DOI QR코드

DOI QR Code

Digital Content Design Making Children Like Reading Books

아이들이 책을 좋아하게 만들 디지털 콘텐츠 디자인

  • 왕린 (인천대학교 문헌정보학과) ;
  • 이하나 (인천대학교 문헌정보학과)
  • Received : 2016.01.25
  • Accepted : 2016.05.24
  • Published : 2016.11.28

Abstract

Recently, with various smart devices being used, more attention is paid to digital content development for kids. Many parents and teachers are using digital contents both at home and the classroom. However, there are many concerns on the delayed language ability development and lack of social skills due to children's overuse of digital technology. This study reviewed related literature on digital content for kids including storytelling videos, flash, animation, multimedia fairy tales, and app-books. Based on that, digital contents design guidelines were proposed. It was expected that by appropriate digital content design, children would like reading books just as they like watching digital contents.

Keywords

Digital Content;Design for Kids;Reading Promotion

References

  1. 디지털 콘텐츠 산업 조사 연구 사업 연구보고서, 한국콘츠진흥원, 2016년 1월
  2. 이주연, 유아교육용 스마트폰 앱에 대한 부모 인식 조사 : 유아의 행동패턴에 따른 부모 인식 조사를 중심으로, 경희대학교 경영대학원, 석사학위논문, 2011.
  3. http://www.ibabynews.com/news/newsview.aspx?newscode=201509160858556320004304&categorycode=0017#z.
  4. 채석용, 나를 성장시키는 독서법, 소울메이트, 2011.
  5. 김경수, 이소은, "개방적, 폐쇄적 소프트웨어 경험이 유아의 창의성 및 수,공간능력에 미치는 영향," 한국열린유아교육학회지, Vol.8, No.1, pp.24-49, 2003.
  6. 조경희, 플래시 애니메이션 동화학습이 ADHD 아동의 학습흥미도 및 어휘력에 미치는 효과, 대구대학교 특수교육학과, 석사학위논문, 2005.
  7. M. W. No, "The definition and function of reading," New Korean life, Vol.22, No.4, p.11, 2012.
  8. 이복순, 강영하, 남윤석, "독서교육 프로그램이 초등학생의 공감 능력과 장애아동에 대한 또래 수용태도에 미치는 효과," 특수교육 저널 : 이론과실천, Vol.11, No.2, pp.210-211, 2010.
  9. 보건복지부, 2013 어린이 평가 인증 안내 (40인 이상 안산 어린이집), p.87, 2013.
  10. 현은자, 김세희, 그림책의 이해1, 사계절, 2005.
  11. 허정은, 팝업북과 앱북으로 만든 어린이그림책, 이화여자대학교, 석사학위논문, 2012.
  12. 이가영, 그림책비디오를 활용한 쓰기 활동이 유아의 읽기 쓰기 발달에 미치는 영향, 조선대학교교육대학원, 석사학위논문, 2007.
  13. P. H. Duncan, "I Iiked the book better: Comparing film and text to build critical comprehension," The Reading Teacher, Vol.46, No.8, pp.720-725, 1993.
  14. B. E. Cullinan and L. Galda, Literature and child, Forth Worth : Harcourt Brace College Publishes, 1994.
  15. M. Wipple, "Let's go to the movies: Rethinking the role of film in the elementary Classroom," Language Arts, Vol.76, No.2, 1998.
  16. 박성철, 정채봉 동화 오세암과 애니메이션 <오세암> 비교 연구, 부산교육대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2008.
  17. J. U. Kim, "A study on efficient animation education research," Broadcasting and Media Magazine, Vol.10, No.2, pp.4-14, 2005.
  18. 송인욱, 유아기 발달을 위한 유아용 애니메이션의 적합성 연구, 홍익대학교 산업대학원, 석사학위 논문, 2007.
  19. 양순애, 인터넷 동화와 그림동화가 유아의 주의 집중도 및 이야기 이해도에 미치는 영향 비교, 전남대학교 대학원, 석사학위논문, 2003
  20. 신혜영, 전자책 콘텐츠로서의 멀티동화 현황과 발전방안에 대한 연구, 세종대학교 영상대학원, 석사학위논문, 2003.
  21. 김민하, 유아용 앱북 제작을 위한 인터랙션 디자인의 적용 효과성 연구, 숙명여자대학교 대학원, 박사학위논문, 2015.
  22. 임혜리, 서혜옥, "유아 TV프로그램 캐릭터디자인에 대한 연구 : 정서적 발달을 중심으로," 커뮤니케이션디자인학회지, Vol.50, pp.156-168, 2015.
  23. http://frozen.disney.com http://www.disneystore.com - Frozen 5 Minute Stories
  24. http://www.dwci.co.kr/kids2/info_view.aspseq=22601
  25. 박선미, 어린이 독서활동 증진을 위한 영상매체 활용에 관한 연구, 중앙대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2009.
  26. 윤현민, 이수형, 이신애, "애니메이션 겨울왕국에 대한 만 5세 유아의 선호요인 및 학부모.교사 인식," 한국어린이미디어학회지, Vol.13, No.2, pp.113-143, 2014.
  27. http://blog.naver.com/gugg0129/220293012436
  28. 김정아, "유아 그림책의 그림 표현 기법에 따른 유아의 반응 분석 연구," 한국과학예술포럼, Vol.14, pp.106-107, 2013.
  29. 김민하, "스토리텔링을 활용한 민요 교육 방법연구: 상여소리를 중심으로," 한국국악교육연구학회지, Vol.8, pp.5-35, 2014.