DOI QR코드

DOI QR Code

Attributes and Methods for Information Visualization according as Cognitive Features of STA(Short-term Attractive) Information

STA(Short-term Attractive) 정보의 인지특성에 따른 시각화 속성과 정보 표현

  • 한지애 (조선대학교 창의공학디자인융합학과)
  • Received : 2016.08.22
  • Accepted : 2016.09.29
  • Published : 2016.10.28

Abstract

This study aims to consider the display method of the STA information that holds aesthetic cultural distinctiveness with the capability of immediate recognition of information in the relationship between the exposed time and the degree of cognition. As an consideration on the display method of information in an efficient way according as 'information attributes', the purpose of this study is to identify the visualization attributes of the STA information and to seek out display methods accordingly. Based on the information design and cognitive psychology, the cognitive features of the STA information have been identified and four visualization attributes of the STA information have been found based on the preceding studies on the information attributes in line with the relationship between exposure frequency and the level of awareness. In terms of information recognition, a metaphor, metonymy, use of indexical image and context, rhetoric, and Mnemonic have been proposed as major display methods for 'Understandable' and 'Conciseness', which are the major visualization attributes of the STA information while humor, parody, distinctiveness, friendliness, kitsch, formative beauty and newness have been suggested as the major display methods of 'Relevance' and 'Valuable', which are the major visualization attributes from the perspective of sensitive perception of information. Based on the results of this study, I'm planning to come up with display methods and to proceed with analyzing the relationship of the degree of cognition in association with context.

Keywords

STA(Short-term Attractive) Information;Attributes of Visualization;Display Methods

References

  1. 박창호 외, 인지공학심리학, 시그마프레스, 2007.
  2. 한지애, 류시천, "STM(Short-term Memorable) Information의 속성 및 정보 표현," 한국콘텐츠학회논문지, 제10권, 제9호, pp.201-211, 2010.
  3. 한지애, 류시천, "노출빈도와 인지도 관계에 따른 정보의 유형과 표현기법," 디지털 정책학회, 제10권, 제10호, pp.497-503, 2012.
  4. 김진곤, "정보디자인에서 정보 시각화의 기본 속성에 대한 연구," 디지털디자인학연구, Vol.9, No.3, pp.319-313, 2009.
  5. 황정혜, 이현주, "정보의 속성에 따른 시각 표현 방법 연구 - 픽토그램과 모바일 아이콘의 기호학적 분석을 중심으로," 한국디자인학회 국제학술대회, p.7, 2011.
  6. 허조강, 디지털 사이니지의 인게이지먼트 향상을 위한 감성적 어포던스 연구, 연세대학교, p.43, 2015.
  7. 박영원, "퍼스기호 유형을 활용한 디자인 아이디어, 시각 커뮤니케이션디자인에서 재미 생산방법 사례를 중심으로," 기초학연구, 제41집, pp.31-57, 2014.
  8. 이수동, 송정수, 인포그래픽 인사이트 57, 길벗, 2014.
  9. 윤홍미, 안신호, 이승혜, "우리를 즐겁게 하는 것들 : 재미 유발요소에 대한 탐색적 연구," 96연차 대회 학술발표논문집, 한국심리학회, p.492, 1996.
  10. 함영훈, 좋아 보이는 것들의 비밀, 픽토그램, 길벗, 2013.
  11. 윌리엄 리드웰, 디자인 불변의 법칙 125가지, 방수원 역, 고려문화사, pp.158-159, 2006.
  12. 알베르토 카이로, The Functional Art, 인포그래픽과 데이터 시각화 기법을 활용한 스토리텔링, 최가영 역, 위키북스, pp.69-70, 2013.