DOI QR코드

DOI QR Code

Effects of Using Shot Clip on the Broadcasting Viewing Intention

방송클립동영상 이용이 방송 시청의도에 미치는 영향

  • Received : 2016.07.12
  • Accepted : 2016.09.10
  • Published : 2016.10.28

Abstract

The purpose of this study is to search shot clip' using variables influencing on the VOD purchase intention and watching intention of real-time broadcasting. This research focused on usage motivation, usage experience such as use time, time of utilization, genre, utilization pattern. Controlling demographic factors, results show that personal relation, benefit against whole broadcast, education genre, watching video, video sharing and recommendation were statistically influential to VOD purchase intention. And, results show that flexibility of use, drama/movie genre, read and write comments were statistically influential to watching intention of real-time broadcasting.

Keywords

Shot Clip;Usage Motivation;Usage Experience;VOD Purchase Intention;Watching Intention of Real-time Broadcasting

Acknowledgement

Supported by : 방송문화진흥회

References

  1. 한국언론진흥재단, 2015언론수용자 의식조사, 한국언론진흥재단, 2015.
  2. http://www.emarketer.com/Article/US-Adults-Spend-55-Hours-with-Video-Content-Each-Day/1012362
  3. http://www.emarketer.com/Article/Mobile-Phones-Strengthen-Lead-Mobile-Video-Viewing/1012683
  4. 송진, 이영주, 황성연, 이승희, 이이제, 이지현, 방송영상 클립형 콘텐츠 서비스 전략, 한국콘텐츠진흥원, 2014.
  5. PWC, Global Entertainment and Media Outlook: 2013-2017, PriceWaterhouseCoopers, 2014.
  6. 방송통신위원회, 2015년도 방송시장경쟁상황평가, 방송통신위원회, 2015
  7. 황준호, 김남두, 박병선, 주문형 방송서비스(VOD)의 선택과 수용에 관한 연구, 정보통신정책연구원, 2013.
  8. 김은미, 이혜미, "컨버전스 환경에서의 방송콘텐츠 이용 행위에 관하여: 온라인 시청연계 행위는 존재하는가?," 한국방송학보, 제25권, 제4호, pp.39-81, 2011.
  9. 최민재, "스마트폰 방송 및 동영상 서비스의 가정 TV 시청 대체 효과 연구," 한국방송학보, 제27권, 제3호, pp.172-205, 2013.
  10. 오미영, 정인숙, 커뮤니케이션 핵심 이론, 커뮤니케이션북스, 2005.
  11. http://dx.doi.org/10.3998/3336451.0011.305
  12. 전범수, 김정기, "위성 DMB 이용동기와 장르 소비: 장르 선호도, 레퍼토리, 소비유사성을 중심으로," 한국언론정보학보, 통권 제36호, pp.374-398, 2006.
  13. 김영미, 남상미, 장병희, "기대와 충족 간 차이가 유료방송서비스 지속이용의도에 미치는 영향," 언론과학연구, 제15권, 제2호, pp.5-45, 2015.
  14. 최경진, 최일도, "IPTV 이용 동기와 태도가 브랜드 자산에 미치는 영향 연구: 메가TV와 브로드밴드 수용자의 이용 동기와 태도를 중심으로," 한국광고홍보학보, 제11권, 제1호, pp.276-303, 2009.
  15. 김미경, 안재현, 박창희, "인터넷 VOD 드라마 시청요인에 대한 연구," 한국언론학보, 제53권, 제1호, pp.348-367, 2009.
  16. H. Lee, D. Kim, J. Ryu, and S. Lee, "Acceptance and Rejection of Mmobile TV among Young Adults: A Case of College Students in South Korea," Telematics and Informatics, Vol.28, No.4, pp.239-250, 2011. https://doi.org/10.1016/j.tele.2010.04.002
  17. C. Cheng, Y. Huang, T. Shen, and L. Xue, "A Study of Uses and Ggratification of YouTube for University Students," Proceedings of the 2014 3rd International Conference on Innovation, Communication and Engineering, pp.295-301, 2015.
  18. 손영화, 고객 심리학, 커뮤니케이션북스, 2013.
  19. 유철우, 김용진, 문정훈, 최영찬, "무리행동과 지각된 유용성이 이러닝 컨텐츠 구매의도에 미치는 영향: 구매경험에 의한 비교분석," Asia Pacific Journal of Information Systems, 제18권, 제4호, pp.105-130, 2008.
  20. 이승민, 구양숙, "온라인 소비자의 패션제품 구매 만족도의 영향변인 연구: 인터넷 패션제품 이용경험과 구매의도를 중심으로," Family and Environment Research, 제42권, 제7호, pp.103-118, 2004.
  21. 허종호, 이준환, "판촉이용시점과 판촉메시지 유형이 소비자의 제품구매의도에 미치는 영향," 경영교육연구, 제13권, 제3호, pp.133-148, 2010.
  22. 심미선, "융합매체환경 하에서의 장르이용에 관한 연구," 방송통신연구, 통권 제65호, pp.175-220, 2007.
  23. 정영호, "텔레비전 시청이 수용자의 주관적 행복에 미치는 영향: 시청시간, 시청장르, 시청행태를 중심으로," 한국방송학보, 제27권, 제2호, pp.269-304, 2013.
  24. 이혜미, 강민지, "TV-Mobile 미디어 동시 이용과 그 요인에 관한 연구: 미디어별 주요 장르 이용을 중심으로," 미디어 경제와 문화, 제13권, 제3 호, pp.45-89, 2015.
  25. G. Webster and J. Wakshlag, "A Theory of Television Program Choice," Communication Research, Vol.10, No.4, pp.430-446, 1983. https://doi.org/10.1177/009365083010004002
  26. R. Cooper and T. Tang, "Predicting Audience Exposure to Television in Today' Media Environment: An Empirical Integration of Active-audience and Structural Theories," Journal of Broadcasting & Electronic Media, Vol.53, pp.400-418, 2009. https://doi.org/10.1080/08838150903102204
  27. 박찬호, 권혜정, 곽현, "IPTV 이용자의 VOD 구매에 영향을 미치는 요인에 대한 실증적 연구," Joural of KIIT, 제12권, 제11호, pp.153-163, 2014.
  28. T. Stafford and M. Stafford, "Identifying Motivations for the Use of Commercial Web Sites," Information Resources Management Journal, Vol.14, No.1, pp.22-43, 2001. https://doi.org/10.4018/irmj.2001010103
  29. http://news.naver.com/main/read.nhn?mode=LSD&mid=sec&sid1=102&oid=086&aid=0002043359
  30. 전범수, "매체별 장르 선호도가 지상파방송 채널 시청 정도에 끼치는 영향," 방송통신연구, 통권 제 75호, pp.148-170, 2011.
  31. 김상훈, 임수현, "VOD 시청률 현황과 측정 개선 방안에 관한 연구," 광고학연구, 제26권, 제2호, pp.139-161, 2015.
  32. 류성진, 커뮤니케이션 통계 방법, 커뮤니케이션북스, 2013.