SME Learning Organization Based on Action Learning

액션러닝을 이용한 중소기업 학습조직 구축에 대한 사례 연구

  • Park, Sang Hyeok (Graduate School of Business & Entrepreneurship, Gyeongnam National University of Science and Technology) ;
  • Seol, Byung Moon (Graduate School of Business & Entrepreneurship, Gyeongnam National University of Science and Technology) ;
  • Park, Kiho (Administration Dept., Hoseo University)
  • 박상혁 (경남과학기술대학교 창업대학원) ;
  • 설병문 (경남과학기술대학교 창업대학원) ;
  • 박기호 (호서대학교 경영학부)
  • Received : 2015.03.16
  • Accepted : 2015.12.08
  • Published : 2015.12.31

Abstract

This is a case study on organizational learning with action learning. It targets B industry belonging to Shoe manufacturer. We apply action learning techniques as consulting skills to promote the organization of specific learning activities. Action Learning solves the challenges faced by the company with the ability to enhance the member while participating in the program. Therefore, it is a good methodology to overcome the uncertainty environment. Through a case study, in the maturing process of a learning organization can see the conditions that are necessary for the ongoing maintenance of that identity, organizational learning activities. Findings to the continued operation of the enterprise learning organization suggest the establishment of a learning organization, and direction and strategic importance. Systems and learning environments should be built and then repeat the process of practice to master the new learning organization. It suggests to learn a new organizations operating methods that require repetition of the course of action.

본 연구는 신발제조업체에 속하는 B산업을 대상으로 액션러닝을 이용한 학습조직에 관한 사례조사를 한다. 구체적인 학습조직 활동의 촉진을 위한 컨설팅 스킬로 액션러닝(action learning)기법을 적용한다. 액션러닝의 경우, 기업의 당면한 문제도 해결하고 프로그램에 참여하는 동안 구성원의 역량도 함께 강화되기 때문에 경영혁신도구로 활용도가 높으며, 불확실성이 높은 환경극복에 좋은 방법론으로 알려져 있다. 사례분석에서 컨설팅에서 기대한 효과가 학습조직의 회의특성에서 긍정적인 변화로 나타나고 있다. 따라서 중소기업의 학습조직 구축에 중요한 시사점을 액션러닝 방식의 컨설팅과정에서 도출할 수 있었다. 연구결과는 기업 내 학습조직의 지속적 운영을 위해서는 기업 환경과 전략을 고려한 학습조직 방향의 수립이 중요하며 새로운 학습조직 운영방법을 터득하여 실천하는 과정의 반복이 필요하다는 점을 제시한다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 경남과학기술대학교