DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Acceptance Effect of Health Public Advertising

건강 공익광고의 수용효과에 관한 연구 -광고홍보학과 전공 대학생들을 중심으로-

  • 이제영 (가톨릭관동대학교 광고홍보학과)
  • Received : 2016.04.12
  • Accepted : 2016.05.13
  • Published : 2016.09.28

Abstract

This study was researched by practical method in a subjectivity study accessible in-depth, in sloughing off old habit of functional quantity analysis about acceptance effect of health public advertising. The perception pattern come out in this study were divided into three types in Q-methodology. The result is as follows ; it is that divided '1[(N=9) : Profit & truth type], 2[(N=9) : Profit & Sympathy type], 3[(N=7) : Profit & Prevent education type] '. Like this, it found that is very different type all over. Hereafter, this study is to ascertain acceptance behavior about reception type on acceptance effect of health public advertising ; to offer a developmental suggestion about it.

Keywords

Health Public Advertising;Utility;Q-Methodology;Subjectivity Study

References

  1. International Advertising Association. How Advertising present of View in Public Affairs, New York: Random House Inc., pp.24-25, 1980.
  2. 서미경, "공익광고를 통한 금연교육 효과 분석," 보건교육.건강증학회지, 제17권, 제2호, p.2, 2009.
  3. G. R. Miller, On Being persuaded: Some basic distinctions, In M. Roloff and G. R. Miller(Eds), Persuasion: New directions in theory and research, Sage Publications, Inc., 1980.
  4. J. W. Brehm, A theory of psychological reactance, New York: Academic Press, 1966.
  5. 박진성, 공익광고 메시지에서 지각된 유머의 설득적 효과에 관한 연구, 동국대학교 언론정보대학원, 1999.
  6. 유인하, "공익광고의 연도별 주제와 시각적 표현 유형 분석," 한국디자인문화학회지, 제17권, 제3호, p.465, 2011.
  7. 이영원, 한국 공익광고의 효과에 미치는 제요인에 관한 연구, 고려대학교 대학원 신문방송학과, 석사논문, 1988.
  8. 김흥규, Q방법론의 이해와 적용, 서강대 언론문화연구소, p.45, 1990.
  9. 선우동훈, "Q방법론에 의한 소비자행동 연구," 광고연구, 여름호(제11호), 한국방송광고공사, p.7, 1991.
  10. W. Stephenson, The Study of Behavior : Q Technique & its Methodology, Chicago : Univ. of Chicago Press, 1953.
  11. W. Stephenson, "Consciousness Out-Subjectivity," In, The Psychological Record, p.18, 1968.
  12. S. Brown, Political Subjectivity: Applications of Q Methodology, New Haven: Yale University Press, p.46, 1980.
  13. S. Brown, D. During, and S. Selden, Q Methodology. In G. Miller and M. Whicker, eds., Handbook of Research Methods in Public Administration, New York: Marcel Dekker, 1999.
  14. J. Dryzek, Discursive Democracy, Cambridge: Cambridge University Press, 1990.
  15. 김흥규, "주관성 연구를 위한 Q방법론의 해," 간호학 논문집, 제6권, 제1호, pp.1-11, 1992.
  16. 유진아, 공익광고 메시지 프레이밍의 설득효과 연구, 서강대대학원, 석사학위논문, 2006.
  17. 우경훈, "금연공익광고 메시지의 구성요인 분석 및 청손면 수용자에 대한 설득력 향상 방안 고찰," 디지털디자인학연구, 제10권, 제2호, p.96, 2010.
  18. 오희철, 이지전, 이상욱, 유혜선, 박종연, 건강관련 공익광고가 국민보건의식에 미치는 영향, 연세대학교 의과대학 건강증진기금사업단 보고서 (보건복지부), p.3, 2003.

Cited by

  1. Survey and Analysis of Insect Species in the South Korea Habitat (Yeoncheon) of the Water Spider, Argyroneta aquatica vol.35, pp.4, 2017, https://doi.org/10.11626/KJEB.2017.35.4.476