DOI QR코드

DOI QR Code

The Effect of Traditional Cultural Festival Storytelling on Festival Attractiveness and Visitor Satisfaction(Focusing on Gangneung Danoje Festival)

전통문화축제의 스토리텔링이 축제매력성과 방문객의 만족에 미치는 영향(강릉단오제를 중심으로)

  • 이제용 (강릉원주대학교 도시계획부동산학과) ;
  • 이광옥 (상명대학교 간호학과) ;
  • 유광우 (강릉원주대학교 경영학과) ;
  • 김명종 (가톨릭관동대학교 경영정보학과)
  • Received : 2016.06.02
  • Accepted : 2016.07.11
  • Published : 2016.09.28

Abstract

This study has been conducted among the visitors to the Gangneung Danoje Festival 2014 and its purpose is to identify the presence of any correlation between festival attractiveness/visitor satisfaction and the festival factors comprised of interaction, story and telling with storytelling considered as a means that induces communications among visitors as a new method of festival expression. The study has found that the storytelling in traditional cultural festival has statistically significant effect on both festival attractiveness and visitor satisfaction. In particular, when it comes to festival attractiveness, diversity of programs, transportation and accessibility, service quality and lodging have shown to have statistically significant effect while affecting the satisfaction among visitors. Therefore, consistent efforts should be made to develop quality cultural contents through interactions and storytelling between a traditional cultural festival and visitors.

Keywords

Traditional Cultural Festival;Storytelling;Festival Attractiveness;Visitor Satisfaction

Acknowledgement

Supported by : 가톨릭관동대학교

References

  1. http://www.visitkorea.or.kr/
  2. http://www.mcst.go.kr
  3. 김정준, 관광지 유형에 따른 관광동기, 관여도와 관광매력성 연구, 경기대학교 일반대학원, 박사학위논문, 2009.
  4. 신현식, 김창수, "지역축제 스토리텔링이 축제 매력성과 방문자 만족에 미치는 영향," 관광연구, 제26권, 제3호, pp.225-244, 2011.
  5. 신현식, 김창수, "지역축제 스토리텔링이 방문객의 장소애착과 행동의도에 미치는 영향," 관광학연구, 제35권, 제5호, pp.277-298, 2011.
  6. 이재광, 함평나비축제의 성공요인 연구, 페이퍼로드.
  7. 류정아, "지역문화콘텐츠 개발의 이론과 실제," 인문콘텐츠, 제8호, pp.39-57, 2006.
  8. 김동기, 스토리텔링을 통한 장소성 인식과 관광경험구성요인과의 관계에 관한 연구, 세종대학교 일반대학원, 박사학위논문, 2010.
  9. 송정란, 스토리텔링의 이해와 실제, 문학아카데미, 2006.
  10. 신현식, "문화관광축제 스토리텔링 속성 분석에 관한 연구," 인문콘텐츠, 제19호, pp.511-532, 2010.
  11. 김혜진, 관광스토리텔링의 구성요소가 관광목적지 매력 지각, 브랜드 자산, 브랜드 가치에 미치는 영향, 동아대학교 일반대학원, 박사학위논문, 2010.
  12. 김수진, 문화관광자원의 스토리텔링 속성이 관광객 만족에 미치는 영향, 세종대학교 일반대학원, 석사학위논문, 2007.
  13. 양정임, 인옥남, "관광스토리텔링의 중요요소에 따른 관광지 러브마크 기대성과에 관한 연구," 한국관광학회, 학술대회 발표논문집, pp.563-566, 2009.
  14. 이희원, 스토리텔링 요소가 문화관광축제의 기획과 축제효과에 미치는 영향, 안양대학교 일반대학원, 석사학위논문, 2007.
  15. 이훈, "스포츠의 관광매력 측정," 관광연구논집, 제14호, 1996. pp.47-62, 2002.
  16. D. Getz, Festivals, Special Events and Tourism Van Nostrand Reinhold, New York, NY, 1991.
  17. D. Getz, "Event tourism : definition, evolutiotions, and research," Tourism Management, Vol.29, No.3, pp.403-428, 2008. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2007.07.017
  18. 박상선, 스토리텔링이 지역축제의 매력성과 지역이미지에 미치는 영향 연구, 공주대학교 경영행정대학원, 석사학위논문, 2013.
  19. 이태희, 김홍렬, 윤설민, 장윤정 "IPA를 이용한 문화관광축제의 매력 비교 연구: 춘천마임축제와 보령머드축제를 중심으로," 관광학연구, 제31권, 제4호, pp.263-280, 2008.
  20. 박용일, "축제방문객 매력속성별 유형특성에 따른 마케팅전략에 관한 연구, 목포대학교 일반대학원, 석사학위논문, 2008.
  21. 문희숙, 문화관광축제의 매력속성이 수학여행 만족과 효과에 미치는 영향, 안양대학교 일반대학원, 박사학위논문, 2009.
  22. 윤설민, 축제개최 관광지의 매력평가 및 만족도에 관한 연구, 경희대학교 일반대학원, 석사학위논문, 2007.
  23. 이태희, 김홍렬, 윤설민, 장윤정, "IPA를 이용한 문화관광축제의 매력 비교 연구: 춘천마임축제와 보령머드축제를 중심으로," 관광학연구, 제31권, 제4호, pp.263-280, 2007.
  24. 천민호, "축제 매력성이 만족과 지역이미지에 미치는 영향 연구 : 안성 바우덕이 축제를 중심으로 미치는 영향," 재인용, 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제12호, pp.1017-1025, 2013.
  25. 이재만, "지역축제 체험프로그램이 재방문의사에 미치는 영향 : 안동국제탈춤페스티벌을 중심으로," 한국콘텐츠학회논문지, 제9권 제9호, pp.370-379, 2009.
  26. John A. Howard and Jagdish N. Sheth, "The Theory of Buyer Behavior," New York John Willey & Sons, pp.120-124, 1969.
  27. Robert A. Westbrook, and Michael D. Reilly, "Value Percept Disparity : All Alternative to the Disconfirmation of Expectations Theory of Consumer Satisfaction," Advance in Consumer Research, pp.256-261, 1983.
  28. Engel, James F. Roger D, Blackwell, and D. T. Kollat, Consumer Behavior, 4th eds, The Dry Press, pp.441-445, 1982.
  29. 송성하, 서비스 품질 고객만족․재구매의도 와의 상호관계에 관한 연구, 제주대학교 대학원, 석사학위논문, 2000.
  30. 김정훈, "지역축제 관광객들의 축제만족도 평가에 관한 연구," 호텔관광연구, 제9권, 제4호, p.161, 2007.
  31. 서휘석, 이동기, "지역축제의 서비스 질 구성요인이 방문객의 만족도에 미치는 영향에 관한 연구 : 부안 해넘이 축제를 중심으로," 한국행정논집, 제12권, 제3호, pp.581-594, 2000.
  32. 정지원, 관광이벤트 참가자 만족.불만족과 사후 행위의도에 관한 연구, 경기대학교 대학원, 박사학위논문, 2003.
  33. 김창수, 전대희, "지역축제의 서비스 품질과 만족도 평가 비교분석," 관광연구, 제22권, 제2호, pp.265-284, 2007.
  34. 안종현, 이정록, "완도 장보고축제의 만족도 분석," 대한지리학회지, 제44권, 제4호, pp.544-556, 2009.
  35. 최해수, "축제 참가자들의 라이프스타일과 축제 참가동기가 고객만족 및 행동의도에 미치는 영향," 관광연구, 제24권, 제3호, pp.211-237, 2009.
  36. 고동우, 관광의 심리적 체험과 만족감의 관계, 고려대학교 대학원, 박사학위논문, 1998.
  37. 이유재, "고객만족의 정의 및 측정에 관한 연구," 경영논집, 제29권, 제1호, pp.145-168, 1995.
  38. H. K. Hunt, "CS/D-Overview and Future Direction in Conceptualization and Measurement of Consumer Satisfaction and Dissatisfaction (Hunt, H. K. ed)," Cambridge, MA : Marketing Science Institute, 1799.
  39. David K. Tse and Peter C. Wilton, "Model of Consumer Satisfacfaction Formation : An Extension," Journal of Marketing Research, Vol.25, pp.204-212, May, 1988. https://doi.org/10.2307/3172652
  40. A. Geva and A. Goldman, "Duality in consumer post-purchase attitude," Journal of Economic Psychology, Vol.12, pp.114-164, 1991.
  41. R. L. Oliver, "Measurement and Evalution of Satisfaction Process in Retail Setting," Journal of Retailing, Vol.57, pp.25-48, 1981.
  42. J. W. Lounsbury and J. R. Polik, "Leisure needs and vacation satisfaction," Leisure Science, Vol.14, pp.1-25, 1992. https://doi.org/10.1080/01490409209513152
  43. 김혜진, 최규환, "관광자원의 스토리텔링 요소가 관광지 매력지각 및 브랜드 자산에 미치는 영향," 한국관광학회, 제66차 학술발표대회 논문집, pp.304-314, 2009.
  44. 김가영, 관광동기와 축제 매력속성이 관광자 만족에 미치는 영향, 신라대학교 대학원, 석사학위논문, 2002.
  45. H. E. Wallin, "A Manual and Survey on Establishing a Nuturalist Program," In Manageme-nt Aids Bullletin No.22 of American Institu-te of Park Executitves, 1965.
  46. 박정현, "상품에 이야기를 담아라," LG주간경제, 제878호, 2006.
  47. 김홍렬, "문화관광축제가 개최되는 관광지의 매력과 만족도에 관한 연구," 호텔관광연구, 제9권, 제1호, pp.78-90, 2007.