DOI QR코드

DOI QR Code

A Comparative Analysis between General Comments and Social Comments on an Online News Site

온라인 뉴스 사이트에서의 일반댓글과 소셜댓글의 비교분석

  • 김소담 (아주대학교 일반대학원 경영정보학과) ;
  • 양성병 (아주대학교 경영대학 e-비즈니스학과)
  • Received : 2015.01.05
  • Accepted : 2015.03.03
  • Published : 2015.04.28

Abstract

As the individual participation in online news sites proliferates, the importance of online news comments has been increasing. Social comment services which help people leave comments on news articles using their own SNS (social networking site) accounts have gained popularity recently. Using data gathered from an online news site, this study, therefore, (1) identifies factors differentiating social comments from general comments, (2) examines how social comments are significantly different from general comments in terms of each factor, (3) and further validates how the social comments' characteristics vary among different type of SNS. Then, we investigated this study by applying t-test, ANOVA, and Duncan test of SPSS Statistics. Our results provide insights on the significant differences in all the factors between general and social comments. We also found that there is a significant difference between Facebook and Twitter groups among three types of SNS. The findings of this study would help assess the actual benefit of social comment services as they may provide us with several valuable leads to solve the malicious comments issue. Moreover, they would suggest the need to apply this service to other areas, such as online environments in private and public sectors.

Keywords

Online News Comment;General Comment;Social Comment;Online News Site;Comparative Analysis

References

  1. 조수선, 다매체 환경과 뉴스 수용자의 미래: 신문과 인터넷 뉴스를 중심으로, 미디어연구소, 2003.
  2. 한정화, 박진완, "소셜미디어에 공유한 정보를 통한 개인 성격유형 분석 앱 개발", 한국콘텐츠학회논문지, 제14권, 제2호, pp.19-27, 2014.
  3. 이형주, 이호성, 양성병, "온라인 뉴스 사이트에서 독자의 자발적 구독료 지불행위에 영향을 미치는 요인에 대한 연구: 공감의 역할을 중심으로", 지식경영연구, 제14권, 제5호, pp.1-17, 2013.
  4. N. J. Thurman, "Forums for Citizen Journalists? Adoption of User Generated Content Initiatives by Online News Media," New Media & Society, Vol.10, No.1, pp.139-157, 2008. https://doi.org/10.1177/1461444807085325
  5. http://www.hankyung.com/news/app/newsview.php?aid=2010070682341
  6. 이미라, 강경철, 이상우, "제한적 본인확인제 적용유무에 따른 댓글 유형 차이가 댓글 문화 형성에 미치는 영향에 대한 분석: 일반댓글과 소셜댓글의 자기통제 정도의 차이를 중심으로", 사이버커뮤니케이션학보, 제28권, 제3호, pp.5-42, 2011.
  7. 김여라, "법안 리뷰: 인터넷 실명제 관련 법령 리뷰", 의정연구, 제26 단일호, pp.191-199, 2008.
  8. http://biz.chosun.com/site/data/html_dir/2012/08/23/2012082301672.html
  9. http://www.zdnet.co.kr/news/news_view.asp?artice_id=20100825162112&type=det
  10. 김은미,선유화, "댓글에 대한 노출이 뉴스 수용에 미치는 효과", 한국언론학보, 제50권, 제4호, pp.33-64, 2006.
  11. 여은호, 박경우, "인터넷 뉴스 댓글이 독자의 기사 인식에 미치는 인지적 영향", 언론학 연구, 제15권, 제2호, pp.237-259, 2011.
  12. 문광수, 김슬, 오세진, "베스트 댓글의 방향성이 일반댓글의 동조효과에 미치는 영향", 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제12호, pp.201-211, 2013.
  13. M. Tsagkias, W. Weerkamp, and M. De Rijke, In Advances in Information Retrieval, Springer Berlin Heidelberg, 2010.
  14. 김경년, 김재영, "오마이뉴스 독자의견 분석", 한국방송학보, 제19권, 제3호, pp.7-41, 2005.
  15. 박창호, "인터넷의 매개적 상호작용으로서의 댓글의 찬성과 반대에 대한 분석", 담론 201, 제16권, 제2호, pp.135-164, 2013.
  16. 조수선, "온라인 신문 댓글의 내용분석: 댓글의 유형과 댓글 게시자의 성향", 커뮤니케이션학연구, 제15권, 제2호, pp.65-84, 2007.
  17. R. Wang, S. Chen, and X. Wang, "Signing Me onto your Accounts through Facebook and Google: A Traffic-guided Security Study of Commercially Deployed Single-sign-on Web Services," In Security and Privacy (SP), pp.365-379, 2012.
  18. G. Kontaxis, M. Polychronakis, and E. P. Markatos, "Minimizing Information Disclosure to Third Parties in Social Login Platforms," International Journal of Information Security, Vol.11, No.5, pp.321-332, 2012. https://doi.org/10.1007/s10207-012-0173-6
  19. P. A. Prescott and K. L. Soeken, "The Potential Uses of Pilot Work," Nursing Research, Vol.38, No.1, pp.60-62, 1989. https://doi.org/10.1097/00006199-198901000-00015
  20. 지원배, "네티즌의 광고 비평에 관한 연구: TV광고 댓글을 중심으로", 광고PR실학연구, 제5권, 제1호, pp.26-51, 2012.
  21. A. Lang, D. Potter, and M. E. Grabe, "Making News Memorable: Applying Theory to the Production of Local Television News," Journal of Broadcasting & Electronic Media, Vol.47, No.1, pp.113-123, 2003. https://doi.org/10.1207/s15506878jobem4701_7
  22. M. M. Wasko and S. Faraj, "Why Should I Share? Examining Social Capital and Knowledge Contribution in Electronic Networks of Practice," MIS Quarterly, Vol.29, No.1, pp.35-57, 2005. https://doi.org/10.2307/25148667
  23. 안태형, "개인논문: 악성 댓글의 범위와 유형", 우리말연구, 제32권 단일호, pp.109-131, 2013.
  24. 김혜미, 이준웅, "인터넷 뉴스와 댓글의 뉴스 프레임 융합 효과 연구", 한국언론학보, 제55권, 제2호, pp.32-55, 2011.
  25. D. J. Hughes, M. Rowe, M. Batey, and A. Lee, "A Tale of Two Sites: Twitter vs. Facebook and the Personality Predictors of Social Media Usage," Computers in Human Behavior, Vol.28, No.2, pp.561-569, 2012. https://doi.org/10.1016/j.chb.2011.11.001
  26. J. W. Pennebaker, M. R. Mehl, and K. G. Niederhoffer, "Psychological Aspects of Natural Language Use: Our Words, our Selves," Annual Review of Psychology, Vol.54, No.1, pp.547-577, 2003. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.54.101601.145041
  27. 전혜선, 신형덕, "출판 만화 기업의 소셜 네트워크 서비스 게시글의 속성이 소비자 호응도에 미치는 영향", 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제1호, pp.391-397, 2013.
  28. L. R. James, R. G. Demaree, and G. Wolf, "Estimating Within-Group Interrater Reliability with and without Response Bias," Journal of Applied Psychology, Vol.69, No.1, pp.85-98, 1984. https://doi.org/10.1037/0021-9010.69.1.85
  29. T. Biemann, M. S. Cole, and S. Voelpel, "Within-group Agreement: On the Use (and Misuse) of rWG and rWG(J) in Leadership Research and Some Best Practice Guidelines," The Leadership Quarterly, Vol.23, No.1, pp.66-80, 2012. https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2011.11.006
  30. D. Faraj and A. Yan, "Boundary Work in Knowledge Teams," Journal of Applied Psychology, Vol.94, No.3, pp.604-617, 2009. https://doi.org/10.1037/a0014367
  31. J. M. LeBreton and J. L. Senter, "Answers to 20 Questions About Interrater Reliability and Interrater Agreement," Organizational Research Methods, Vol.11, No.4, pp.815-852, 2008. https://doi.org/10.1177/1094428106296642

Cited by

  1. Analyzing the Characteristics of Online News Best Comments vol.19, pp.8, 2018, https://doi.org/10.9728/dcs.2018.19.8.1489