DOI QR코드

DOI QR Code

Effect of Image Making Education on Self-Esteem and Education Satisfaction

이미지메이킹 교육이 자아존중감과 교육만족도에 미치는 영향

  • Received : 2014.08.18
  • Accepted : 2014.11.10
  • Published : 2014.11.28

Abstract

The purpose of this study is to examine the relationship among image making education, self-esteem and education satisfaction using airline service department in the university. In this study, 2 hypotheses based on literature reviews were employed. Questionnaire was also developed based on previous studies. A convenience sample of 240 students was surveyed and 218 usable questionnaires were analyzed. According to the exploratory factor analysis, image making education was divided into 'external image education', 'basic character education' and 'manner education'. Self-esteem, on the other hand, was categorized into the following variables: 'sense of value' and 'esteem' accordingly. Then the data and hypotheses were examined using structural equation modeling (SEM) by AMOS. The results are as follows. Firstly, 'external image' and 'manner education' have positive effect on 'sense of value' while manner education has effect on 'esteem'. Secondly, 'sense of value' and 'esteem' factor have positive effects on education satisfaction. Hence continuous and systematic education should be conducted to administer 'image making curriculum'. Self-esteem should also be taught in schools to encourage student's satisfaction on education. The contribution and limitations of this research were discussed and the future possible researches were mentioned.

Keywords

Image Making Education;Self-Esteem;Education Satisfaction

References

  1. 전미혜, 이미지메이킹 교육프로그램에 관한 연구, 동신대학교 사회교육개발 대학원, 석사학위 논문, 2011.
  2. 진형여, "이미지 메이킹 교육프로그램 실시 전과의 인식 변화분석-경기, 광주지역 남녀대학생을 중심으로", 대한미용문화예술학회지, 제2권, 제2호, pp.3-11, 2013.
  3. A. Mehrabian, Nonverbal Communication 2, Paperback, Transaction Pub, 2007.
  4. 진형여, 김지연, "이미지메이킹 교육의 인식도와 필요성에 관한 연구", 대한미용문화예술학회지, 제2권, 제1호, pp.3-8, 2013.
  5. 김정은, 직장인의 현명한 이미지관리법, 서울:더난출판사, pp6-8, 2003.
  6. 이수경, "인적자원개발.관리를 위한 평생 교육으로서의 이미지메이킹에 대한 연구", 대한피부미용학회지, 제2권, 제3호, pp.187-197, 2004.
  7. 김경호, "이미지메이킹의 개념과 프로그램의 효과성 분석", 청소년학 연구, 제13권, 제1호, pp.269-289, 2006.
  8. T. F. Cash and L. L. Karen, "Being Fat Versus Thinking Fat: Relationships With Body Image, Eating Behavior, and Well-Being," Cognitive Therapy and Research, Vol.14, pp.327-341, 1990. https://doi.org/10.1007/BF01184000
  9. W. G. Kirkwood and S. M. Ralston, "Inviting Meaningful Applicant Performances in Employm -ent Interviews," Journal of Business Communic-ation, Vol.36, No.1, pp.55-76, 1999. https://doi.org/10.1177/002194369903600103
  10. 지현주, "이미지메이킹에서 윤리교육을 위한 현황과 과제", 윤리교육연구, 제19권, pp.143-168, 2009.
  11. 심지연, 이형룡, "관광계열 전공 대학생의 셀프 리더십과 진로탐색행동 간의 관계: 자아존중감의 매개효과를 중심으로", 호텔경영학연구, 제21권, 제6호, pp.231-251, 2012.
  12. 이혜순, 옥지원, "청소년의 충동성, 자아 존중감, 우울수준이 학교생활 적응에 미치는 영향", 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제1호, pp.438-446, 2012.
  13. 백원칠, 김수겸, "성인여성의 스포츠 참여변인과 자아존중감 침 주관적 행복감간의 인과분석", 한국체육학회지-인문사회과학, 제43권, 제6호, pp.249-260, 2004.
  14. A. Bandura and D. Cervone, "Differential Enga-agement of Self-Reactive Influences in Cog-nitive Motivation," Organizational Behavior and Human Decision Processes, Vol.38, No.1, pp.92-113, 1986. https://doi.org/10.1016/0749-5978(86)90028-2
  15. 이혜순, "청소년의 자아분화 수준 및 자아존중감이 학교생활 적응에 미치는 영향", 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제1호, pp.333-341, 2013. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.01.333
  16. 신수래, 류숙희, "자아존중감과 신체만족도에 따른 패션 트랜드 수용도", 복식문화연구, 제13권, 제2호, pp.280-288, 2005.
  17. 하정희, "완벽주의와 자아존중감이 자기구실 만들기와 우울감에 미치는 영향", 상담학연구, 제13권, 제2호, pp.705-724, 2012.
  18. 하용규, "호텔종사원의 조직공정성이 이타적 행동에 미치는 영향", Tourism Research, 제31호, pp.131-147, 2010.
  19. 이명화, 임은진, "미용장의 교육훈련요인, 교육훈련성과 및 자아존중감과의 상관관계", 한국미용학회지, 제19권, 제3호, pp.456-465, 2013.
  20. R. A. Oliver, "Response Determinants in Satis-faction judgements," Journal of Consumer Research, Vol.14, pp.495-507, 1988. https://doi.org/10.1086/209131
  21. 소은혜, 이경률, "박물관 서비스품질과 방문동기가 관람객 만족도, 행동의도에 미치는 영향연구-국립중앙박물관을 중심으로", 제14권, 제1호, pp.515-527, 2014.
  22. 김주연, 최현주, 안경모, "여수세계박람회 서비스 품질, 감정반응, 지각된 가치 및 만족 간 구조적 인과관계", 한국콘텐츠학회, 제14권, 제3호, pp.427-437, 2014.
  23. 김상운, "자기계발 향상과정 교육만족도가 징계의 조절효과에 의해 업무능력향상에 미치는 영향", 한국공안행정학회보, 제50권, pp.11-34, 2013.
  24. 조외현, 이미지메이킹 프로그램이 성인학습자의 자아존중감에 미치는 영향, 동의대학교 대학원 석사학위논문, 2007.
  25. 정하성, "지자체의 발전 전략과 과제: 다문화 청소년을 위한 이미지메이킹 전략", 한국지방자치학회 학술발표대회 논문집, 제1호, pp.575-591, 2008.
  26. 김보라, "미용전공 여대생들에 대한 미용서비스 교육프로그램의 효과", 한국미용학회지, 제19권, 제5호, pp.775-783, 2013.
  27. 김계수, 구조방정식모형분석, 한나래, 2007.
  28. C. Fornell and D. F. Larcker, "Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error," Journal of Marketing Research, Vol.18, pp.39-50, 1981. https://doi.org/10.2307/3151312