DOI QR코드

DOI QR Code

A Study of Evaluating the KSL Textbook for Students with Multicultural Backgrounds

다문화 학생을 위한 제2언어로서의 한국어교재 평가 연구

  • Received : 2016.07.04
  • Accepted : 2016.08.10
  • Published : 2016.10.28

Abstract

The present study aims to investigate how teachers evaluate the Korean textbook they use for teaching primary students with multicultural background. Faced with the rich variety of materials available, it is often a challenging task for language teachers to select the most suitable coursebook. It is required that they carry out a detailed and comprehensive analysis of coursebooks and evaluate them with a set of criteria to guide the process. 32 Korean teachers took part in the primary KSL textbook evaluation that aimed to identify improvement areas. They used a pro-forma specified with 51 criteria. The teachers' responses to the questions in the pro-forma were statistically analyzed to draw implications for material evaluation. The findings of the analysis suggest that the KSL textbook for primary multicultural students need to be improved at the internal and external levels. Implications are discussed with focus on material evaluation and development, and KSL teacher professional development by helping them gain good and useful insights into the nature of the textbook, and sensitizing them to features to look for in teaching and learning materials.

Keywords

Korean as a Second Language(KSL);Textbook Evaluation;Multiculutral Education;Students with Multicultural Backgrounds

References

  1. 교육부, 국가 기초학력 보장체제 구축 기본계획(안), 교육부, 2013.
  2. 교육과학기술부, 다문화 가정 학생 교육 지원 계획, 교육과학기술부, 2008.
  3. 교육과학기술부, 보도자료: 다문화 교육 선진화 방안, 교육과학기술부, 2012a.
  4. 교육과학기술부, 한국어 교육과정, 교육과학기술부 고시 제2012-14호[별책 27], 2012b.
  5. 국립국어원, 초등학생을 위한 표준 한국어 1. 서울, 국립국어원, 2012a
  6. 국립국어원, 초등학생을 위한 표준 한국어 2, 서울, 국립국어원, 2012b
  7. 국립국어원, 중학생을 위한 표준 한국어 1, 서울, 국립국어원, 2013a.
  8. 국립국어원, 중학생을 위한 표준 한국어 2, 서울, 국립국어원, 2013b.
  9. 국립국어원, 고등학생을 위한 표준 한국어 1, 서울, 국립국어원, 2013c.
  10. 국립국어원, 고등학생을 위한 표준 한국어 2, 서울, 국립국어원, 2013d.
  11. 박형민 외, 한국어(KSL) 교육과정 운영방안 연구보고서, 국가평생교육진흥원 CR 2014-1, 서울, 중앙다문화교육센터, 2014.
  12. 정다운, "다문화 가정 자녀 대상 한국어 교재 분석," 어문논집, 제53권, pp.73-107, 2013.
  13. 서종학, "한국어 교재 평가의 실제," 국어교육, 제109권, pp.89-110, 2002.
  14. 최권진, 채윤미, "다문화가정 자녀 대상 한국어 교육의 현황과 교재 분석," 한국어문학연구, 제54권, pp.431-462, 2010.
  15. 홍종명, "교재 선정을 위한 한국어교재 평가 모형 연구," Foreign Language Education, 제18권, 제3호, pp.413-438, 2011.
  16. A. Cunningsworth, Choosing Your Coursebook, London, Macmillan Heinemann, 1995.
  17. I. McGrath, Materials Evaluation and Design for Language Teaching, Edinburgh, Edinburgh University Press, 2002.
  18. B. Tomlinson, Ed., Materials Development in Language Teaching, Cambridge, Cambridge University Press, 1998.
  19. 진대연, "한국어 교재 분석의 기준: 연구와 적용," 국어교육학연구, 제9권, pp.407-434, 1999.
  20. K. S. Chang, "Principles underpinning materials development and evaluation for young learners," Primary English Education, 제9권, 제1호, pp.225-248, 2003.
  21. 이일수, 주진오, "드라마 활용을 통한 한국어 교육콘텐츠 개선 방향," 한국콘텐츠학회논문지, 제 15권, 제4호, pp.45-55, 2015.
  22. 박덕재, "외국어로서 한국어 교육콘텐츠에서의 성별언어에 대한 인식," 한국콘텐츠학회논문지, 제9권, 제8호, pp.423-432, 2009.
  23. B. Tomlinson, Materials evaluation, In B. Tomlinson, Ed., Developing Materials for Language Teaching, London, Continuum, pp.15-36, 2003.
  24. 이해영, "한국어 교재의 언어 활동 영역 분석," 한국어교육, 제12권, 제2호, pp.469-490, 2001.
  25. 한송화, "연세대학교 한국어학당 교재 분석," 외국어로서의 한국어교육, 제28권, pp.331-362, 2003.
  26. 엄녀, "평가 기준을 통한 중국 대학교의 한국어 교재 분석," 한국어교육, 제18권, 제1호, pp.235-262, 2007.
  27. 원혜영, "한국어교재의 과제활동 수행양상 연구," 외국어로서의 한국어교육, 제34권, pp.257-282, 2009
  28. 이성희, "영어 교재 평가 모형 연구," 외국어교육, 제8권, 제1호, pp.195-221, 2001.
  29. J. C. Richards and K. Graves, Teachers as Course Developers, Cambridge, Cambridge University Press, 1996.