DOI QR코드

DOI QR Code

The Relationship between Satisfaction with Clinical Practice and Clinical Performance Ability for Nursing Students

간호대학생의 임상실습 만족도와 임상수행능력과의 관계

  • 김금이 (거제대학교 간호학과) ;
  • 이보영 (한림성심대학교 간호학과)
  • Received : 2014.06.19
  • Accepted : 2014.08.08
  • Published : 2014.10.28

Abstract

The purpose of this descriptive study was to investigate satisfaction with clinical practice and clinical performance ability for 118 of third and fourth year nursing students. The collected data were analyzed by using the SPSS/PC+ver. 21 program which determined frequency, percentage, mean, standard deviation, t-test, one-way ANOVA, Scheffe test, and Pearson's correlation coefficients. The results of this study were as follows : The satisfaction with clinical practice was 3.36 point out of 5 and the clinical performance ability was 3.42 point out of 5. In satisfaction with clinical practice, satisfaction of the curriculum was the highest and in clinical ability performance, education partnerships was the highest. Clinical practice satisfaction according to the general characteristic of the subjects was significant difference in health status(F=3.896, p=.023), satisfaction with college life(F=8.164, p<.001), nursing department(F=4.652, p=.011), conditions in clinical practice(F=11.889, p<.001), and practice workload(F=13.504, p<.001). Clinical performance ability according to the general characteristic of the subjects was significant difference in religion(t=6.682 p=.011) and satisfaction with college life(F=3.440, p=.035). The relationship between clinical practice satisfaction and clinical performance ability was positive correlation(r=.297, p=.001).

Keywords

Clinical Practice Satisfaction;Clinical Performance Ability;Nursing Student

References

  1. 성명숙, 정금희, 장희정, "임상간호교육평가도구 개발", 한국간호교육학회, 제4권, 제2호, pp.172-186, 1998.
  2. S. V. Dunn and B. Hansford, "Undergraduate nursing student-perceptions of their clinical learning environment," Journal of Advanced Nursing, Vol.25, pp.1299-1306, 1997. https://doi.org/10.1046/j.1365-2648.1997.19970251299.x
  3. 박경숙, 황윤영, 최은희, "간호학생의 중환자실 임상실습 체험 연구", 성인간호학회지, 제15권, 제4호, pp.373-382, 2003.
  4. 조미혜, 권인수, "간호학생의 임상실습 중 간호활동 경험정도", 한국간호교육학회지, 제13권, 제2호, pp.143-154, 2007.
  5. 유문숙, 유일영, 박연옥, 손연정, "기본간호학 실습교육 방법에 따른 학생들의 간호 수행능력의비교", 대한간호학회지, 제32권, 제3호, pp.410-419, 2002.
  6. 유필숙, 김은실, 김혜정, 이성희, 형희경, 엄애용, 김희선, "임상실습에 대한 간호사와 간호학생의 교수효율성 인지정도", 간호행정학회지, 제14권, 제3호, pp.311-320, 2008.
  7. D. Callaghan, E. W. Watts, L. D. McCullough, T. J. Moreau, A. M. Little, M. L. Gamoroth, and L. K. Durnford, "The experience of two practice education model: Collaborative learning unit and preceptorship," Nurse Education in practice, Vol.9, No.4, pp.244-252, 2009. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2008.08.010
  8. 박지원, 김기숙, 방경숙, "일 병원 프리셉터의 학생 프리셉터쉽에 대한인식 및 임상수행능력 준비도에 대한 간호학생과의 지각 비교", 한국간호교육학회지, 제16권, 제2호, pp.213-221, 2010.
  9. P. Bradley and K. Poatlethwaite, "Simulation in clinical learning," Medical Education, Vol.37, No.1, pp.1-5, 2003.
  10. J. BensonSoros, "Promoting student participation and learning in the observational clinical setting," Teaching and learning in Nursing, Vol.1, No.2, pp.43-46, 2006. https://doi.org/10.1016/j.teln.2006.06.003
  11. 최미숙, 간호학생의 임상실습교육에 대한 교수 효율성과 임상수행능력에 관한 연구, 이화여자대학교 석사학위논문, 서울, 2005.
  12. D. L. Lindset, S. J. Henly, and E. A. Tyree, "Outcomes in an academic nursing center ; client satisfaction with student service," J Nurs Care Qual, Vol.11, No.5, pp.30-38, 1997. https://doi.org/10.1097/00001786-199706000-00008
  13. 김은하, 오윤희, "3년제 간호대학생의 임상실습 만족도에 관한 조사연구", 한국간호교육학회, 제6권, 제2호, pp.156-198, 2000.
  14. 이순희, 김숙영, 김정아, "간호학생의 간호이미지와 임상실습 만족도", 간호행정학회지, 제10권, 제2호, pp.219-231, 2004.
  15. 박미숙, 이미현, 구정아, "간호학생의 임상수행능력, 전문적 자아개념 및 임상실습 만족도", 군진간호연구, 제29권, 제2호, pp.111-123, 2011.
  16. 강현옥, 간호학생의 임상수행능력과 간호전문직 자아개념 및 임상실습 만족도, 계명대학교 석사학위논문, 2009.
  17. 이점덕, 이정숙, "프리셉터쉽 적용이 간호학생의 비판적 사고성향, 임상수행능력 및 임상실습 만족도에 미치는 효과", 간호행정학회, 제13권, 제3호, pp.434-443, 2006.
  18. 한수정, "임상실습시 간호학생이 지각하는 힘 북돋우기(empowerment)와 임상실습 만족도에 관한 연구", 간호행정학회지, 제17권, 제1호, pp.44-53, 2000.
  19. 박현주, 장인순, "일 간호대학생의 스트레스, 우울, 대처방법과 임상실습 만족도", 한국간호교육학회지, 제16권, 제1호, pp.14-23, 2010.
  20. 신은주, "일 대학 간호학생의 자기효능감, 실습 만족도 및 기본간호수기술과의 관계", 기본간호학회지, 제15권, 제3호, pp.380-386, 2008.
  21. 김영희, "일 대학 간호학생의 임상실습 교육에 대한 자기효능감, 자기주도성 및 임상 실습 만족도와의 관계", 기본간호학회지, 제16권, 제3호, pp.307-315, 2009.
  22. 김남희, 김경원, "간호대학생의 임상실습교육에 대한 자기 효능감, 전문직 자아개념 및 임상실습 만족도", 보건의료 산업학회지, 제5권, 제4호, pp.41-51, 2011.
  23. 이규은, 하나선, 길숙영, "간호대학생의 자기표출과 임상수행능력간의 관계", 대한간호학회지, 제30권, 제3호, pp.571-582, 2000.
  24. 김혜숙, "간호학생의 간호전문직 태도와 임상수행능력에 관한연구", 전남대 간호과학논집, 제6권, 제1호, pp.81-93, 2001.
  25. 조학순, "간호대학생의 비판적 사고성향과 자기주도식 학습 및 학업성취도에 관한 연구", 한국보건정보통신학회지, 제32권, 제2호, pp.57-72, 2007.
  26. Barret and Myrick, "Job satisfaction in preceptorship and its effect on the clinical performance of the preceptee," Journal of Advanced Nursing Vol.27, pp.364-371, 1998. https://doi.org/10.1046/j.1365-2648.1998.00511.x
  27. 이원희, 김조자, 유지수, 허혜경, 김경숙, 임성민, "간호대학생의 임상수행능력측정도구개발 연구", 간호학논집, 제13권, pp.17-27, 1990.
  28. 조결자, 강현숙, "일부 간호대학생의 자아개념과 임상실습 만족도와의 관계", 대한간호학회지, 제14권, 제2호, pp.3-74, 1984.
  29. 이성은, "일 대학 간호학생의 임상실습 만족도, 실습경험 분석 및 개선방향제시-모성간호학 임상실습 중심-", 한국간호교육학회지, 제7권, 제2호, pp.333-348, 2001.
  30. 최은희, "간호학생의 진로정체감과 임상수행능력과의 관계", 한국간호교육학회지, 제15권, 제1호, pp.15-21, 2009. https://doi.org/10.5977/JKASNE.2009.15.1.015
  31. 성미혜, "간호대학생의 학제간 성취동기, 임상수행능력 및 임상실습 만족의 관련성 비교 연구", 기본간호학회지, 제17권, 제1호, pp.90-98, 2010.
  32. 김혜숙, "간호학생의 임상실습 스트레스와 임상수행능력과의 관계 연구", 한국보건간호학회지, 제16권, 제1호, pp.64-76, 2002.
  33. 구현영, 임형석, "학제별 간호대학생의 임상실습 만족도에 미치는 영향 비교", 한국콘텐츠학회지, 제13권, 제1호, pp.311-321, 2013.
  34. 양진주, "일개대학 간호 학생의 중환자 간호 수행 능력과 간호지식 및 실습만족도의 관계", 한국콘텐츠학회지, 제11권, 제12호, pp.998-1006, 2013. https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.12.998
  35. 정점숙, "간호학생의 임상실습에 대한 자기 주도성과 임상실습만족도:임상수행능력의 매개효과", 한국간호교육학회지, 제18권, 제1호, pp.53-61, 2012.
  36. 방경숙, 채선미, 유주연, 송민경, 이지혜, "아동간호 임상프리셉터쉽 경험유무에 따른 간호학생의 전문직 자아개념과 임상수행능력 자신감, 실습 만족도 비교", 한국간호교육학회지, 제19권, 제3호, pp.396-404, 2013.

Cited by

  1. Relationship between Positive Affectivity, Self-Leadership, and Satisfaction of Clinical Practice among Nursing Students vol.22, pp.2, 2016, https://doi.org/10.5977/jkasne.2016.22.2.125
  2. Suggestions for a standard clinical practice curriculum and learning objectives for physical therapy education in Korea vol.14, pp.1975-5937, 2017, https://doi.org/10.3352/jeehp.2017.14.23
  3. Effects of a Neonatal Nursing Practice Program on Students’ Stress, Self-efficacy, and Confidence vol.24, pp.3, 2018, https://doi.org/10.4094/chnr.2018.24.3.319