DOI QR코드

DOI QR Code

Factors Affecting Behavioral Intention to Use the Integrated Platform of Newspaper

신문사 통합형 플랫폼 사용의도에 영향을 미치는 요인

  • 김대원 (고려대학교 미디어학부) ;
  • 김민성 (고려대학교 미디어학부) ;
  • 김성철 (고려대학교 미디어학부)
  • Received : 2014.12.01
  • Accepted : 2015.01.20
  • Published : 2015.04.28

Abstract

This research examines factors affecting behavioral intention to use integrated platform (IP), which is one of the business models regarding paid digital contents, based on extended United Theory of Acceptance and Use of Technology (UTAUT2). IP is a service which is designed to make digital content charged. It combines digitalized format of newspaper, premium news or behind news, and additional information. The results of this paper show that effort expectancy, social influence and hedonic motivation have positive relationship with behavioral intention to use IP (BI). Satisfaction with newspaper shows negative relationship with BI, which means that newspaper and IP can be replaced with each other. Newspaper subscribers tend to have higher BI than non-subscribers. Performance expectancy, gender, age, and satisfaction with website do not have significant effect on BI.

Keywords

Integrated Platform;Paid Digital News Contents;Behavioral Intention to Use;UTAUT2

References

  1. 임종수, "포털미디어에 의한 뉴스 미디어의 기능적 대체와 미디어 레퍼토리 연구", 한국언론학보, 제51권, 제4호, pp.437-465, 2007.
  2. 김진국, 김영환, "신문기업이 저널리즘의 정체성을 견지하며 수행할 수 있는 수익사업에 관한 연구: 현직 언론사 간부기자들의 인식을 중심으로", 한국언론정보학보, 제59호, pp.162-179, 2012.
  3. 김대원, "신문산업에서 경품제공 전략의 경제성 분석", 한국미디어경영학회 2014 봄철 정기학술대회, 2014.
  4. http://dart.fss.or.kr/dsaf001/main.do?rcpNo=20010710000098
  5. http://dart.fss.or.kr/dsaf001/main.do?rcpNo=20110401000577
  6. http://dart.fss.or.kr/dsaf001/main.do?rcpNo=2014033100307
  7. J. F. Handorf, The Aging Newspaper: How digital technology and the millennial generation are changing the future of news, working paper, Journalism and media studies, South Florida St. Petersburg, 2013.
  8. B. Franklin, "The future of journalism: In an age of digital media and economic uncertainty," Journalism Practice, Vol.8, No.5, pp.469-487, 2014. https://doi.org/10.1080/17512786.2014.942090
  9. V. Pickard and A. T. Williams, "Salvation or folly? The promises and perils of digital paywalls," Digital Journalism, Vol.2, No.2, pp.195-213, 2014. https://doi.org/10.1080/21670811.2013.865967
  10. B. Grueskin, A. Seave, and L. Graves, The story so far: What we know about the business of digital journalism, Columbia University Press, 2013.
  11. L. Chiou and C. Tucker, "Paywalls and the demand for news," Information Economics and Policy, Vol.25, No.2, pp.61-69, 2013. https://doi.org/10.1016/j.infoecopol.2013.03.001
  12. M. Dekavalla, "The Scottish newspaper industry in the digital era," Media, Culture & Society, 2014.
  13. V. Kumar, B. N. Anand, S. Gupta, and F. Oberholzer-Gee, The New York Times Paywall, Harvard Business School Marketing Unit Case 512-077, 2012.
  14. J. E. Cook and S. Z. Attari, "Paying for what was free: Lessons from the New York Times paywall," Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, Vol.15, No.12, pp.682-687, 2012. https://doi.org/10.1089/cyber.2012.0251
  15. A. Vara-Miguel, E. Sanjurjo-San Martin, and C. Diaz-Espina, "Paid news vs free news: evolution of the WSJ.com business model from a content perspective(2010-2012)," Communication & Society, Vol.27, No.2, pp.147-167, 2014. https://doi.org/10.15581/003.27.4.147-155
  16. 김성철, 남찬기, "N-Screen 환경에서 뉴스 콘텐츠 유통 전략 및 디지털 뉴스 생태계 개선 방안연구", 한국언론진흥재단, 2014.
  17. 박수일, 신동필, 전상권, "방송․통신 융합 환경에 적합한 다중 플랫폼 융합 콘텐츠 육성 전략", 한국컴퓨터정보학회지, 제16권, 제2호, pp.197-202, 2008.
  18. 최재원, "사용자 고착을 위한 네트워크 외부성과 전환비용의 측정 요인", 경영컨설팅리뷰, 제1권, 제2호, pp.181-193, 2010.
  19. 박지웅, "정보재 가치와 플랫폼: 양면시장을 고려한 정보재 가치논쟁의 검토", 경제학연구, 제59권, 제1호, pp.95-130, 2011.
  20. 변정욱, 김득원, "양면시장에서의 수직통합 효과분석", 경제연구, 제33권, 제1호, pp.1-21, 2012.
  21. 홍지훈, 박도형, "네트워크 효과에 따른 모바일 컨텐츠 플랫폼의 경쟁 전략에 관한 연구", e-비즈니스연구, 제14권, 제5호, pp.113-130, 2013.
  22. 백욱인, "정보자본주의와 인터넷 서비스 플랫폼 장치 비판", 한국언론정보학보, 통권, 제65호, pp.76-92, 2014.
  23. 박유리, "커넥티드 환경에서의 콘텐츠와 플랫폼", KISDI Premium Report 12-01, pp.1-24, 2012.
  24. 송민정, "플랫폼흡수 사례로 본 미디어플랫폼전략 연구", 사이버커뮤니케이션학보, 제27권, 제2호, pp.45-89, 2010.
  25. 서병문, 박우람, "뉴미디어 플랫폼 확산이 콘텐츠 창작 및 유통시장에 미치는 영향 분석", 한국산업정보학회논문지, 제14권, 제1호, pp.43-55, 2009.
  26. 김원, "플랫폼 시대의 지상파 방송사 매체전략 변화 연구", 문화 더하기 콘텐츠, 제2호, pp.35-46, 2013.
  27. 조진경, "N-Screen 기반하에서 융합형 콘텐츠 개념과 특성에 관한 연구", 브랜드디자인학연구, 제9권, 제3호, pp.193-202, 2011.
  28. 김수철, 오준호, "웹 2.0 멀티 플랫폼 시대에 미디어 사회문화현상의 의미에 대한 고찰", 사회과학논집, 제44권, 제2호, pp.67-90, 2013.
  29. 김현, "문화콘텐츠, 정보기술 플랫폼, 그곳에서의 인문지식", 철학연구, 제90권, 제0호, pp.63-88, 2010.
  30. 김수현, 이뢰, "스마트폰 뱅킹서비스 수용의도에 영향을 미치는 요인", 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제11호, pp.303-312, 2012.
  31. 왕보람, 박지윤, 최인영, "스마트폰 헬스케어 애플리케이션 수용을 위한 주요 영향요인", 한국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제10호, pp.396-404. 2011.
  32. 김수현, "스마트폰에 대한 지각특성이 스마트폰 채택의도에 미치는 영향", "한국콘텐츠학회논문지", 제10권, 제9호, pp.318-326, 2010.
  33. 정철호, 남수현, "확장된 UTAUT 모형에 기반한 개인차원에서의 클라우드 컴퓨팅 수용", 디지털융복합연구, 제12권, 제1호, pp.287-294, 2014.
  34. 김상조, 김성철, "스마트폰 수용의도 결정요인에 관한 한중비교분석", 무역연구, 제9권, 제1호, pp.497-514, 2013.
  35. 장성희, 이진영, 이창원, "UTAUT이론을 활용한 u-Healthcare 이용의도에 영향을 미치는 요인", 대한경영학회 2011년도 춘계학술발표대회 발표논문집, pp.280-288.
  36. 나은영, "태도 및 태도변화 연구의 최근 동향 : 1985-1994", 한국심리학회지 : 사회 및 성격, 제8권, 제2호, pp.3-33, 1994.
  37. F. D. Davis, "Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, and User Acceptance of Information Technology," MIS Quarterly, Vol.13, No.3, pp.319-340, 1989. https://doi.org/10.2307/249008
  38. V. Venkatesh, F. D. Davis, and M. G. Morris, "Dead Or Alive? The Development, Trajectory And Future Of Technology Adoption Research," Journal Of The Association For Information Systems, Vol.8, No.4, pp.268-286, 2007.
  39. 박관희, "온라인 쇼핑몰의 사용 의도에 영향을 미치는 선행변수에 관한 통합연구: 기술수용모델(TAM)2의 확장 모델", 정보시스템연구, 제15권, 제4호, pp.55-72, 2006.
  40. V. Venkatesh, M. G. Morris, G. B. Davis, and F. D. Davis, "User acceptance of information technology: toward a unified view," MIS Quarterly, Vol.27, No.3, pp.425-478, 2003. https://doi.org/10.2307/30036540
  41. 김정렴, 박현, 김하나, "위기관리 영역에서 국내 PR 실문자의 소셜미디어 사용 인식과 수용에 관한 연구: UTAUT 모델 적용을 중심으로", 광고학연구, 제25권, 제5호, pp.181-206.
  42. 서배선, 황기현, 김성근, "공공부문 PMO도입 의도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구", 디지털융복합연구, 제12권, 제5호, pp.159-169, 2014.
  43. 박일순, 안현철, "UTAUT 기반 모바일 신용카드 서비스의 사용자 수용 모형에 관한 연구", e-비즈니스연구, 제13권, 제3호, pp.551-574.
  44. V. L. Venkatesh, J. Y. Thong, and X. Xu, "Consumer acceptance and use of information technology: extending the unified theory of acceptance and use of technology," MIS Quarterly, Vol.36, No.1, pp.157-178, 2012.
  45. A. Raman and Y. Don, "Preservice Teachers' Acceptance of Learning Management Software: An Application of the UTAUT2 Model," International Education Studies, Vol.6, No.7, pp.157-164, 2013.
  46. C. Martins, "Exploring digital music online : user acceptance and adoption of online music services," Master Thesis, Instituto Superior de Economia e Gestao, 2013.
  47. T. Escobar-Rodriguez and E. Carvajal-Trujillo, "Online drivers of consumer purchase of website airline tickets," Journal of Air Transport Management, Vol.32, pp.58-64, 2013. https://doi.org/10.1016/j.jairtraman.2013.06.018
  48. E. Slade, M. Williams, Y. Dwivedi, and N. Piercy, "Exploring consumer adoption of proximity mobile payments," Journal of Strategic Marketing, pp.1-15, 2014.
  49. 유호선, 이효원, 정구현, 권오병, 김민용, "친환경제품 이용의도에 영향을 미치는 요인에 관한 탐색적 연구", 한국IT서비스학회 학술대회 논문집, pp.231-234, 2012.
  50. Richard Chinomona, "The influence of perceived ease of use and perceived usefulness on trust and intention to use mobile social software," African journal for physical, health education, recreation, & dance, Vol.19, No.2, pp.258-273, 2013.
  51. C. H. Ke, H. M. Sun, Y. C. Yang, and H. M. Sun, "Effects of User and System Characteristics on Perceived Usefulness and Perceived Ease of Use of the Web-Based Classroom Response System," Turkish online journal of educational technology, Vol.11, No.3, pp.128-143, 2012.
  52. S. N. Zenk, A. J. Schulz, A. Odoms-Young, J. Wilbur, S. A. Matthews, C. Gamboa, and C. Stokes, "Feasibility of using global positioning systems (GPS) with diverse urban adults: Before and after data on perceived acceptability, barriers, and ease of use," Journal of physical activity & health, Vol.9, No.7, pp.924-934, 2012. https://doi.org/10.1123/jpah.9.7.924
  53. K. Bandyopadhyay and K. Fraccastoro, "The effect of culture on user acceptance of information technology," Communication of the association for information systems, Vol.19, pp.522-543, 2007.
  54. E. Rogers, The diffusion of innovation, New York: Free Press, 1962.
  55. B. Hammer, T. L. Roberts, P. B. Lowry, J. E. Gaskin, and N. W. Twyman, "Taking "fun and games" seriously: proposing the hedonic motivation system adoption model," Journal of the association for information systems, Vol.14, No.11, pp.617-671, 2013. https://doi.org/10.17705/1jais.00347
  56. E. J. M. Arruda-Filho, J. A. Cabusas, N. Dholakia, "Social behavior and brand devotion among iPhone innovators," International journal of information management, Vol.30, No.6, pp.475-480, 2010. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2010.03.003
  57. 조정현, 반현, "포털 뉴스 이용동기가 이용행위에 미치는 영향 연구", 사이버커뮤니케이션 학보, 통권, 제17호, pp.193-231, 2006.
  58. J. J. Kim and A. M. Rubin, "The variable influence of audience activity on media effects," Communication Research, Vol.24, No.2, pp.107-135, 1997. https://doi.org/10.1177/009365097024002001
  59. R. L. Oliver, "A Cognitive Model of the Antecedents and Consequences of Satisfaction Decisions," Journal of Marketing Research, Vol.17, No.4, pp.460-469, 1980. https://doi.org/10.2307/3150499
  60. 김정기, 이경숙, "무료신문의 이용동기와 만족감 분석", 한국언론학보, 제53권, 제5호, pp.384-405, 2009.
  61. 이창훈, "개인성향과 미디어 이용 만족감, 즐거움 간에 세컨스크린 이용의 매개효과에 관한 연구", 한국언론학보,, 제58권, 제2호, pp.417-446, 2014.
  62. Szymanski and Henard, "Customer satisfaction: A meta-analysis of the empirical evidence," Journal of Academy of Marketing Science, Vol.29, No.1, pp.16-35, 2001. https://doi.org/10.1177/0092070301291002
  63. 박지형, 신건권, "사용성 요인이 스마트폰 사용자의 만족도와 충성도에 미치는 영향: 사용기간의 조절효과를 중심으로", 대한경영학회지, 제25권, 제2호, pp.811-831, 2012.
  64. 강재은, 김두경, "스마트폰의 지속적 사용 결정요인에 관한 연구", e-비즈니스 연구, 제12권, 제3호, pp.27-47, 2011.
  65. J. Cohen, P. Cohen, S. G. West, and L. S. Aiken, Applied multiple regression/correlation analysis for the behavioral sciences (3rd ed.), Mahwah, NJ: LEA, 2013.
  66. http://news.mk.co.kr/newsRead.php?year=2014&no=1003083
  67. J. A. Castaneda, F. Munoz-Leiva and T. Luque, "Web acceptance model (WAM): Moderating effects of user experience," Information & management, Vol.44, No.4, pp.384-396, 2007. https://doi.org/10.1016/j.im.2007.02.003
  68. Q. Min, S. Ji, and G. Qu, "Mobile Commerce User Acceptance Study in China: A Revised UTAUT Model," Tsinghua science & technology, Vol.13, No.3, pp.257-264, 2008. https://doi.org/10.1016/S1007-0214(08)70042-7
  69. S. Yang, "Understanding undergraduate students' adoption of mobile learning model: A perspective of the extended UTAUT2," Journal of convergence information technology, Vol.8, No.10, pp.969-979, 2013. https://doi.org/10.4156/jcit.vol8.issue10.118
  70. 박진우, 박원준, "디지털 뉴미디어 시대 신문 생존방안에 관한 연구", 동서언론, 제9집, pp.437-455, 2005.
  71. 김대원, 김민성, 양승호, 김성철, "N-스크린 환경하에서 신문사의 통합형 플랫폼에 대한 사용자 지불의사 연구", 경영과학, 제31권, 제4호, pp.93-106, 2014.