DOI QR코드

DOI QR Code

Establishing a Business Model for Social Enterprises in the Fields of Culture, Performance, and the Arts Associated with the Tourism Industry: Gwangju Metropolitan City

관광분야와 연계된 문화·공연·예술 사회적기업 비즈니스모델 구축: 광주광역시를 중심으로

  • 김창범 (전남대학교 지역개발연구소) ;
  • 변장섭 (전남대학교 지역개발연구소) ;
  • 나주몽 (전남대학교 경제학부)
  • Received : 2016.07.27
  • Accepted : 2016.09.05
  • Published : 2016.09.28

Abstract

Social enterprise is an organization which use business activities as a means to achieve of social purposes. It has grown sharply since 2007 in Korea. However, now it is time had to pursue qualitative growth through the development of specialized business model. This study aims to identify business components using the Analytic Hierarchy Process (AHP) with experts and to develop a tailored business model for social enterprises in the fields of culture, performance, and the arts associated with the tourism based on regional demand within Gwangju. The analysis shows that job creation should be set as the main objectives to create value, and programs that offer hands-on experience with that fields can be the core competency. Cooperation among private corporations, local governments and agencies related to that fields is essential, as are programs provided through on- and off-line platforms. To develop a value proposition, customers must be segmented among a variety of the market participants.

Keywords

Social Enterprise;Business Model on Culture, Performance, and the Arts Associated with the Tourism;AHP

Acknowledgement

Supported by : 한국연구재단

References

  1. 국토교통부, 도시재생 추진을 위한 사회적경제법인 육성 마스터플랜 수립 연구, 국토교통부, 2014.
  2. 김경휘, 반정호, "한국 상황에서의 사회적 기업의 개념과 유형에 관한 소고," 노동정책연구, 제6권, 제4호, pp.31-54, 2006.
  3. 김명희, "공예분야 사회적기업의 성공요인 분석:인도 인더스트리 크래프트의 사례를 중심으로," 한국콘텐츠학회논문지, 제14권, 제6호, pp.73-83, 2014.
  4. 김용정, 정중재, "SWOT-AHP 방법을 이용한 한국 항공물류산업의 발전 전략," 무역학회지, 제37권, 제4호, pp.229-252, 2012.
  5. 김재인, 정건섭, "선진국 사례를 통한 한국형 사회적기업의 과제와 방향," 공공행정연구, 제11권, 제2호, pp.49-68, 2010.
  6. 김향자, 도시재생 추진에 따른 도시관광 정책 방안 연구, 한국문화관광연구원, 기본연구 2014-20, 2014.
  7. 라준영, "사회적기업의 비즈니스 모델," 벤처경영연구, 제13권, 제4호, pp.129-161, 2010.
  8. 류인철, 최용석, 이광배, "친환경농산물의 유통체계 개선방안에 관한 연구," 산업경제연구, 제25권, 제2호, pp.1811-1826, 2012.
  9. 류정아, 문화예술분야 사회적기업 국내외 사례조사 및 활성화 방안, 한국문화관광연구원, 기본연구 2011-07, 2011.
  10. 모수원, 김창범, "AHP와 퍼지 AHP를 이용한 국가별 FTA에 따른 산업부문의 상대적 중요도," 산업경제연구, 제25권, 제2호, pp.1827-1842, 2012.
  11. 문화관광부.문화중심도시조성추진기획단, 아시아문화전당 비즈니스모델 개발, 문화관광부, 2005.
  12. 설상철, 송만석, 이정실, "경주 관광도시 브랜드 경쟁력 강화를 위한 SWOT/AHP분석," 관광.레저연구, 제23권, 제7호, pp.25-42, 2011.
  13. 손용정, "SWOT/AHP 분석을 이용한 광양항의 발전 전략에 관한 연구," 한국항만경제학회지, 제27권, 제1호, pp.247-262, 2011.
  14. 신세원, 김원택, "공유가치의 창출을 위한 디자인 사회적 기업 비즈니스 모델연구," 디자인융복합연구, 제12권, 제6호, pp.383-401, 2013.
  15. 윤동주, 정대율, 조성의, "사회적기업의 비즈니스 모델 특성과 기업성과간의 관계 연구," 한국창업학회지, 제8권, 제3호, pp.1-25, 2013.
  16. 이윤정, "사회적 기업의 육성과 사회적 기업가양성 체계," 한국콘텐츠학회논문지, 제10권, 제8호, pp.341-348, 2010.
  17. 이준희, "기업가정신과 사회적 기업 성과의 관계에 미치는 사회적 자본의 매개효과," 한국콘텐츠학회논문지, 제16권, 제5호, pp.46-57, 2016.
  18. 이창효, 집단의사결정론, 세종출판사, 2000.
  19. 이형하, 정성일, "지역사회기반 사회서비스 분야 고용활성화 방안-광주광역시를 중심으로," 한국콘텐츠학회논문지, 제9권, 제10호, pp.238-248, 2009.
  20. 전용식, 주요국 사회적기업의 실패사례와 시사점, 한국경제연구원, KERI정책제언 15-28, 2015.
  21. 주상호, 장문철, "사회적기업의 사례분석을 통한 사업모델구축에 관한 연구," 유통경영학회지, 제16권, 제6호, pp.43-53, 2013.
  22. 채종헌, 최준규, "지역사회 활성화를 위한 사회적 경제의 역할에 관한 연구: 이탈리아 사회적 협동조합 사례를 중심으로," 한국지방자치연구, 제14권, 제3호, pp.195-225, 2012.
  23. 표원지, 하환호, "소규모 창업기업의 사업진단과 컨설팅을 위한 비즈니스모델캔버스의 활용 사례 연구," 한국콘텐츠학회논문지, 제15권, 제10호, pp.561-569, 2015.
  24. 한국노동연구원, 2014 사회적기업 성과분석, 한국사회적기업진흥원, 2015.
  25. 한국은행광주전남본부, 광주지역 사회적경제 조직의 현황과 과제: 사회네트워크분석을 통한 연계구조를 중심으로, 한국은행광주전남본부, 2015.
  26. 허문경, "관광분야 사회적기업의 개념과 비즈니스모델 유형에 관한 고찰," 관광.레저연구, 제25권, 제3호, pp.5-19, 2013.
  27. 홍정만, "AHP 기법을 적용한 민간 기업의 신재생에너지 평가항목에 대한 연구," 에너지경제연구, 제10권, 제1호, pp.115-142, 2011.
  28. S. Alter, Social Enterprise Typology, Virtue Ventures, Seatle, 2004.
  29. A. Osterwalder and Y. Pigneur, "Clarifying Business Models: Origins, Present, and Future of the Concept," Communications of the Association for Information Systems, Vol.16, No.1, pp.1-25, 2005.
  30. A. Osterwalder, How to Systematically build Business Models Beyond Profit, Social Entrepreneurship Lecture Note, available at http://alexosterwalder.com/, 2010.
  31. J. Richardson, "The Business Mode: an Integrative Framework for Strategy Execution," Strategic Change, Vol.17, pp.133-144, 2008. https://doi.org/10.1002/jsc.821