DOI QR코드

DOI QR Code

A Study of User-Oriented Storytelling Based on Enneagram

에니어그램을 활용한 사용자 중심 스토리텔링에 관한 연구

  • 강정화 (아주대학교 라이프미디어협동과정) ;
  • 오규환 (아주대학교 미디어학과) ;
  • 이윤진 (아주대학교 미디어학과) ;
  • 석혜정 (아주대학교 미디어학과)
  • Received : 2017.09.19
  • Accepted : 2017.11.02
  • Published : 2017.12.28

Abstract

The narratives of the digital age have attempted interactions, and the interactive storytelling represented by the Branch Narratives has a problem of the expensive production cost of many optional implementations and poor narrative compared to linear story. As an alternative to this, this study proposes a user-oriented storytelling using user's personality traits. Using the Enneagram, a model of human psyche, and the Actantial model of the semiotician Greimas, when stories and characters are the same, the story could be reconstructed by deriving different topics from the same story according to the user's Enneagram personality type. The theme is determined by defining the axis of the desire of the Actantial model by respectively setting the character with the user's Enneagram type as the subject and the core value in the type as the object. The axis of Power could be defined by the stress and security points in Enneagram. In this way, we can derive the themes of 9 Enneagram types and the corresponding Actantial model and make plots. The users will appreciate one of these reconstructed plots in different perspectives and themes, depending on their personality type. In this study, we applied the above methodology to the story of the pansori novel "Tokkijeon". User-centered storytelling is a new attempt to predict user's choice and reconstruct the story based on the user's personality and perspective.

Keywords

User-Oriented;Storytelling;Actantial Model;Enneagram;Value

Acknowledgement

Supported by : 아주대학교

References

  1. 김성도, 구조에서 감성으로: 그레마스의 기호학 및 일반 의미론의 연구, 고려대학교 출판부, 2002.
  2. 박인철, 파리학파의 기호학, 민음사, 2003.
  3. 김태환, "그레마스의 행위소 모델 수용의 문제점 - 발신자 / 수신자 개념을 중심으로," 독일어문화권연구, 제10권, pp.104-118, 2001.
  4. Jerome Wagner, 세상을 바라보는 아홉 가지 렌즈: 에니어그램의 관점, 이은하 역, 학지사, 2016.
  5. 인권환, "토끼 傳群 결말부의 변화양상과 의미," 정신문화연구, 제14권, 제3호, pp.163-185, 1991.
  6. 김종철, 서지영, 송성욱, 신경숙, 신병주, 이창헌, 임주탁, 정재영, 정출헌, 조세형, 조해숙, 한길연, 한형조, 한국의 고전을 읽는다: 고전문학(중), 휴머니스트, 2006.
  7. 주형일, "그레마스 기호학을 이용한 서사 분석의 문제," 한국언론정보학보, 통권 제76호, pp.7-30, 2016.
  8. 공현희, 행위소 모형과 에니어그램으로 본 캐릭터의 역할과 성격의 상관성 연구 : 애니메이션의 표현 양상을 중심으로, 중앙대학교 대학원, 박사학위논문, 2010.
  9. Andrew S. Glassner, 인터랙티브 스토리텔링: 21 세기 픽션을 위한 테크닉, 김치훈 역, 커뮤니케이션북스, 2006
  10. https://en.wikipedia.org/wiki/Interactive_storytel ling
  11. https://ko.wikipedia.org/wiki/에니어그램
  12. 윤운성, "에니어그램의 분석적 고찰과 과제," 한국에니어그램학회, 제1권, 제2호, pp.9-32, 2004.
  13. 박현경, 권은시, "에니어그램과 정신건강: 만성정 신질환자의 에니어그램 성격유형, 의식(발달)수준, 통합과 분열 및 삶의 만족도의 관계를 중심으로," 에니어그램연구, 제9권, 제2호, pp.189-213, 2012.
  14. 윤운성 윤운성, 김봉환, 임형택, 황임란, 이주하, 정정옥, 이명숙, 에니어그램 이해와 적용, 학지사, 2003.
  15. Don Richard Riso, Russ Hudson, 에니어그램의 지혜, 주혜명 역, 한문화멀티미디어, 2015.