DOI QR코드

DOI QR Code

Effect Relationship among Korean Wave Involvement, National and Tourist Destination Image and Visit Intention

한류관여도와 국가 및 관광지 이미지 그리고 방문의도와의 영향관계

  • Received : 2016.06.16
  • Accepted : 2016.08.13
  • Published : 2016.10.28

Abstract

The Korean wave refers to the spread of Korean popular culture from China to all over the world. The Korean wave has been improving the national image and creating a new brand value for Korea as a symbolic soft power. Its spread has been operating as a kind of energy that is fueling national competition. The Korean wave creates a new type of tour and increases tourists' intention to visit special places revealed indirectly through mass media. People can vary highly in terms of awareness, attitude and behavioral pattern according to the degree of care for and interest in something. This is called involvement. Three hypotheses were established to study the effect of the Korean wave in terms of involvement. First of all, it confirms whether the Korean wave involvement affects national image and image as a tourist destination. Second, it confirms whether national image affects Korea's image as a tourist destination. Third, it confirms whether the Korean wave involvement affects intention to visit Korea. The certification results of these hypotheses confirm that the Korean wave affects national image, Korea's image as a tourist destination, and intention to visit Korea. The national image also partly affects its image as a tourist destination.

Keywords

China;Korean Wave Involvement;Visit Intention;National Image;Tourist Destination Image

References

  1. Joseph S. Nye, "South Korea Growing Soft Power", Daily Times, December, 11, 2009.
  2. 이근우, 이경아, "한류 영상이미지가 기대심리를 매개로 촬영지 방문 행위 의도에 미치는 영향," 조형미디어학, 제17권, 제2호, pp.137-149, 2014.
  3. 손대현, "한류엔터테인먼트산업의 잠재력 평가와 전망," 관광레저연구, 제17권, 제2호, pp.231-248, 2005.
  4. 한은경, 한류의 소비자 지각상의 경제적 파급효과 : 중국에서 한류파생문화산업 및 한국소비재산업에 대한 영향력을 중심으로, 한국방송학회 세미나 및 보고서, pp.125-153, 2005.
  5. 이려정, 김병용, "한국 국가이미지와 의료관광 서비스품질 및 재방문 의도 간 영향관계," 호텔경영학연구, 제23권, 제3호, pp.83-104, 2014.
  6. 김창규, 김기동, 최혜정, "한류가 국가이미지, 한국관광 및 웨딩관광 행동의도에 미치는 영향," 동북아관광연구, 제11권, 제4호, pp.27-44, 2015.
  7. 김명희, 강인호, "한류가 한국관광지 이미지, 관광객 만족과 행동의도에 미치는 영향 : 일본인 관광객을 대상으로," 관광연구, 제22권, 제3호, pp.359-385, 2007.
  8. 김성엽, "한류 영상 이미지가 관광 상품 이미지와 상품 구매의도에 미치는 영향 : 중국 및 일본 대학생의 비교," 영상문화, 제18권, pp.149-181, 2011
  9. 고호석, 양진연, "한류문화콘텐츠와 방문가치, 행동의도와의 구조적 관계 연구 - 2014 부산지역 일 본인 관광객을 중심으로 -," 호텔리조트연구, 제14권, 제2호, pp.235-257, 2015.
  10. 김세도, 서상호, "중국 시청자들의 한류 드라마 수용에 관한 주관성 연구," 인문사회과학연구, 제32권, pp.177-206, 2011.
  11. 주동, 한류에 대한 관여도가 관광지 이미지, 방문만족도 및 행동의도에 미치는 영향, 세종대학교 대학원, 석사학위논문, 2014.
  12. 손건, 한류스타 관여도가 한국음식에 대한 인식, 선호도 및 구매의도에 미치는 영향 : 중국 대학생을 중심으로, 경희대학교 대학원, 석사학위논문, 2013.
  13. 이종주, "한류관여도의 의료관광속성에 관한 연구," 한국콘텐츠학회논문지, 제14권, 제9호, pp.463-475, 2014.
  14. 손은하, 이수범, "지각된 위험과 한류문화 관여도가 한국 의료관광서비스 구매의도에 미치는 영향," 한국광고홍보학보, 제18권, 제1호, pp.76-111, 2016.
  15. 유세경, 고민경, "한국 TV 드라마의 시청행위와 한국과 한류에 대한 태도 관계 연구," 미디어, 젠더&문화, 제6권, pp.46-76, 2006.
  16. 주현식, 호텔레스토랑의 LOHAS 이미지, 지각된 서비스품질 및 가치, 고객만족, 충성도와의 영향관계, 경희대학교 대학원, 박사학위논문, 2007.
  17. 이교은, 국가 이미지와 관광지 이미지가 의료관광에 미치는 영향에 관한 연구, 동국대학교 대학원, 석사학위논문, 2009.
  18. 공채희, 안수근, "중국 광주지역 대학생 한국드라마 선호요인이 한국 국가이미지에 미치는 영향," 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제8호, pp.136-145, 2012.
  19. 김정준, 관광지 유형에 따른 관광동기, 관여도와 관광매력성 연구, 경기대학교 대학원, 박사학위논문, 2010.
  20. R. C. Mannel, High investment activity and life satisfaction among adult : Committed Serious Leisure and Flow Activities, In J. R. Kelly (Ed), Activity and Aging, pp.125-1456, New Bury Park : CA : Sage, 2003.
  21. Willey C. Shaw and M. E. Vitz, "Men's and Woman's Involvement in Sports : An Examination of the Gender aspects of Leisure Involvement", Leisure Sciences, Vol.22, pp.19-31, 2010.
  22. 김진옥, 김남조, 정철, "K-pop인식이 한국관광이미지 및 방문의도에 미치는 영향 : 중국대학생을 중심으로," 관광학연구, 제37권, 제1호, pp.77-101, 2013.
  23. 반휘풍, 강만수, "한국의 팝(K-Pop)과 일본의 애니메이션(J-Ani)의 소비자 평가가 만족 및 방문 의도에 미치는 영향," 한국콘텐츠학회논문지, 제15권, 제5호, pp.55-65, 2015.
  24. P. H. Bloch, An Exploration into the Scaling of Consumers's Involvement with a Product Class. In: Monroe, K.B.(Ed.), Advances in Consumer Research 8, Ann Arbor MI: Association for Consumer Search, pp.61-65, 1981.
  25. G. Laurent and J. N. Kepferer, "Consumer's Involvement Profiles : A New Practical Approach to Consumer Involvement," Journal of Advertising Research, Vol.25, No.6, pp.48-56, 1985.
  26. 이종주, 정민의, "영상물의 제주도 관광지 이미지와 행동의도에 대한 영향," 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제12호, pp.494-506, 2013.
  27. Philip H. Kotler, Marketing Management, 10th ed, Prentice Hall, 2000.
  28. W. Garthner, "Image Formation Process," Journal of Travel and Tourism Marketing, Vol.2(2/3), pp.191-215, 1993.
  29. 김난영, "관광지 이미지, 관광자 만족, 관광지 충성도의 구조적 관계에 관한 연구," 동북아관광연구, 제8권, 제1호, pp.101-122, 2012.
  30. W. A. Scott, Psychological and Social Correlates of International Image in C, Kelman (Eds), International Behavior, NY : Halt, Rinehart and Winston, 1966.
  31. C. M. Hall, Adventure, Sport and Hearth Tourism, London; Bellhaven Press, 1992.
  32. Steven Penrod, Social Psychology, New Jersey, Prentice Hall, pp.168-177, 1983.
  33. F. P. Hicks and B. K. Beyer, "Image of Africa," Journal of Negro Education, Vol.39, No.2, pp.158-166, 1970. https://doi.org/10.2307/2966840
  34. C. K. Wang, The Effect of Foreign Economic, Political and Cultural Environment on Consumer's Willingness to Buy Foreign Products, Unpublished Doctoral Dissertation, Texas A&M University, 1978.
  35. 안종석, "다차원적 속성의 국가이미지가 제품평가 및 브랜드 태도에 미치는 영향: 중국소비자를 중심으로," 국제경영연구, 제16권, 제2호, pp.63-90, 2005.
  36. 권혁정, 문화콘텐츠호감도, 국가이미지, 관광이미지, 브랜드태도와 로열티에 관한 영향관계연구 : 일본관광객을 대상으로, 경기대학교 대학원, 박사학위논문, 2010.
  37. R. Govers, F. M. Go, and K. Kumar, "Destination Image a New Measurement Approach", Annals of Tourism Research, Vol.34, No.4, pp.977-997, 2007. https://doi.org/10.1016/j.annals.2007.06.001
  38. E. Bigne-Alcaniz, R. Curras-Perez, and I. San Carcia, "Brand Credibility in Cause Related Marketing : The Moderating Role of Consumer Values," Journal of Product & Brand Management, Vol.8, No.6, pp.437-447, 2009.
  39. 김선희, "관광지 이미지와 관광객 만족, 충성도와의 관계 - 전남 관광객을 중심으로," 동북아관광연구, 제8권, 제2호, pp.15-34, 2012.
  40. 김태희, 이인옥, 최정운, "관광체험회상이 관광지 이미지 및 행동의도에 미치는 영향에 관한 연구," Journal of The Korean Data Analysis Society, Vol.17, No.4, pp.2089-2103, 2015.
  41. 이덕순, "관광지 이미지가 방문객 만족도와 행동 의도에 미치는 영향 : 여수 관광지를 중심으로," 제57권, pp.225-246, 2013.
  42. 송운강, 류시영, 왕명명, "한국영상매체 접촉과 관광지 이미지, 방문의도간의 관계 : 중국인 잠재 방한관광객을 중심으로," 관광연구저널, 제25권, 제1호, pp.129-142, 2012.
  43. Baloglu and McCleary, "A Model of Destination Image Formation," Annals of Tourism Research, Vol.26, No.4, pp.868-897, 2011.
  44. 이석기, 김화섭, 엔터테인먼트 산업을 활용한 중국시장 접근방향 : 한류.축구를 중심으로, 산업연구원 연구보고서, pp.319-325, 2002.
  45. 조혜영, 중국 청소년들의 한류인식 실태에 관한 연구, 한국청소년개발원, 2002.
  46. S. J. Lee, David Scott Celebrity and H. G. Kim, "Fan Involvement and Destination Perceptions," Annals of Tourism Research, Vol.35, No.3, pp.809-832, 2008. https://doi.org/10.1016/j.annals.2008.06.003
  47. 조광익, "여가소비 및 여가취향에 관한 연구동향 :탐색적 연구," 관광연구, 제27권, 제6호, pp.137-161, 2013.
  48. 정형식, "중국시장에서 소비자의 한류지각이 한국상품 구매 및 국가이미지에 미치는 영향," 소비자학연구, 제17권, 제3호, pp.79-101, 2006.
  49. 서용건, 서용구, "한류가 한국의 관광지 이미지와 의사결정에 미치는 영향," 관광학연구, 제28권, 제23호, pp.47-63, 2004.
  50. 주현식, "소비자 가치가 LOHAS 태도 및 지향행동에 미치는 영향관계," 관광연구, 제23권, 제3호, pp.317-335, 2008.
  51. 이명식, "국가 이미지가 관광지 태도와 행동의도에 미치는 영향 : 제주도를 방문하는 중국 관광객을 중심으로," 한국관광학회 학술대회발표 논문집, pp.177-190, 2011.
  52. 김봉철, 이병관, 최양호, "한국의 국가 이미지와 광고에 대한 일반적 평가가 상품 및 기업 이미지에 미치는 영향," 한국방송학보, 제19권, 제3호, pp.104-134, 2005.
  53. Hongmei Zhang, Feifei Xu, Ho Hon Leung, and Liping A. Cai, "The Influence of Destination-Country Image on Prospective Tourists' Visit Intention: Testing Three Competing Models," Asia Pacific Journal of Tourism Research, Vol.21, No.7, pp.811-835, 2016. https://doi.org/10.1080/10941665.2015.1075566
  54. 김병철, 국가이미지가 제품이미지에 미치는 영향, 한양대학교 대학원, 석사학위논문, 2007.
  55. S. H. Zeng, W. S. Chiu, C. W. Lee, H. W. Kang, and C. M. Park, "South Korea's destination image: Comparing perceptions of film and nonfilm Chinese tourists," Social behavior and personality, Vol.43, No.9, pp.1453-1462, 2015. https://doi.org/10.2224/sbp.2015.43.9.1453
  56. Mercille, "Media effects on image: The Case of Tibet," Annals of Tourism Research, Vol.32, No.4, pp.1039-1055, 2012.
  57. 장정희, 서선희, "외국인의 출신국적과 관여도에 따른 한국 음식에 대한 태도와 한국 음식점 이용 행태," 외식경영연구, 제12권, 제5호, pp.141-160, 2009.
  58. 노형진, 한글 SPSS 10.0에 의한 조사방법 및 통계분석, 형설출판사, 2001.
  59. 동아일보, 2016. 02. 29.