DOI QR코드

DOI QR Code

Investigating Factors Influencing University Students' Intention to Dropout based on Education Satisfaction

교육만족도 관점에서 학생의 학업중단 의도에 대한 연구

  • 한동욱 (전주대학교 스마트미디어학과) ;
  • 강민채 (중부대학교 초등특수교육과)
  • Received : 2016.08.18
  • Accepted : 2016.09.07
  • Published : 2016.11.28

Abstract

The purpose of this study is to investigate factors affecting dropout intention based on education satisfaction survey analysis of local J university. Total 7,248 survey data which has high trustability were analyzed. Analysis of variance was performed to verify differences between each grade and credits level. There are significant differences between the year grade and credit level. Especially the result show that the satisfaction of freshman is higher than the other grade students. To verify relation between intention to dropout and satisfaction of university education logistic regression analysis method has been applied and satisfaction of academic guidance, vocational guidance, environment of education and self-satisfaction of university life are significantly related to the dropout intention. The most important variable is self-satisfaction of university life which determine dropout intention through decision tree analysis.

Keywords

Education Satisfaction;Intention to Dropout;Logistic Regression;Decision Tress Analysis

References

  1. 반상진, 조영재, 신현석, 노명순, 박민정, 김영, "학령인구 감소에 따른 대학정원 조정 및 대학구조개혁 대책 연구," 교육정치학연구, 제20권, 제4호, pp.189-211, 2013.
  2. 최경식, 김재열, "대학의 교육서비스 지향성과 고객만족, 조직성과의 관계," 경영교육논총, 제41권, pp.217-242, 2006.
  3. 김성식, "대학생들의 학업중단 및 학교이동에 대한 탐색적 분석: 대학선택요인과 대학생활 만족도 영향," 교육연구, 제35권, 제1호, pp.227-249, 2008.
  4. G. D. Kuh, J. Kinzie, J. H. Schuh, and E. J. Whitt, Student success in college: Creating conditions that matter, John Wiley & Sons, 2010.
  5. 권대봉, 오영재, 박행모, 송순종, 송선희, "대학생들의 교육만족도 결정요인에 관한 탐색적 논의," 교육학연구, 제40권, 제3호, pp.181-202, 2002.
  6. 김수연, "대학 중도탈락생의 이동 경로 구조 분석," 교육과학연구, 제43권, 제3호, pp.131-163, 2012.
  7. A. L. Caison, "Determinants of systemic retention: Implications for improving retention practice in higher educatio," Journal of College Student Retention: Research, Theory & Practice, Vol.6, No.4, pp.425-441, 2005. https://doi.org/10.2190/FBNU-G3CU-JBXR-MVH6
  8. 김은경, "교수-학생 상호작용이 대학생의 성장 및 발달에 미치는 영향," 교육심리연구, 제19권, 제4호, pp.877-895, 2005.
  9. 최보금, "대학생의 학업중단의도의 변화과정과 관련 요인분석," 제5회 한국고용패널 학술대회자료집, pp.1-25, 2010.
  10. 신효정, 민혜리, "대학생의 학습인식과 교육만족도의 관계: 인문.사회 계열과 지연.이공계열의 비교," 교육학연구, 제47권, 제3호, pp.49-72, 2009.
  11. A. Astin, What matters in college? Four critical years revisited, San Francisco, CA: Jossey-Bass Publishers, 1993.
  12. L. Harvey, "Student feedback," Quality in Higher Education, Vol.9, No.1, pp.3-20, 2003. https://doi.org/10.1080/13538320308164
  13. 김선연, 조규락, "비구조 문제해결에 영향을 미치는 개인차 변인들의 관계분석," 교육공학연구, 제24권, 제3호, pp.125-157, 2008.
  14. 정은이, "대학에서의 좋은 수업에 대한 교수자와 학습자의 인식," 교육방법연구, 제2권, 제3호, pp.25-44, 2010.
  15. 경일대학교, 방문상담을 통한 대학생활 도움 프로그램(교육역량강화사업), 경일대학교 교수학습지원센터, 2010.
  16. 김선현, 신효진, "대학생의 학과교수 만족도 구성요인 타당화 및 학업성취도와의 관계분석," 한국교원교육연구, 제29권, 제1호, pp.207-226, 2012.
  17. 김민성, "온라인 상황에서 교수-학생 간의 배려관계 형성에 관한 질적 연구," 교육심리연구, 제20권, 제2호, pp.363-385, 2006.
  18. 임언, 대학생의 학업중단 유형 분류 및 관련요인 분석, 제6회 한국고용패널 학술대회, pp.133-148, 2011.
  19. 채창균, 채지희, 옥준필, 대졸 청년층의 대학교육 만족도, 서울: 한국직업능력개발원 연구보고서, 2005.
  20. 김계현, 하혜숙, "대학생의 학과(학부) 만족 요인에 관한 연구," 상담학연구, 제1권, 제1호, pp.7-20, 2000.
  21. 오성욱, 이승구, "대학생의 직업가치 유형이 직무적합도 및 첫 직장만족도에 미치는 영향," 진로교육연구, 제22권, 제2호, pp.1-19, 2009.
  22. 장재윤, 신회천, 이지영, "대학에서 전공에 몰입하면 좋은 직장을 얻게 되는가? 대학생들의 전공몰입이 취업의 질에 미치는 효과에 있어서의 성찰," 한국심리학회지, 제20권, 제4호, pp.415-435, 2007.
  23. 신중식, 박영숙, 류호섭, 최병관, 유웅상, 대학시설 이론과 실제, 서울: 학지사, 2009.
  24. 한은숙, "지방대학교의 교육만족도 분석," 교육행정학연구, 제21권, 제3호, pp.379-399, 2003.
  25. F. Abdullah, "The development of HEdPERF: A new measuring instrument of service quality for the higher education sector," International Journal of Consumer Studies, Vol.30, No.6, pp.569-581, 2006. https://doi.org/10.1111/j.1470-6431.2005.00480.x
  26. 정주영, "대학교육만족도, 직업가치관, 직업만족도에 관한 구조적 분석," 교육행정학연구, 제31권, 제1호, pp.53-83, 2013.
  27. 남진열, "대학생의 개인적 직업 관련요인들과 취업준비실태의 관계연구," 청소년복지연구, 제12권, 제4호, pp.363-375, 2010.
  28. 이수진, "지각된 자율성, 관계성, 유능감과 대학생활에서의 학업성취, 정서적 적응과 주관적 안녕감과의 관계," 교육심리연구, 제25권, 제4호, pp.903-926, 2011.