DOI QR코드

DOI QR Code

Female Viewers' Korean Drama Consumption in the U.S.

미국 여성 시청자의 한류 드라마 수용에 관한 연구 -드라마 노출과 평가를 중심으로-

  • 정윤경 (순천향대학교 신문방송학과) ;
  • 유세경 (이화여대 커뮤니케이션 미디어 학부) ;
  • 이혜은 (이화여대 커뮤니케이션 미디어 학부) ;
  • 김지하 (이화여대 커뮤니케이션 미디어 학부)
  • Received : 2016.02.29
  • Accepted : 2016.04.28
  • Published : 2016.09.28

Abstract

This study employs model of susceptibility to imported media to examine Korean drama exposure, evaluation and viewing intention among viewers living in foreign cultural background. Analyzing data collected from 176 female viewers in the U.S., it founds knowledge about Korea and general drama exposure give direct effect on the future viewing intention. Korean drama exposure directly affects drama evaluation and viewing intention. Korean network, however, has no significant effect on the dependent variables. Result of the present study shows that cultural capital of foreign viewers has effects on Korean drama consumption. Another result that behavior of general drama consumption has contributed to Korean drama consumption gives meaningful implication for the policy of Korean television export.

Keywords

Korean Wave;Television Drama;U.S. Viewers;Foreign Program Consumption

References

  1. D. Krugman, S. Shamp, and K. Johnson, "Video Movies at Home: Are They Viewed like Film or like Television?," Journalism Quarterly, Vol.68, No.1/2, pp.120-130, 1991. https://doi.org/10.1177/107769909106800113
  2. A. Goonasekera, Transborder Television: Its Implications for Asia. In A. Goonasekera & P. Lee (eds.), TV without borders: Asia speaks Out Singapore:Asian Media Information and Communication Center, pp.171-203, 1998.
  3. A. Fletchall, US television travels abroad: global TV and the formatting trend, In S. P. Mains, J. Cupples, & C. Lukinbeal (Eds.), Mediated Geographies and Geographies of Media, Springer Netherlands, pp.111-126, 2015.
  4. S. Waisbord, "McTV : Understanding the global popularity of televisio formats," Television & New Media, Vol.5, pp.359-383, 2004. https://doi.org/10.1177/1527476404268922
  5. 문효진, 박성현, "한류 인기 요인에 대한 지역별 차이와 한류콘텐츠 호감도와의 관계 비교연구-아시아, 미주, 유럽지역을 중심으로," 국제지역연구, 제17권, 제3호, pp.19-47, 2013.
  6. 손승혜, "한류 수용의 로컬 콘텍스트와 글로벌 팬덤의 특성," 미디어 경제와 문화, 제10권, 제1호, pp.45-85, 2012.
  7. 오미영, "미국 내 한류 수용에 대한 탐색적 연구," 미디어 경제와 문화, 제12권, 제3호, pp.46-92, 2014.
  8. 이광철, 문효진, "한국 방송콘텐츠의 프랑스 시장 진출을 위한 방안 연구," 문화정책논총, 제29권, 제2호, pp.286-311, 2015.
  9. 정길화, "브라질의 케이팝 수용에 관한 연구," 이베로아메리카, 제17권, 제1호, pp.93-131, 2015.
  10. 정윤경, "재한 이주노동자의 미디어 이용과 태도에 관한 연구," 한국방송학보, 제26권, 제4호, pp.310-343, 2012.
  11. 김재범, 김상준, 김대호, H. Shin, "한류 글로벌 전략의 진화에 관한 연구: 유럽에서의 한류를 중심으로," 한국국제경영관리학회(KAIBM), 한국국제경영학회(KAIB) 통합학술대회 국제경영분야 발표논문집, pp.221-233, 2011(8).
  12. 조병철, 심희철, "K-POP 한류의 성공요인분석과 한류 지속화 방안연구-스마트 미디어 기반 실감콘텐츠 활용을 중심으로," 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제5호, pp.90-102, 2013.
  13. W. M. Kunz, Prime-time island: Television program and format importation into the United States, Television & New Media, 2010.
  14. A. Moran, When TV formats are translated, In A. Moran (Ed.), Television format worldwide : Localizing global programs, Intellect Books, pp.39-54, 2009.
  15. C. Hoskins and R. Mirus, "Reasons for the US Dominance of the International Trade in Television Programmers," Media, Culture and Society, Vol.10, pp.499-515, 1988. https://doi.org/10.1177/016344388010004006
  16. J. Straubhaar, "Beyond media imperialism: asymmetrical interdependence and cultural proximity," Critical Studies in Mass Communication, Vol.8, pp.9-59, 1991.
  17. S. R. Olson, Hollywood planet: Global media and the competitive advantage of narrative transparency, Mahwah, NJ:Erlbaum, 1999.
  18. K. Iwabuchi, Recentering globalization: Popular culture and Japanese transnationalism, Duke University Press, 2002.
  19. 이수안, "유럽의 한류 를 통해 본 문화혼종화," 한.독사회과학논총, 제22권, 제1호, pp.117-146, 2012.
  20. 이창현, "일본과 중국내 한류 수용자의 해외 문화 수용에 대한 인식 비교," 주관성 연구, 제15호, pp.21-40, 2007.
  21. 강남준, 김은미 "다중 미디어 이용의 측정과 개념화: 오디언스를 향한 새로운 시선," 언론정보연구, 제47권, 제2호, pp.5-39, 2010.
  22. S. M. Elasmer, An alternative paradigm for conceptualizing and labeling the process of influence of imported television programs, In Michael G. Elasmer(Ed.), The impact of international television, New Jersey: LEA. pp.157-179, 2003.
  23. J. Straubhaar, "Rethinking cultural proximity: Multiple television flows for multi-layered cultural identities," Paper presented at ICA Conference, 2008.
  24. J. Straubhaar, Choosing national TV: Cultural capital, language, and cultural prozimity in Brazil, In Michael G. Elasmer(ed.) The Impact of International Television, New Jersey:LEA, pp.77-110, 2003.
  25. T. Zaharopoulos, Perceived foreign influence and television viewing in Greece. In Michael G. Elasmar(Ed.), The Impact of international television(pp.39-56), New Jersey: LEA, 2003.
  26. 이희진, "중국인의 한국 드라마 시청정도가 한류지속 가능성에 미치는 영향과 한류호감도와 문화유입 수용성의 다중매개효과," 한국콘텐츠학회논문지, 제14권, 제10호, pp.514-526, 2014.
  27. 정재선, "한류 수용에 미치는 요인에 관한 연구," 한국언론학보, 제58권, 제4호, pp.402-427, 2014.
  28. 김훈순, 텔레비전 드라마의 여성들, 한은경, 이동후(편), 미디어의 성과 상, pp.217-239, 서울: 나남, 2003.
  29. 이양환, 시청률로 보는 한국 TV드라마 트랜트, , 2013-07호(통권 73호), 2013.
  30. D. Zillmann, Basal morality in drama appreciation, In I. Bondebjerg (Ed.), Moving images, culture and the mind, Luton, UK: University of Luton Press, pp.53-63, 2000.
  31. R. Weber, R. Tamborini, H. Lee, and H. Stipp, "Soap opera exposure and enjoyment: A longitudinal test of disposition theory," Media Psychology, Vol.11, pp.462-487, 2008. https://doi.org/10.1080/15213260802509993
  32. L. Chuang and H. E. Lee, "Korean Wave: Factors to enjoy Korean Soap Opera in the U.S.," International Journal of Intercultural Relations, Vol.37, pp.594-604, 2013. https://doi.org/10.1016/j.ijintrel.2013.07.003