DOI QR코드

DOI QR Code

The Effect of Motivational Counseling Program on the Knowledge and Attitude of Smoking Cessation and Smoking Cessation Behaviors of Middle School Students

동기강화상담 프로그램이 중학생의 금연지식, 금연태도 및 금연행위에 미치는 효과

  • 신은선 (동아보건대학교 간호학과) ;
  • 김수진 (전남대학교 간호대학)
  • Received : 2016.08.18
  • Accepted : 2016.10.12
  • Published : 2016.11.28

Abstract

The purpose of this study was to examine the effect of motivational counseling program for improving knowledge and attitude of smoking cessation and smoking cessation behaviors of middle school students. The research design was nonequivalent control group pre- and post-test design. The subjects were 42 third grade students of M and D middle school in G city (experiment group 21, control group 21). The treatment of this study, motivational counseling program was modified by author based on Lim(2010), developed by Valasquez(2001). The effects of this study were evaluated with the scales for smoking knowledge, smoking attitude, daily cigarette consumption, and the scales of stage of change. The data were analyzed with percentage and t-test using SPSS 21.0. The results of this study were summarized as follows: The experiment group who participated in the motivation counseling program had higher scores in knowledge(t=8.99, p=.000) and attitude(t=2.77, p=.008) of smoking cessation and stage of change(t=3.85, p=.000), and lesser daily cigarette consumption(t=-3.68, p=.001) than those of the control group. Based on these results, it was verified that the motivational counseling program may be effective in improving smoking cessation of middle school students. It is recommended that the motivational counseling program will be used as useful psychiatric nursing intervention for smoking prevention, smoking cessation, and mental health promotion for middle school students.

Keywords

Middle School Students;Smoking Cessation knowledge;Smoking Cessation Attitude;Smoking Cessation Behaviors;Motivational Counseling Program

References

  1. 이여진, 이군자, 김영숙, "인구학적, 흡연 및 금연관련 요인이 청소년 흡연자의 금연성공에 미치는 영향," 한국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제4호, pp.303-311, 2011.
  2. 지선하, "청소년 흡연 문제의 심각성. 금연지도자 교육 교재," 한국금연운동협의회, pp.31-40, 2001.
  3. 김봉정, "초등학생의 음주 및 흡연경험, 인터넷 중독 영향 요인," 한국콘텐츠학회논문지, 제15권, 제6호, pp.358-369, 2015.
  4. 김현옥, 전미숙, "청소년의 흡연, 음주와 정신건강과의 관계," 한국보건간호학회지, 제21권, 제2호, pp.217-229, 2007.
  5. 나승일, 청소년 흡연에 영향을 미치는 요인에 관한 연구, 서울시립대학교 대학원, 석사학위논문, 2012.
  6. 김윤경, 박인혜, 박정수, "청소년 금연프로그램 효과의 메타분석," 대한간호학회, 제38권, 제2호, pp.204-216, 2008.
  7. 김안자, 금연교육프로그램이 중학생의 흡연 행동변화에 미치는 영향, 아주대학교 대학원,석사학위논문, 1998.
  8. 차재술, 박천만, 이종렬 "보건소 금연교육프로그램이 흡연 고등학생의 흡연행동과 태도에 미치는 영향," 한국학교보건교육학회, 제11권, 제3호, pp.43-45, 2010.
  9. 김소야자, 서미아, 남경아, 박정화, "흡연 청소년을 위한 집단 금연 프로그램의 적용 효과," 정신간호학회, 제10권, 제2호, pp.164-175, 2001.
  10. W. R. Miller and S. Rollnick, Motivation Interviewing: Preparing People to Change Addictive Behavior, New York: The Guilford Press, 2002. 신성만, 권정옥, 손명자 (역), 동기강화상담 (제2판), 서울: 시그마프레스, 2006.
  11. 하영선, 최연희, "동기면담 금연프로그램이 청소년의 금연에 미치는 효과," 한국간호과학회, 제42권, 제1호, pp.19-27, 2012.
  12. 김정순, 정인숙, 전병철, 박남희, "범이론적 모형에 근거한 청소년의 금연변화단계 예측요인," 대한예방의학회, 제36권, 제4호, pp.377-382, 2003.
  13. 이지혜, 동기강화 인터넷 중독 예방프로그램이 저소득층 청소년의 인터넷 중독, 자기통제력, 우울/불안, 지각된 스트레스에 미치는 효과, 한동대학교 대학원, 석사학위논문, 2013.
  14. 이경환, 동기강화프로그램이 인터넷 중독 청소년의 자기통제력 및 인터넷 중독에 미치는 효과, 부산대학교 대학원, 석사학위논문, 2011.
  15. 정명희, 동기강화인지행동치료가 청소년의 인터넷 중독에 미치는 효과, 계명대학교 대학원, 석사학위논문, 2006.
  16. 신성만, 권정옥, "알코올 중독자를 위한 동기강화상담," 한국알코올과학회, 제9권, 제1호, pp.69-94, 2008.
  17. 김미옥, "동기강화면담이 공복혈당장애 환자의 건강증진생활양식, 행동변화단계, 당화형색소값에 미치는 효과," 한국콘텐츠학회논문지, 제15권, 제1호, pp.338-346, 2015.
  18. 조경은, "정신장애인의 직업재활을 위한 동기강화집단미술치료 프로그램의 효과," 장애와고용, 제19권, 제3호, pp.81-102, 2009.
  19. 손세익, 만성정신장애인을 위한 동기강화 건강관리프로그램의 효과, 계명대학교 대학원,석사학위논문, 2008.
  20. 이규미, "청소년 상담 동기강화 프로그램의 구성 및 효과에 관한 연구," 한국심리학회: 청소년상담연구, 제16권, 제1호, pp.11-137, 2008.
  21. 김영롱, 입원환자에게 제공된 동기강화 금연교육이 퇴원 후 흡연행위, 금연동기 및 금연행동변화단계에 미치는 효과, 가톨릭대학교 대학원, 석사학위논문, 2012.
  22. M. Velasquez, G. Mauler, C. Grouch, and C. Diclemente, Group Treatment for Substance Abuse : A Stage of Change Therapt Manual, New York: The Guilford Press, 2001.
  23. 임애리, 동기강화프로그램이 알코올중독자의 변화동기, 병식 및 금주자기효능감에 미치는 효과, 대구가톨릭대학교 대학원, 석사학위논문, 2010.
  24. 박영규, 강윤주, "학동기 아동의 흡연행동 및 흡연에 대한 지식, 태도 조사: 경인지역 초등학교 5학년 아동을 대상으로," 대한가정의학회, pp.798-809, 1996.
  25. 백경옥, 강인순, "일부 지역 중학생들의 흡연에 대한 지식 및 태도 조사 연구," 지역사회간호학회, 제13권, 제3호, pp.471-480, 2002.
  26. C. C. Diclemente, J. O. Prochaska, O. K. Fairhurst, W. F. Velicer, M. M. Velasquez, and J. S. Rossi, "The Process of Smoking Cessation: An Analysis of Precontemplation, Contemplation, and Preparation Stages of Change," Journal of Consulting and Clinical Psychology, Vol.59, No.2, pp.295-304, 1991. https://doi.org/10.1037/0022-006X.59.2.295
  27. 임은선, 이정렬, 이영자, 김정애, "5&6 금연프로그램이 흡연고교생의 인지적, 행위적, 생리적 특성에 미치는 효과," 보건교육건강증진학회, 제24권, 제4호, pp.115-130, 2007.
  28. 송연희, 중학교여학생 흡연실태 및 관련요인 분석연구, 연세대학교 교육대학원, 석사학위논문, 1998.
  29. 이강오, 나덕미, 김지은, "금연프로그램이 청소년흡연자의 흡연에 대한 지식과 태도에 미치는 효과," 조선대학교 부설 의학연구소, 제29권, 제3호, pp.21-31, 2004.
  30. 김인홍, "흡연예방교육프로그램이 남자 중학생의 흡연에 대한 지식과 태도에 미치는 효과," 지역사회간호학회, 제14권, 제2호, pp.242-252, 2003.
  31. 이지현, 강은실, 이명화, 이영은, "흡연 중학생에 대한 자기효능감증진 금연프로그램의 효과," 지역사회간호학회, 제12권, 제3호, pp.716-731, 2001.
  32. 최은진, "흡연예방을 위한 청소년 교육방향," 보건교육건강증진학회, 제17권, 제2호, pp.75-86, 2000.
  33. 김명식, "흡연 청소년을 위한 인지행동프로그램의 개발 및 효과 검증을 위한 일 연구," 한국상담학회, 제4권, 제1호, pp.127-145, 2003.
  34. 문정순, "흡연교육에 따른 초등학생의 흡연에 대한 지식, 태도 및 행위 비교," 아동간호학회, 제10권, 제1호, pp.59-65, 2004.
  35. 권문희, 동기강화 분노조절프로그램의 효과성 연구, 아주대학교 대학원, 석사학위논문, 2008.
  36. 김남조, 청소년의 인터넷 중독실태와 동기강화 집단상담의 효과, 한동대학교 대학원, 석사학위논문, 2009.
  37. J. O. Prochaska and C. C. Diclemente, The Transtheoretical Approach: Crossing Traditional Boundaries of Therapy, Homewood, IL: Dow Jones-Irwin, 1984.
  38. 지영주, 이해정, 임연정, "자기조절 학습전략을 이용한 금연프로그램이 흡연 남자 중학생에게 미치는 효과," 정신간호학회, 제20권, 제1호, pp.1-12, 2011.
  39. 김수진, 범이론적 모델을 적용한 금연프로그램이 고등학생의 흡연행위와 사회 심리적 변인에 미치는 효과, 가톨릭대학교 대학원, 박사학위논문, 1999.
  40. 이영호, 박성애, "TA집단프로그램이 알코올 의존자의 변화동기와 변화전략, 금주 자기효능감에 미치는 효과," 한국상담학회, 제9권, 제4호, pp.1585-1605, 2008.