DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on High School-College Articulation according to the Results of Awareness Survey

인식조사를 기반으로 한 고교-대학 연계 방안 모색

  • 김경화 (광주여자대학교 교양교직과정부)
  • Received : 2016.06.10
  • Accepted : 2016.07.05
  • Published : 2016.09.28

Abstract

The purpose of this study was to make an empirical analysis of the influence of the participation of students in high school-college articulation programs during their high school days on their career or college entrance in an effort to explore how to ensure successful high school-college articulation to facilitate the normalization of public education. The subjects in this study were 371 students in a college and 62 high school teachers. After a survey was conducted, the following findings were given: As for the participation rate of high school-college articulation programs, the largest number of the students attended "college entrance presentations," and the second most popular programs were about major/career exploration. The participation rate of the girls was higher than that of the boys. As a result of comparing the impact of these programs on college entrance by different types of admission process, "college entrance counseling programs" exercised a larger influence on college entrance through the admission officer system. The teachers responded that "major/career exploration" was the high school-college articulation program which had the best effects on the normalization high school education and college admission. The findings of the study imply that it can make it possible to expedite the normalization of public education if diverse efforts are directed into high school-college articulation and its improvement.

Keywords

High school-college Articulation;The Normalization of High School Education;The Admission Officer System;Major/career Exploration

References

  1. 한국대학교육협의회 보도자료, 2017학년도 대입전형 시행 계획 발표, 한국대학교육협의회, 2015.
  2. 정광희, 박병영, 조덕주, 한혜정, 이관희, 윤나경, 고교-대학 연계를 위한 대입전형 연구(VII): 고교-대학 연계 실천 모델 및 운영 방안 개발, 한국교육개발원, 2010.
  3. 정광희, 고교-대학 연계의 다양한 모델현안보고, OP2011-03-19, 한국교육개발원, 2011.
  4. 교육인적자원부, 학교교육정상화를 위한 2008년 이후 대학입학제도개선안, 교육인적자원부, 2004.
  5. 한국대학교육협의회 보도자료, 대입전형선진화를 위한 공동선언, 한국대학교육협의회, 2009.
  6. 김경화, 대학입학전형의 사교육 영향 평가, 미간행물, 2016.
  7. 한국대학교육협의회, 입학사정관제 운영 공통기준, 한국대학교육협의회, 2010.
  8. 정광희, 조덕주, 외국의 '고교-대학 연계' 방식과 실천 사례 분석-일본과 호주의 사례를 중심으로-, 비교교육연구, 제21권, 제3호, pp.23-49, 2011.
  9. 김무봉, 김경범, 김권섭, 김원명, 박성용, 입학사정관제 중장기 발전방안 연구, 한국대학교육협의회, R2011-19-366, 2011.
  10. 오성근, 입학사정관제 도입 성과와 발전과제(입학사정관제 도입 5년: 성과와 발전과제). 입학사정관제 성과보고 컨퍼런스 자료집, 한국대학교육협의회, 2012.
  11. 양명희, 입학사정관제의 성과: 입학생들의 인지적, 정의적 측면(입학사정관제 도입 5년: 성과와 발전과제), 입학사정관제 성과보고 컨퍼런스 자료집, 한국대학교육협의회, 2012.
  12. 한국대학교육협의회, 입학사정관제 5년간의 성과 및 발전과제, 한국대학교육협의회, 2012.
  13. 교육과학기술부, 2009년 개정 교육과정, 교육과학기술부, 2009.
  14. 조영하, 임호용, "고등학교 창의적 체험활동과 대학입학사정관전형 연계 방안 탐색-교사들의 의견을 중심으로-," 교육과학연구, 제43권, 제2호, pp.197-225, 2012.
  15. 이광우, 2009개정 교육과정에 따른 학교급별 창의적 체험활동 모형 개발연구, 한국교육과정평가원, 2010.
  16. 이미숙, 미래사회 대비 국가수준 교육과정 방향탐색-창의적체험활동(CRC 2013-29), 한국교육과정평가원, 2013.
  17. W. Camp, "Participation in student activities and achievement: A covariance structural analysis," The Journal of Educational Research, Vol.83, 1990.
  18. M. Grabe, "School size and the importance of school activities," Adolescence, Vol.61, 1981.
  19. L. Otto, "Extracurricular activities and aspirations in the ststus attainment process," Rular Sociology, Vol.41, 1976.
  20. 김미숙, 박소영, 강영혜, 이희숙, 황여정, 고교-대학 연계 사례연구 보고서, 한국교육개발원, 2006.
  21. 김현진, 새로운 인재선발방식, '고교대학연계전형'을 제안한다, 교육개발 1월 143호, 2004.
  22. 소성규 외, 고교-대학 연계 강화를 위한 활성화 방안 연구, 대진대학교, 2014.
  23. 김대석, 대학입시 현황과 대학 중도탈락률을 분석을 통해서 본 고교대학 교육과정 연계 연구, 고려대학교,박사학위 논문, 2010.
  24. 이관희, 고백순, 소성호, 최은주, 고교와 대학이 연계한 진로진학체험 프로그램 연구, 한동대학교, 2014.
  25. 한옥영, 정미현, 김재현, "고교-대학 연계 심화과 정의 기회 확대 제공을 위한 온라인 교육 도입 방안 연구," JICS, 제15권, 제3호, 2014.