DOI QR코드

DOI QR Code

Effects of University Advertising on Enrolled Student's University Loyalty

대학의 광고활동이 재학생의 학교 애호도에 미치는 영향

  • 김동태 (한국기술교육대학교 산업경영학부) ;
  • 이재원 (한국기술교육대학교 산업경영학부)
  • Received : 2014.08.19
  • Accepted : 2014.09.16
  • Published : 2014.10.28

Abstract

Recently, university advertising was increasing with the educational circumstance changes. This study purposed to find out the effect of university ads satisfaction on enrolled students's university loyalty as an internal customer's loyalty not on existing external customer's perspectives. And we want to see more about the mediation effect of perceived image of the student and expected image of the student's relatives. Through the research model design and survey on students, we analysed proposed path hypotheses using the covariance structural equation analysis method with AMOS7.0 tool. As research results, all the hypotheses are accepted. University ads satisfaction was influenced to the perceived image and expected image, and finally to the university loyalty of the student. So, it is need to expand the university advertising coverage to the internal customer of enrolled students and his relatives.

Keywords

Advertising Satisfaction;Perceived Image;Expected Image;University Loyalty

References

  1. 이영화, "대학환경변화에 있어서 광고홍보의 중요성에 관한 연구", 한국디자인포럼, 제18권, pp.255-262, 2008.
  2. 김선화, 한규훈, "신입생 유치를 위한 대학홍보의 설득효과 연구 메시지형태와 정보원유형의 영향 분석을 중심으로", 광고연구, 제94권, 2012.
  3. 민병기 기자, "대학들 기업 뺨치는 홍보전", 문화일보, 제4841호, p.13, 2007.
  4. 박병주, "대학광고가 수험생의 의사결정과정에 미치는 영향", 한국스포츠리서치, 제14권, 제6호, pp.167-180, 2003.
  5. 김주희, 입시생 유치를 위한 대학광고가 대학선택에 미치는 영향 : 천안 지역 중심으로, 홍익대학교 광고홍보대학원 광고홍보 전공 석사학위논문, 2001.
  6. 남한석, 대학선택 의사결정과정에서 대학 홍보활동이 홍보 효과성에 미치는 영향에 관한 연구 : P대학교 신입생의 선택성향을 중심으로, 위덕대학교 경영대학원 석사학위논문, 2002.
  7. 장경혜, "대학이미지 광고, 대학이미지와 대학 및 전공 선택행동의 관계연구", 한국의류산업학회지, 제10권, 제2호, pp.220-227, 2008.
  8. 고경순, "대학의 마케팅 커뮤니케이션 전략 : 통합적 접근방법", 광고연구, 제45호, pp.105-124.1999.
  9. 조기문, 대학입시의 홍보활동 개선 방안에 관한 연구 : 순천대학교를 중심으로, 순천대학교 경영행정대학원 행정학과 석사학위논문, 2002.
  10. 정형식, "대학의 전략 추진 및 홍보가 대학 이미지에 미치는 영향에 관한 연구", 광고학연구, 제15권, 제2호, pp.177-202, 2004.
  11. 최석현, "대학 마케팅 커뮤니케이션 활동이 브랜드 이미지에 미치는 영향에 관한 연구", 정치커뮤니케이션연구, 제21권, pp.307-350, 2011.
  12. 김현욱, 대학이미지광고의 효과에 관한 연구 : 이미지 표현전략을 중심으로, 단국대학교 대학원 시각디자인학과 석사학위논문, 2001.
  13. 박양우, 대학의 홍보가 대학의 이미지 및 경쟁력 지각에 미치는 영향에 관한 연구, 조선대학교 경영대학원 경영학과 석사학위논문, 2002.
  14. 이두원, "지방대학의 입시광고 차별화 전략에 대한 연구: 설득전략의 문제점 분석과 개선방안을 중심으로", 광고학연구, 제14권, 제5호, pp.177-203, 2003.
  15. 윤일기, "대학광고의 차별화 전략에 관한 사례연구", 디지털정책연구, 제10권, 제2호, pp.311-321, 2012.
  16. 오만덕, 편석환, "한국대학광고의 바람직한 크리에이티브 방향에 관한 연구", 한국상품문화디자 인학회논문집, 제36권, pp.103-115, 2014.
  17. 손용우, 대학이미지를 위한 홍보매체의 효율적 활용방안에 관한 연구, 조선대학교 산업대학원 산업디자인학과 석사학위논문, 2003.
  18. 이용학, "대학이미지 평가기준의 측정과 포지셔 닝 전략", 광고연구, 제59호, pp.159-183. 2003.
  19. 이재호, 서의호, 이기원, "대학 홍보전략이 대학 이미지 형성에 미치는 영향 : 구조방정식을 이용한 실증적 연구", 대한산업공학회 / 한국경영과학회 2012년 춘계공동학술대회 학회논문, 2012.
  20. 고동원, "지방전문대학홍보에서 인터넷 매체의 효율적 활용", 한국콘텐츠학회논문지, 제10권, 제9호, pp.478-486, 2010. https://doi.org/10.5392/JKCA.2010.10.9.478
  21. 이승현, 신형원, 정태수, "기업의 온라인 브랜드 커뮤니티 활용전략", 삼성경제연구소, Issue Paper, 2009.
  22. 황병일, "서비스 고객충성도 형성과정에서 기업 이미지의 매개역할", 광고연구, 제62권, pp.133-169, 2004.
  23. C. Fornell, "A National Customer Satisfaction Barometer: The Swedish Experience," J. of Marketing, Vol.56(January), pp.6-21, 1992. https://doi.org/10.2307/1252129
  24. M. J. Bitner, "Evaluating Service Encounters :the Effects of Physical Surroundings and Employee Respondence," J. of Marketing, Vol.54(April), pp.69-82, 1990. https://doi.org/10.2307/1251871
  25. F. F. Reynolds, W. R. Darden, and W. S. Martin,"Developing an Image of the Store Loyal Customer," J. of Retailing, Vol.50, No.4, pp.73-84, 1974-75.
  26. 임준영, 임재영, "고객만족과 고객충성도의 결정 요인에 관한 연구: 고객지식수준과 산업형태를 조절변수로 한 비교연구", 한국마케팅저널, 제4권, 제2호, pp.1-25, 2000.
  27. N. Nguyen and G. LeBlanc, "The Mediating Role of Corporate Image on Customers' Retention Decisions: An Investigation in Financial Service," International J. of Bank Marketing, Vol.16, No.2, pp.52-65, 1998. https://doi.org/10.1108/02652329810206707
  28. Keller, Kevin Lane, "Conceptualizing, Measuring, and Managing Customer-Based Brand Equity," J. of Marketing, Vol.57(Jan), pp.1-22, 1993.
  29. S. Putrevu and R. L. Kenneth, "Comparative and Noncomparative Advertising: Attitudinal Effects Under Cognitives and Affective Involvement Conditions," J. of Advertising, Vol.23(June), pp.77-90, 1994. https://doi.org/10.1080/00913367.1994.10673443
  30. J. C. Nunnally, Psychometric Theory (1st ed.). New York: McGraw-Hill.1967.
  31. L.T. Hu and P. M. Bentler, "Cutoff Criteria for Fit Indexes in Covariance Structure Analysis: Conventional Criteria Versus New Alternatives," Structural Equation Modeling, Vol.6, No.1, pp.1-55, 1999. https://doi.org/10.1080/10705519909540118
  32. J. C. Anderson and D. W. Gerbing, "Structural equation modeling in practice: A review and recommended two-step approach," Psychological Bulletin, Vol.103, pp.411-423, 1988. https://doi.org/10.1037/0033-2909.103.3.411