DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis on Picture Books and Activity Contents of Book Start Program

북스타트 프로그램의 그림책과 활동내용 분석

  • 연혜민 (성균관대학교 생활과학연구소) ;
  • 최경 (송호대학교 유아교육학과)
  • Received : 2014.08.04
  • Accepted : 2014.09.19
  • Published : 2014.11.28

Abstract

This study intended to analyze picture books and activity contents of Book Start Program targeting infants and preschooler. Target objects were 244 picture books with their activities contained on casebook of Book Start Program. First, the study outcome showed that the most type of its picture books in general was fantasy, while, by ages, play books for those in 6~18 months, information books for those in 19~35 months, and fantasy books for those in 36 months~before going to school were the most. Second, contents of the picture books showed the most order of nature exploration, social relationship, art experience, while by ages, contents on nature exploration were the most in all ages, while social relationship and art experience showed statistically significant difference by ages. Third, the outcome of activity contents utilizing the books showed drawing activities were the most, while activities other than drawing showed statistically significant difference by ages. This result shows that they chose a picture book suitable for the developmental characteristics of the infants and preschoolers, but that the contents of the picture book were not closely associated with the activities. The outcome of this study lies in offering information and basis on ways to choose effective picture books and their activities to those planning and running Book Start Program in the future.

Keywords

Book Start Program;Picturebook;Activity Contents

References

  1. 박진숙, "학술연구 : 유아기 독서교육이 향후 독서 습관 및 도서관 이용습관 형성에 관한 사례연구 - 인천광역시 공공도서관을 중심으로", 디지틀 도서관, 제64권, pp.85-129, 2011.
  2. 김지옥, 매일 10분 책 읽기가 유아의 독서행동에 미치는 영향, 계명대학교 교육대학원 석사학위논문, 2008.
  3. 정대현, 신원애, "유아기 부모의 독서지도 인식 및 실태", 어린이문학교육연구, 제12권, 제1호, pp.137-163, 2011.
  4. 김선아, 대구지역 공공도서관 북스타트 운영현황 및 이용자 만족도에 관한 연구, 계명대학교 석사학위논문, 2014.
  5. http://www.bookstart.org/foundation.html
  6. 한국도서관협회, "한국도서관연감", 한국도서관협회, 2012.
  7. W. Cooling, "The effects of Bookstart on the growth of infants," 북스타트 서울 국제 심포지엄 발표자료, 2003.
  8. 김영식, "영국 북스타트 운동의 의의와 그 추진 현황 : 셰필드 북스타트를 중심으로", 한국문헌정보학회지, 제38권, 제2호, pp.291-313, 2004.
  9. 정수경, 최예린, "영.유아 어머니의 북스타트 프로그램에 관한 인식", 어린이문학교육연구, 제13권, 제1호, pp.63-80, 2012.
  10. 최예린, 구수연, "영아를 위한 북스타트 프로그램 경험의 의미", 어린이미디어연구, 제8권, 제1호, pp.69-89, 2009.
  11. 곽금주, "한국의 북스타트 시범운동 효과에 관한 연구", 한국 북스타트 발정방향에 관한 공개토론회 발제문, 2004.
  12. 김은미, 북스타트 서비스의 이용자 만족도 요인에 관한 연구, 성균관대학교 교육대학원 석사학위논문, 2008.
  13. 정남미, "그림책 중심 놀이 프로그램이 유아의 놀이성과 놀이행동, 창의성에 미치는 영향", 유아교육학논집, 제15권, 제2호, pp.267-289, 2011.
  14. 권계순, "대구광역시 공공도서관 북스타트 운영 사례 분석", 한국도서관정보학회 동계 학술발표회, pp.115-130, 2008.
  15. 김수연, 우리나라의 북스타트 단계별 프로그램 운영 활성화 방안 연구, 명지대학교 대학원 석사학위논문, 2011.
  16. 천재탁, 국내 북스타트 운동의 현황 분석과 활성화 방안 : 공공도서관을 중심으로, 대구대학교 대학원 석사학위논문, 2008.
  17. 강문희, 이혜상, 아동문학교육, 학지사, 1997.
  18. 서정숙, 김정원, 유아문학교육프로그램, 창지사, 2008.
  19. 현은자, 김세희, 그림책의 이해 1, 2, 사계절, 2005.
  20. 이상금, 장영희, 유아문학론, 교문사, 2001.
  21. 고문숙, 임영심, 김수향, 손혜숙, 아동문학교육, 양서원, 2007.
  22. 북스타트코리아, 책읽는 사회문화재단, "지역 독서환경 조성을 위한 영.유아 책놀이 사례집", 북스타트코리아, 책읽는 사회문화재단, 2012.
  23. 김현희, 박상희, 유아문학 이론과 적용, 학지사, 2008.
  24. 보건복지부, 제3차 어린이집 표준보육과정 해설서, 보건복지부, 2013.
  25. 교육과학기술부.보건복지부, 3-5세 연령별 누리과정 해설서, 교육과학기술부.보건복지부, 2013.
  26. 보건복지부, 제3차 어린이집 표준보육과정 교사용지침서, 보건복지부, 2013.
  27. 교육과학기술부, 유치원 지도서 1. 총론, 한국교육과정평가원, 2009.
  28. 교육과학기술부.보건복지부, 3-5세 연령별 누리과정 교사용 지침서, 교육과학기술부.보건복지부, 2013.
  29. 고문숙, 임영심, 김수향, 손혜숙, 아동문학교육, 양서원, 2007.
  30. 김세희, 유아교사와 부모를 위한 유아문학교육, 양서원, 2000.
  31. 김지윤, 영아를 위한 어머니의 그림책 인식 및 활용에 관한 조사연구, 중앙대학교 교육대학원 석사학위논문, 2003.
  32. 조해연, 그림책과 그림책 읽어주기에 대한 부모의 인식 및 활용, 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문, 2006.
  33. 최유미, 그림책을 활용한 확장활동이 5세 유아의 창의성에 미치는 영향, 숭실대학교 교육대학원 석사학위논문, 2011.
  34. 김천희, 박윤, 윤삼중, "유치원의 교재.교구 관리 프로그램의 설계 및 구현", 한국콘텐츠학회논문지, 제6권, 제12호, pp.201-215, 2006.