DOI QR코드

DOI QR Code

The Empirical Analysis of Differences in Recognition of the Genders in the Media Facade

LED 미디어파사드에 있어 남녀에 따른 인지정도의 실증분석

  • 이영우 (동명대학교 미디어공학과)
  • Received : 2015.07.13
  • Accepted : 2015.08.03
  • Published : 2015.09.28

Abstract

Recently, the Department has utilized the media facade as a means to attract new customers and promotional tools. In particular, we checked the rate of customer's gender who visited a large department store. The ratio of women's visit is 4.6 times more than men. This can confirm the need to produce a differentiated content of LED media facade by gender. This study are subject to an empirical analysis of differences of perception of evaluation factors of media facade in gender. At first we specified four factors which can evaluate the media facade according to gender by previous studies. There are aesthetics, artistry, comfort and harmony. And the hypothesis was set as "Each factor might be differences between the recognition of their gender" In order to verify a hypothesis the country's large department store was selected and experiment was performed. In the result of the experiment, among the four factors, aesthetics, creativity, and harmony were chosen, while comfort was dismissed. This results confirm that the following factors are needed to attract more women's customer at the department such as combination of space and media facade, combination of shape and color, appropriateness of the information and beautiful place, and directing way of content.

Keywords

Media Facade;Gender;Evaluation Factor;Differences of Perception

References

  1. 김민지, 스크린의 인식 변화를 중심으로 한 미디어 파사드와 도시 공간의 관계성, 경북대학교 대학원 박사학위논문, p.1, 2013.
  2. 김은지, 미디어파사드의 촉각적 미학, 고려대학교 대학원 석사학위논문, p.1, 2012.
  3. 장준호 박병철, 최안섭, "LED 조명기구의 색상 및 패턴 변화에 대한 선호도 및 이미지에 관한 연구", 대한건축학회, Vol.23, No.6, p.56, 2007.
  4. 이영우, "성별에 따른 LED 미디어파사드의 지각 (知覺)연구", 한국콘텐츠학회 종합학술대회 논문집, Vol.2015, No.5, p.101, 2015.
  5. 월곡주얼리정보지식소 WJRC-조사/백화점 2012 년 5월 5일. http://blog.naver.com/wjrc1858?Redirect=Log&logNo=10138111271)
  6. 권형준, "디지털조명을 이용한 미디어파사드", 한국조명.전기설비학회, Vol.22, No.5, p.3, 2008.
  7. 이민진, LED미디어파사드의 유형화에 관한 연구 -조명디자인을 중심으로, 한양대학교 대학원 석사논문, p.7, 2011.
  8. Carol Wade, The Longest War Sex Differences in Perspective, Harcourt Brace, 1977, 박민자 역, 성과 사회, 경문사, p.38, 1984.
  9. M. R. Key, Male/Female Language, Scarecrow Press, p.42, 1975.
  10. Steven Vandenberg and Allan Kuse, Spatial ability : A critical review of the sex Linked major gene hypothesis, Academic Press, p.15, 1979.
  11. Donna Haraway, "Teddy bear patriarchy: taxidermy in the Garden of Eden," New York City, Social Text, Vol.4, No.2, pp.20-64, 1984.
  12. 유성호, "서울도심의 인터렉티브 엘이디 시스템이 도시환경디자인에 미치는 영향과 효과적인 개선 방향에 관한 연구-Media Facade를 중심으로", 커뮤니케이션 디자인학연구, No.33, pp.87-96, 2010.
  13. 김원, 도시공간에서 현대 건축 외피에 관한 연구 -인터랙티브적 요소의 문제점과 해결방안에 대하여, 홍익대학교 대학원 석사학위논문, 2011.
  14. 김성희, 도시문화 환경을 위한 공공미술로서의 미디어파사드 연구, 홍익대학교 대학원 석사학위논문, 2011.
  15. 백승철, 공공디자인을 위한 미디어파사드 평가 방법 연구, 연세대학교 대학원 석사학위논문, p.43, 2009.
  16. 동운, 애니메이션을 통한 중국 경극의 예술성에 관한 연구, 한성대학교 대학원 석사학위논문, p.23, 2010.
  17. https://vimeo.com/56305871
  18. http://www.youtube.com/watch?v=f2O2Y0VpWLI
  19. https://vimeo.com/34942707
  20. http://www.youtube.com/watch?v=xZl_JC05kks
  21. H. H. Haman, Modern factor analysis, University of Chicago press, p.22, 1976.
  22. 송지준, 논문작성에 필요한 SPSS/AMOS 통계 분석방법, 21세기사, p.43, 2010.