DOI QR코드

DOI QR Code

The Effects of TBL(Team based learning) on the Academic Achievements and Learning Satisfaction of University Students

대학생들의 학업성취도 및 학습만족도에 대한 팀 기반 학습 적용의 효과에 관한 연구

  • Received : 2016.08.26
  • Accepted : 2016.11.08
  • Published : 2016.12.28

Abstract

The purpose of this study was investigating effects of TBL (Team-based learning) on the academic achievements and learning satisfaction of university students. This study subjects were 46students in social welfare department. This study surveyed instructor-led classes and orientation of TBL, which is provided from the 1st week to 3rd week. Then, TBL was performed from 4th week to 14th week. The results were found by utilizing questionnaires and interviews through free form technology, which produced effective and measured responses. So academic achievements was improved significantly better than classical explanation teaching. And also learning satisfaction was improved with students' substantial amount, interesting and seamless interaction, active learning and participation, improved presentation technique, and competence in mutual communication. I suggest that TBL should be applied to other subjects.

References

  1. 고유진, 팀 기반 학습(TBL)을 적용한 감상영역 지도방안 연구, 연세대학교, 석사학위논문, 2015.
  2. 김철, 마대성, "컴퓨터 소양능력의 신장을 위한 동료 교수법의 활용," 한국정보교육학회논문지, 제9권, 제1호, pp.57-67, 2005.
  3. 김종훈, 김종진, 고정림, "컴퓨터 활용 능력 및 학습 태도 향상을 위한 창의적 교수법 연구," 한국콘텐츠학회논문지, 제6권, 제7호, pp.99-110, 2006.
  4. 김윤민, 김윤희, "간호관리학 임상실습에서 액션러닝의 개발 및 평가," 한국콘텐츠학회논문지, 제10권, 제2호, pp.302-322, 2010.
  5. 심미정, 오효숙, "간호학생의 학업적 자기효능감, 학습동기 및 자기주도적 학습태도가 문제해결 능력에 미치는 영향," 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제6호, pp.328-337, 2012. https://doi.org/10.5392/JKCA.2012.12.06.328
  6. 박수정, 대학수업의 탐구와 성찰 : TBL, Action Learning, Film-making, 충남대학교 출판문화원, 2015.
  7. Larry K. Michaelsen, L. Knight, and L. D. Fink, Team-basd Learning:A Transformative Use of Small Groups in college Teaching, VA : Stylus Publishing, 이영민, 전도근 역, 팀 기반 학습, 학지사, 2009.
  8. 조형정, 이영민, "학습과정과 성과개선을 위한 팀기반 학습의 개념적 탐색," 교육종합연구, 제6권, 제2호, pp.27-42, 2008.
  9. 노영숙, 류언나, 최동원, 백선숙, 김상숙, "간호교육에서 팀 기반학습(Team-based Learning)의 적용에 관한 연구," 한국간호교육학회, 제18권, 제20호, pp.239-247, 2012.
  10. 김혜순, 중학교 도덕과 교과교실을 활용한 '팀 기반 학습(Team-Based Learning)'의 적용 연구, 한국교원대학교, 석사학위논문, 2013.
  11. 심미자, "팀기반학습(TBL) 수업전략," 한국간호교육학회 학술대회, pp.70-75, 2015.
  12. 심미자, "팀기반학습(Team-Based Learning) 전략," 교육공학, 제16권, 제3호, pp.57-60, 2009.
  13. 조아라, 의학교육에서의 효과적인 팀 바탕학습운영 방안 및 기대효과, 카톨릭대학교, 석사학위논문, 2010.
  14. 하채연, 팀 기반 학습이 초등학생의 자기주도적 학습 능력과 정서지능 및 학업성취도에 미치는 영향, 서울교육대학교, 석사학위논문, 2013.
  15. 장선영, 이정주, "대학에서의 팀기반 학습 설계모형 개발연구," 아시아교육연구, 제16권, 제1호, 2015(3).
  16. 이승희, "팀기반학습(TBL) 필요성과 방법," 한국간호교육학회, 학술대회, pp.5-17, 2015.
  17. 진영훈, 손정우, "팀기반학습이 영재학생의 창의적 문제해결력에 미치는 영향," 영재교육연구, 제21권, 제3호, pp.703-718, 2011.
  18. 서지혜, 팀기반학습이 간호대학생의 학습성과에 미치는 효과, 서남대학교, 박사학위논문, 2012.
  19. 김현정, "팀기반학습을 활용한 대학 글쓰기 교육방법(논증적 글쓰기를 중심으로)," 작문연구, 제4집, pp.23-49, 2015.