A study on The Teaching Program of Communication on the Practical Using of Flipped Learning and The Strategic Text

플립러닝과 전략적 텍스트를 활용한 이공계 글쓰기 교육 방법 모색

  • Received : 2015.12.17
  • Accepted : 2016.01.22
  • Published : 2016.01.30

Abstract

Communication is for making a passage to communicate with various modern narratives or various people. Therefore, it needs to be reorganized by these changes and demands. Especially in case of country students learning natural science and engineering are appreciating the necessity of speaking education. So a program which contains both speaking and writing should be organized. In this writing writer used flipped learning and strategic text to fulfill evaluation items that engineering authentication requires. Also writer suggested how to lecture and planned to make a integration textbook which can foster literacy and liberal arts knowledge.

Keywords

presentation and discussion;the writing for engineers;public speaking;teamwork

References

  1. 김경애(2012), 동화 콘텐츠의 읽기 교육 방안 연구 : 샬롯의 거미줄을 예로, 인문콘텐츠 24, 65-88
  2. 김경애(2013), 과정 중심 자기소개서 쓰기 교육 방법 모색, 교양교육연구 7, 79-110
  3. 김경애(2014), PBL과 전략적 텍스트를 활용한 이공계 말하기 교육 방법 모색, 사고와 표현 7, 255-282
  4. 김수아(2013), 이공계 글쓰기, 말하기 교육의 성과와 발전 방향, 한국스피치커뮤니케이션학회 학술대회 자료집 6. 3-10
  5. 김지선(2014), 글쓰기 교과과정 개발을 위한 고찰 - 플립러닝 (flipped learning)을 통한 치드백 중심 수업개발, 人文硏究 72, 557-586
  6. 김혜경.김차종(2012), 이공계 의사소통 능력 향상을 위한 통합교육 방안 연구 : '말하기와 글쓰기 통합교육' 강의 모형을 중심으로, 語文硏究 74, 383-402
  7. 대니얼 J. 시겔, 오혜경 역(2011), 마음을 여는 기술 : 심리학이 알려주는 소통의 지도, 서울:21세기북스
  8. 안상희(2012), 대학 신입생의 리포트 쓰기에 대한 계열별 인식 연구, 대학작문 5, 39-66
  9. 양은석(2010), 공학도를 위한 논리 : '발표와 토론'을 위한 논리 교수.학습 모형, 論理硏究 13(2), 83-117
  10. 오장근(2005), 광고이해의 질적 분석 도구로서 전략적 텍스트 수용 이론, 언어과학연구 34, 143-163
  11. 이상문, "울산과기대가 울산과기원 되기까지", News 12015-09-28, http://news1.kr/articles/?2440803
  12. 신희선(2011), 문제중심학습(PBL)을 적용한 의사소통교육 사례연구, 한국교육논단 10, 137-169
  13. 채석용(2015), 플립 러닝(Flipped Learning) 철학수업에서의 글쓰기, 대학작문 10, 205-240