DOI QR코드

DOI QR Code

Development of Survey to Inquire Continuity of English Curriculum betwenn Elementary and Middle School

초, 중등 영어 교과과정 연계성 인식 조사를 위한 설문도구 개발

  • 원은석 (목원대학교 교양교육원) ;
  • 전영주 (목원대학교 영어교육과)
  • Received : 2016.08.01
  • Accepted : 2016.08.17
  • Published : 2016.08.28

Abstract

This study tried to design survey questions to inquire continuity in the English curriculum between elementary and middle school by integrating English teachers' opinions. To achieve this goal, the authors designed three-step development procedure. First, to set fundamental structure of the research, the researchers elicited main keywords by adopting Keyword Extraction toward precedent studies. Next, implemented a survey to 102 English teachers and analyzed their quantitative and qualitative responses. Among them, 22 teachers were selected as interviewee. Based on the results drawn from the pilot survey and the interview, this study suggested a survey, containing 40 questions designed to examine seven factors and 3 open-ended questions, to be utilized in researching cognition of continuity of the English curriculum.

Keywords

Survey Design;Continuity of Curriculum;Teachers' Cognition;Elementary and Middle School English Curriculum

Acknowledgement

Supported by : 한국연구재단

References

  1. 교육부, 외국어과 교육과정(I). 제7차 교육과정, 교육부고시 제 1997-15호, 1998.
  2. 교육부, 중학교 교육 과정 해설(V), 서울: 대한교과서 주식회사, 1999.
  3. http://www.ncic.go.kr/mobile.kri.org4.inventoryList.do
  4. 배두본, "연계성 있는 영어교육 방안," Studies in English Education, 제1권, pp.18-24, 1996.
  5. F. Dubin and E. Olshrain, Course Design: Developing Program and Materials for Language Learning, Cambridge: Cambridge University Press, 1986.
  6. 고광윤, 박정준, "중학교 영어 교과서의 어휘적 연계성에 대한 코퍼스 바탕 연구," 영어학연구, 제24권, pp.27-45, 2007.
  7. 이완기, 최연희, 부경순, 이정원, "중학교 1학년 영어교육에 나타난 초등학교 영어교육의 효과," 영어교육, 제56권, 제4호, pp.211-241, 2001.
  8. 김정렬, "초중등 영어교육 연계성 문제: 영어교과서의 계열성을 중심으로," 어학연구, 제50권, 제1호, pp.161-184, 2014.
  9. M. Finocchiaro and C. Brumfit, The functionalnotional approach: From theory to practice. Oxford, Uk: Oxford University Press, 1983.
  10. B. Tomlinson(Ed.), Materials development in language teaching, Cambridge, UK: Cambridge University Press, 2011.
  11. 김진실, 초등학교와 중학교 영어 수업에 나타난 교사 발화 비교 분석, 청원: 한국교원대학교, 미출간 석사학위논문, 2014.
  12. 최순주, 초등학교 6학년과 중학교 1학년 영어교과서의 어휘 분석, 미출간 석사학위논문. 대전: 충남대학교, 2003.
  13. 최은선, 초등학교 6학년 교과서와 중학교 1학년 교과서 연계성분석, 서울: 한양대학교, 미출간 석사학위논문, 2004.
  14. 한지영, 코퍼스에 근거한 초등학교와 중학교 영어 교과서의 연계성 분석, 서울: 한양대학교, 미출간 석사학위논문, 2010.
  15. 김정렬, 천윤희, "코퍼스 언어학적 분석을 통한 초중등 영어 교과서의 연계성 연구," 영어교육, 제63권, 제2호, pp.361-394, 2008.
  16. 전문기, "Coh-Metrix를 이용한 중학교 1학년과 2학년 개정 영어교과서 읽기 자료의 코퍼스 언어학적 연계성 분석," 언어과학연구, 제56권, pp.201-218, 2011.
  17. 김정렬, 양지윤, "Coh-Metrix를 통한 초, 중등영어교과서 연계성 분석," 영어교육, 제67권, 제2호, pp.319-341, 2012.
  18. 이제영, "메타분석을 통한 영어 교과에서의 문법교육의 효과 분석," 한국콘텐츠학회논문지, 제16권, 제1호, pp.743-752, 2016.
  19. 송자경, 윤이정, "초등학교 영어 교과서의 연계성 분석: 제7차 교육과정의 의사소통 기능문을 중심으로," 초등영어교육, 제9권, 제2호, pp.149-188, 2003.
  20. 윤지애, 초, 중등 영어 교과서의 의사소통 기능의 연계성 분석, 부산: 부산대학교, 미출간 석사학위논문, 2014.
  21. 서혜진, "초, 중등 영어교육 연계성 확립 방안에 관한 고찰," 교과서연구, 제76호, pp.60-65, 2014(6).
  22. 김진석, "영어 멀티미디어 자료 개발에서의 초, 중등 간 연계성," 영어교육연구, 제15권, 제1호, pp.145-161, 2003.
  23. 서혜진, 한국 공립 초중등 영어교육 연계성 확립방안 연구, 서울: 성균관대학교, 미출간 석사학위논문, 2014.
  24. J. B. Lee and E. S. Won, "Development of Survey Questionnaire on Teacher's Cognition for Continuity between Elementary and Secondary English Education," International Journal of Multimedia and Ubiquitous Engineering, Vol.11, No.2, pp.363-370, 2016.
  25. 이혜정, "중등교사 역할에 대한 예비교사들의 인식 분석," 한국콘텐츠학회논문지, 제14권, 제4호, pp.500-512, 2014.
  26. P. Colaizzi, Psychological research as phenomenologist views it. In R. Valle &King(Eds.), Existential phenomenological alternative for psychology(pp.48-71), New York: Oxford University Press, 1978.