DOI QR코드

DOI QR Code

A Study of Convention Mobile Application Characteristics that Affect User Satisfaction and Loyalty

컨벤션 모바일 어플리케이션 특성에 따른 이용만족도 및 충성도 연구

  • 최해용 (경희대학교 컨벤션전시경영학과) ;
  • 윤유식 (경희대학교 컨벤션전시경영학과) ;
  • 원원 (경희대학교 컨벤션전시경영학과)
  • Received : 2014.12.17
  • Accepted : 2015.03.09
  • Published : 2015.04.28

Abstract

This study was to explore the relationships between convention mobile applications, and convention participants' satisfaction and loyalty. Recently mobile applications by using smart-phone have been utilized to provide relevant information and contents, Similarly, convention industry utilize mobile application to provide convention program, speakers, and other information and contents, However, only few research has been conducted to investigate convention mobile application characteristics and benefits. This study provides the results of convention mobile application characteristics and its impacts on participants' satisfaction and loyalty. Among convention mobile application characteristics, conveniency and information are important factors to enhance convention participants' satisfaction and loyalty. More discussion and implication is provided in the conclusion section.

Keywords

Convention Industry;Mobile;Application;Satisfaction;Loyalty

References

  1. 유예경, 김인신, "컨벤션선터 모바일정보품질에 따른 후속행동에 관한 구조연구", e-비즈니스 연구, 제15권, 제3호, pp.277-296, 2014.
  2. 이태민, "유비쿼터스 접속성과 상황기반 제공성이 모바일 상거래 수용에 미치는 영향에 관한 연구: 기술수용모델 적용을 중심으로", 경영학연구, 제33권, 제4호, pp.1043-1071, 2004.
  3. P. Kannan, A. Chang, and A. Whinston, "Wireless commerce: Marketing issues and possibilities," Proceedings of the 34th Hawaii International Conference on System Sciences, Los Alamitos, CA: IEEE Comp Soc. 2001.
  4. 이미숙, 손재근, "숙박업체 웹 사이트 서비스품질이 고객 만족도 및 충성도에 미치는 영향", 관광연구, 제23권, 제3호, pp.119-138, 2008.
  5. Wang Dan, S. W. Park, and Daniel R. Fesenmaier, "The role of smartphones in mediating the touristic experience," Journal of Travel Research, Vol.51, No.4, pp.371-387.
  6. 정부연, "모바일 게임의 현황 및 시장 참여자별 기회요인", 정보통신정책, 제16권, 제17호, pp.18-21, 2004.
  7. 박지형, 신건권, "스마트폰의 지각된 기능적 속성과 개인 혁신성이 사용자의 채택의도와 실제사용도에 미치는 영향", 대한경영학회지, 제25권, 제2호, pp.811-831, 2012.
  8. David M. Szymanski and David H. Henard, "Customer satisfaction: A meta-analysis of the empirical evidence," Journal of the Academy of Marketing Sciences, Vol.29, No.l, pp.16-35, 2001. https://doi.org/10.1177/0092070301291002
  9. 곽규태, 황준석, 최세경, "스마트폰의 품질 인식이 충성도에 미치는 영향과 이용 동기의 조절효과에 대한 고찰", 한국방송학보, 제25권, 제6호, pp.7-51, 2011.
  10. 송붕, 이종호, 정병무, "스마트폰 게임 특성이 몰입, 이용자의 만족도와 충성도에 미치는 영향", e-비즈니스연구, 제15권, 제1호, pp.277-296, 2014.
  11. Sun Qianrong, 스마트폰 어플리케이션 관광 정보 관여도, 이용자가 인식하는 정보 가치, 탐색 행동 및 e-커뮤니케이션 유형, 세종대학교 대학원, 박사학위논문, 2013.
  12. 유로, 이종호, "모바일 메신저 앱의 이용동기와 품질요인이 몰입과 사용자의 만족도와 충성도에 미치는 영향: 카카오톡과 웨이신의 한.중비교를 중심으로", e-비즈니스연구, 제15권, 제3호, pp.255-276, 2014.
  13. 오세현, 나종건, "스마트폰 확산으로 인한 관광정보탐색 변화: 대학생들을 중심으로", 한국관광학회 학술대회 발표논문집, pp.219-237, 2011.
  14. 정원진, 이기광, "스마트폰 애플리케이션의 서비스품질이 사용자 만족도 및 충성도에 미치는 영향", 산업경영시스템학회지, 제36권, 제3호, pp.79-86, 2013.
  15. 오정민, 김형환, 문남미, 스마트폰 어플리케이션의 소비 성향분석을 통한 국가별 선호 연구, 한국방송공학회 학술발표대회 논문집, pp.328-329, 2010.
  16. 김봉철, "한국 방송광고 환경변화와 방송광고 제도 개선 논의", 사회과학연구, 제28권, 제2호, pp.67-86, 2007.
  17. Q. Chen and W. D. Wells, "Attitude toward the site," Journal of advertising research, Vol.39, No.5, pp.27-37, 1999.
  18. 진시운, "중국 대학생들의 스마트폰 뉴스 애플리케이션 만족도 및 이용의도 의 결정요인 연구", 언론학연구, 제18권, 제1호, pp.277-306, 2014.
  19. 박현선, 김상현, "스마트폰 애플리케이션의 서비스특성이 지각된 가치, 사용자만족 그리고 추천의도에 미치는 영향", 한국경영정보학회 학술대회논문집, pp.78-84, 2011.
  20. 신현신, 신일기, "스마트폰 이용특성이 광고 태도에 미치는 영향", 한국디자인트렌드학회, 제40권, pp.175-184, 2013.
  21. 조유제, 최정일, "스마트폰 애플리케이션 사용자의 지각된 특성이 지속사용의도에 미치는 영구", 한국IT서비스학회지, 제10권, 제2호, pp.108-113, 2011.
  22. 여호근, 박봉규, "컨벤션센터의 물리적 환경과 방문만족에 관한 연구", 한국컨벤션학회, 제19권, pp.25-38, 2008.
  23. 윤유식, "스마트폰 기반 관광정보 특성에 따른 관광정보 만족도 및 신뢰도 행도의도 연구", 관광학연구, 제37권, 제5호, pp.11-28, 2013.
  24. 유민호, 남경화, "컨버전스 트랜드에 근거한 모바일 콘텐츠 분류체계", 한국콘텐츠학회논문지, 제9권, 제3호, pp.108-117, 2009.
  25. 최훈, 최은영, "모바일 컴퓨팅 서비스에서 중요사용 품질 도출에 대한 정성적 연구:모바일 데이터 서비스를 중심으로", 한국콘텐츠학회논문지, 제6권, 제10호, pp.17-24, 2006.
  26. 이국용, "모바일 어플리케이션 지각특성과 경험이 지속이용에 미치는 영향", e-비즈니스 연구, 제14권, 제3호, pp.261-284, 2013.
  27. 심연숙, "LBS(Location Based Service)를 이용한 모바일 관광정보 어플리케이션에 관한 연구", 커뮤니케이션 디자인학연구, 제41권, pp.188-195, 2012.
  28. 윤태현, 권준희, "스토리텔링과 상황인식을 이용한 모바일 기반 여행 어플리케이션 연구", 한국정보기술학회 하계종합학술발표논문집, pp.138-140, 2010.
  29. 손정기, 박경아, "스마트폰 앱 서비스품질과 사용후기가 이용만족과 재이용의도에 미치는 영향에 관한 연구 : 맛집앱 이용자를 중심으로", 한국전략마케팅학회, 제21권, 제3호, pp.1-26, 2013.
  30. 박종열, 전종홍, 이승윤, "모바일 및 개방형 소셜네트워크 기술표준화 동향", 정보과학회지, 제29권, 제11호, pp.27-36, 2011.
  31. 윤봉우, "프로스포츠 구단의 스마트폰애플리케이션 제공에 따른 이용자들의 콘텐츠 활용과 만족에 관한 연구", 한국체육과학회, 제22권, 제1호, pp.687-698, 2013.
  32. 이주연, 최명수, 김규태, 신승엽, "스마트폰 운동애플리케이션의 이용동기가 여가만족에 미치는 영향", 한국체육과학회, 제20권, 제6호, pp.815-824, 2011.
  33. 곽동성, 임기흥, 권진희, "모바일 애플리케이션의 상호작용성이 플로우와 구매의도에 미치는 영향 에 관한 연구", 제10권, 제10호, pp.165-176, 2012.
  34. 장용석, 이정학, 이정래, 권기남, "인문.사회과학편 : 프로야구단 스마트폰 어플리케이션 이용 만족도가 재이용의도 및 경기관전에 미치는 영향", 한국체육학회, 제51권, 제6호, pp.285-293, 2012.
  35. 전종홍, 이승윤, "차세대 모바일 웹 애플리케이션 표준화 동향", ETRI전자통신 동향분석, 제25권, 제1호, pp.100-113, 2010.
  36. 박경자, 장희영, 노희옥, "온라인 정보원천이 인터넷 쇼핑몰에 소비자 만족에 미치는 영향", 정보시스템연구, 제20권, 제1호, pp.21-40, 2011.
  37. Barry Brown and Matthew Chalmers, "Tourism and mobile technology," In: ECSCW Springer Netherlands, pp.335-354, 2003.
  38. Thomas Bieger and Christian Laesser, "Information Sources for Travel Decisions: Toward a Source Process Model," Journal of Travel Research, Vol.42, No.4, pp.357-371, 2004. https://doi.org/10.1177/0047287504263030
  39. H. T. Dickinson, "Tom Paine's America: the rise and fall of transatlantic radicalism in the early republic," Journal of Transatlantic Studies, Vol.10, No.1, pp.107-108, 2012. https://doi.org/10.1080/14794012.2012.651359
  40. 조효진, "온라인 관광정보 탐색과정 연구", 관광경영학회, 제29권, pp.153-171, 2006.
  41. Leonard L. Berry, "Understanding service convenience," Journal of Marketing, Vol.66, No.3, pp.1-17, 2002.
  42. Bloch, Michael, Yves Pigneur, and Arie Segev, "On the road of electronic commerce--a business value framework, gaining competitive advantage and some research issues," Lausanne: Institut D'Informatique et Organization, Ecole des Hautes Etudes Commerciales, Universite de Lausanne, 1996.
  43. L. Chiagouris and W. Brant, "Branding on the Internet," Marketing Management, Vol.9, No.2, pp.34-38, 2000.
  44. Buhalis, Dimitrios and Law, Rob, "Progress in information technology and tourism management: 20 years on and 10 years after the Internet - The state of eTourism research," Tourism management and marketing, Vol.29, No.4, pp.609-623, 2008. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2008.01.005
  45. L. Safko and D. Brake, "The Social Media Bible: Tools, and Strategies for Business Success," NY: Wiley, 2009.
  46. D. M. Boyd and N. B. Ellison, "Social Network Sites: Ddfinition, History, and Scholarship," Journal of Computer-Mediate Communication, Vol.13, No.1, pp.210-230, 2007.