DOI QR코드

DOI QR Code

Effects of Artists' Death and Trade Frequency on Art Forgery

작가의 사망여부와 거래빈도가 미술품 위작에 미치는 영향

  • 김나원 (홍익대학교 일반대학원 문화예술경영학과) ;
  • 신형덕 (홍익대학교 경영대학 경영학과) ;
  • 정태영 (홍익대학교 경영대학 경영학과)
  • Received : 2014.12.23
  • Accepted : 2015.02.05
  • Published : 2015.04.28

Abstract

This paper empirically investigated the factors that may affect art forgery, using 5,130 authentication request data drawn from Korean Art Appraisal Board (KAAB) during 2003 and 2012. Living status of artists and trade frequency of artworks of the artists were considered as explanatory variables that may affect authentication requests and forgery ratio. We found that artists' death has significantly positive impacts on both authentication requests and forgery ratio, while trade frequency of artworks of the artists has the impact only on authentication requests. These results imply that art forgery may have multidimensional characteristics.

Keywords

Art Forgery;Authentication Request;Forgery Ratio;Living Status;Trade Frequency

References

  1. 이동찬, 진상, 미술품 진위 감정의 비밀, 동아일보사, 2008.
  2. http://en.wikipedia.org/wiki/Art_forgery
  3. 이선민, "미술품 위작: 미술품 위조근절에 대한 법제도 개선 방안", 콘텐츠재산연구, 제2권, pp.43-61, 2011.
  4. 김봉수, "국내 미술시장 현황 연구", 경영관리연구, 제6권, 제1호, pp.27-49, 2013.
  5. 최병식, 미술시장 트렌드와 투자, 동문선, 2008.
  6. 김주삼, 김현숙, "회화의 진위 판정에 사용되는 조사방법 고찰", 한국미술사교육학회지, 제20호, pp.323-341, 2006.
  7. 윤범모, "한국근대미술품과 진위문제", 현대미술학회논문집, 제2호, pp.7-45, 1998.
  8. 최태만, "미술품의 진위와 감정의 문제", 문화예술, 제270호, pp.48-51, 2002.
  9. 최병식, 한국 미술품 감정 중장기 진흥 방안, 문화체육관광부, 2006.
  10. 한국미술품감정평가원, 한국 근현대미술 감정10년, 사문난적, 2013.
  11. 이광표, "진품그림 한장으로 가짜 두장 만든다: 국내에 범람하는 가짜 문화재 가짜 미술품", 과학동아, 통권214호, pp.46-51, 2013.
  12. 이재희, 미술경제학;현대미술시장의 이해, 탑북스, 2012.
  13. 최병식, "Art Market의 열쇠, 미술품 가격의 구조와 한국의 현실", 현대미술연구소 논문집, 제8권, pp.64-88, 2005.
  14. 신형덕, 김태황, 김명수, 김영선, "미술품 가격 추정에 있어서의 예술적 가치의 의의: 경매와 비경매 시장의 비교", 한국산학기술학회논문지, 제13권, 제10호, pp.4432-4439, 2012.
  15. R. J. Agnello and R. K. Pierce, "Financial Returns, Price Determinants, and Genre Effects in American Art Investment," Journal of Cultural Economics, Vol.20, No.4, pp.359-383, 1996. https://doi.org/10.1007/s10824-005-0383-0
  16. 최단비, 정태영, 신형덕, "미술작가의 최종학력, 출신학교 및 성별이 작품 판매 여부와 작품 판매가격에 미치는 영향 : 아트페어 마니프 시장을 중심으로", 한국산학기술학회논문지, 제14권, 제4호, pp.1582-1588, 2013.
  17. 남준우, "미술품(그림) 가격의 결정 요인 분석:호당가격제가 성립하는가", 경제학연구, 제56집, 제2호, pp.139-160, 2008.
  18. 남준우, "미술품 가격 결정 요인과 투자 수익률분석", 경제학연구, 제59집, 제1호, pp.5-24, 2011.
  19. A. C. Worthington and H. Higgs, "A Note on Financial Risk, Return and Asset Pricing in Australian Modern and Contemporary Art," Journal of Cultural Economics, Vol.30, No.1, pp.73-84, 2006. https://doi.org/10.1007/s10824-005-9000-5
  20. 정윤아, 박일호, "미술품 경매의 역할 증대에 따른 문제점에 관한 고찰", 기초조형학연구, 제14권, 제3호, pp.299-311, 2013.
  21. 김순응, 돈이되는 미술, 학고재, 2006.
  22. Leslie Singer and Gray Lynch, "Public Choice in the Tertiary Art Market," Journal or Cultural Economics, Vol.18, pp.199-216, 1994. https://doi.org/10.1007/BF01080226
  23. Moshe Abler, "Stardom and Talent," The American Economic Review, Vol.75, No.1, pp.208-212, 1985.