DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Classification of Podcasting Users in the Smartphone Era - Podcasting of Terrestrial Radio Programs

스마트폰 시대의 팟캐스팅 이용자 유형화 연구 - 지상파 프로그램의 팟캐스팅을 중심으로

  • 김철영 (중앙대학교 문화연구학과/MBC 라디오국)
  • Received : 2014.09.01
  • Accepted : 2014.11.12
  • Published : 2014.11.28

Abstract

The idea to conduct this study stemmed from the following question: What is the appropriate interpretation of the recent change in the user behavior of radio listeners? For some terrestrial radio programs, traditional listeners who mainly listen to them real-time through terrestrial radio broadcasting has been outnumbered by those who access them on smartphones and other mobile devices in a nonlinear way outside the pre-scheduled time slots of the programs. In the research, how terrestrial radio listeners use the new service called podcasting to access and consume audio content were examined by using Q methodology. As a result, three different types of user behavior and perception were modeled. This shows a prominent change in radio content use, which is moving away from the conventional user behavior pattern of radio content, one of the key media for mass communication in the 20th century. Such a development opens up new opportunities to create the same or even a greater user base compared to the existing one for terrestrial radio programs with the users' newly gained mobile access and to replace current radio content by using podcasting as a new service.

Keywords

Terrestrial radio;Radio Content;Podcast Service;Radio Ratings;Classification

References

  1. 김진영, "미디어 대체에 관한 연구: 전통적 미디어에 대한 인터넷 이용의 영향을 중심으로", 한국언론정보학보, 통권24호, pp.37-67, 2004.
  2. 권규상, "정보사회의 권력관계와 대항권력의 형성", 정보와 사회, 제23호, pp.35-79, 2012.
  3. 김범종, "Q 방법론의 이해와 소비자 연구에의 적용", ASIA MARKETING JOURNAL (구 한국마케팅저널), 제1권, 제3호, pp.120-140, 1999.
  4. 김성문, "영상매체시대에 있어서의 라디오 매체 - 그 진로와 가능성. 경성대학교 사회과학 연구소", 사회과학연구, 제10권, 제1호, 1994.
  5. 김혜성, "대힉생의 가치체계와 그루밍(Grooming) 태도유형에 대한 연구 : Q방법론을 중심으로" 광고연구, 겨울호, pp.105-129, 2008.
  6. 김흥규, Q 방법론, 서울커뮤니케이션북스, 2008.
  7. 박영흠, 김균, "포스트저널리즘 시대의 이해를 위한 탐색적 연구", 언론과학연구, 제12호, 제3호, pp.141-169, 2012.
  8. 박창희, 김미경, "미디어 수용 형태 변화와 대체율 비교 연구", 방송과 커뮤니케이션, 제6권, 제2호, pp.37-77, 2005.
  9. 송경재, "4.11총선에서 나타난 인터넷과 선거문화", KISO 저널, 제8호, pp.20-25, 2012.
  10. 심미선, "다매체 시대 미디어 레퍼토리 유형에 관한 연구", 한국방송학보, 제21호, 제2호, pp.351-390, 2007.
  11. 이기형, "'나꼼수현상'이 그려내는 문화정치의 명암: 권력-대항적인 정치시사콘텐츠의 함의를 맥락화하기", 한국언론정보학보, 통권58호, pp.74-105, 2012.
  12. 이민영, 황장선, "전통적 라디오와 인터넷 라디오의 의미와 이용 패턴", 방송연구, 제66호, pp.233-263, 2008.
  13. 이재현, "모바일 미디어와 모바일 콘텐츠: 멀티플랫포밍 이론의 구성과 적용", 방송문화연구, 제18권, 제2호, pp.285-317, 2006.
  14. 임종수, "수용자의 탄생과 경험: 독자, 청취자, 시청자:다중 미디어 시대의 개막에 관한 시론적 연구", 언론정보연구, 제47권, 제1호, pp.77-120, 2010.
  15. 이정기, 금현수, "정치 팟캐스트 이용이 온.오프라인 정치참여에 미치는 영향에 관한 연구 : 20대의 정치 팟캐스트 이용동기, 정치심리변인, 온.오프라인 정치참 여 변인을 중심으로", 한국언론학보, 제56권, 제5호, pp.164-189, 2012.
  16. 이정기, 금현수, "융합모델 (IMTBPT)을 활용한 팟캐스트 수용의도 결정요인 연구", 사회과학연구, 제29권, 제2호, pp.217-245, 2013.
  17. 임정수, "텔레비전을 떠난 지상파 콘텐츠: 수용자 선택과 이용을 중심으로", 언론정보연구, 제47권, 제2호, pp.74-99, 2010.
  18. 전규찬, "광과 낙담 사이의 대중 미디어 문화정치학", 황해문화, 제75호, pp.28-47, 2012.
  19. 황주성, 이용자중심의 방통융합성과 분석방안 연구, 정보통신정책연구원 보고서, 2008.
  20. 황하성, "팟캐스트(Podcast)에 대한 미디어 신뢰도가 유권자들의 정치인식 및 정치참여에 미치는 영향: <나는 꼼수다>와 <뉴스타파> 청취 사례를 중심으로", 방송 문화진흥회 2012년 방송연구 지원사업 연구보고서, 2012.
  21. 하성보, 강승묵, "스마트폰의 이용형태와 이용환경이 갖는 사회문화적 함의 고찰 : 미디어생태학적 관점을 중심으로", 한국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제7호, pp.89-99, 2011. https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.7.089
  22. 추현, 안형준, "SNS 이용 유형에 따른 영화에 대한 태도 및 행동", 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제12호, pp.690-701, 2013. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.12.690
  23. D. Beer and R. Burrows, "Sociology and, of and in Web 2.0: Some initial considerations," Sociological Research Online, Vol.12, No.5, 2007.
  24. R. Berry, "Will the ipod kill the radio star? Profiling podcasting as radio," Convergence Vol.12, No.2, pp.143-162, 2006. https://doi.org/10.1177/1354856506066522
  25. S. R. Brown, Political subjectivity: Applications of Q methodology in political science, New Haven, CT: Yale University Press, pp.239-247, 1980.
  26. M. Deuze, "Convergence culture in the creative industries," International Journal of Cultural Studies, Vol.10, No.2, pp.243-263, 2007. https://doi.org/10.1177/1367877907076793
  27. Kris M. Markman, "Doing radio, making friends, and having fun: Exploring the motivations of independent audio podcasters," New Media Society, Vol.14, 2012.
  28. S. Murray, "Servicing 'self-scheduling consumers': Public broadcasters and audio podcasting," Global Media and Communication, Vol.5, No.2, pp.197-219, 2009. https://doi.org/10.1177/1742766509341610
  29. W. Ong, Ordinary and literacy: Technologizing of the word, 1982, 이기우, 임명진 역, 구술문화와 문자문화, 문예출판사, 1996.
  30. R. Fidler, Mediamorphosis: Understanding new media, Thousand Oaks, C.A. :Pine Forge Press, 1997.
  31. 2013 상반기 트랜드모니터 미디어 이용 조사, 서울 : 엠브레인리서치, 2013.
  32. J. Roscoe, "Multi-platform event television: Reconceptualizing our relationship with television," The Communication Review, Vol.7, No.4, pp.363-369, 2004. https://doi.org/10.1080/10714420490886961
  33. W. Stephenson, The Play Theory of Mass Communication, Chicago, University of Chicago press, 1967.
  34. MBC 팟캐스팅 다운로드 내부 자료, 서울 : MBC, 2013.
  35. 2012 언론수용자인식조사, 서울 : 한국언론진흥재단, 2013.
  36. 2007년 상반기 라디오 청취율조사보고서, 서울 : 갤럽, 2007.
  37. 2013년 상반기 라디오 청취율조사보고서, 서울 : 갤럽, 2013
  38. http://play.google.com/store/apps/details?id=com.didueattherat&hl=ko;www.apple.com/kr/itunes
  39. http://play.google.com/store/apps/details?id=com.didueattherat&hl=ko
  40. http://www.apple.com/kr/itunes;