DOI QR코드

DOI QR Code

The Effect of Blended Learning Approach on Academic Achievement and Self Directed Learning Skills of Nursing Undergraduate Students

간호학 전공수업에 적용한 블렌디드 러닝이 학업성취도 및 자기주도적 학습능력에 미치는 효과

  • Received : 2017.08.31
  • Accepted : 2017.10.18
  • Published : 2017.12.28

Abstract

The purpose of this study is to examine the effect of blended learning approach on academic achievement and self directed learning skills of nursing undergraduate students. This experimental study is designed for a nonequivalent control group. The number of subjects in this research consists of 145, where 75 of the experimental group participated in blended learning program and 70 of the control group didn't do. The data was analyzed by $x^2$-test, Fisher's exact test, t-test and paired t-test. The effects of blended learning approach on learning outcomes in women's health nursing are as follows : The academic achievement of the experimental group has been more elevated than that of the control group on final examination. The experimental group has made increase in self directed learning skills. The blended learning approach on learning outcomes in nursing major are effective. This study has significant implication in that it identified the availability of the blended learning program and that it would be a useful teaching and learning method to achieve learning outcomes.

Keywords

Blended Learning;Academic Achievement;Self Directed Learning Skills

References

  1. 양애경, 조호제, "자기주도적 학습과 학업성취도간의 관계," 한국교육논단, 제8권,제23호, pp.61-82, 2010.
  2. 우종정, 김보나, 이옥형, "대학에서 면대면 수업 대안으로서의 블렌디드 러닝에 대한 연구," 한국정보기술학회논문지, 제7권, 제2호, pp.219-225, 2009.
  3. 권상민, 권말숙, 박지연, "액션러닝을 활용한 노인간호학실습 수업 운영의 효과," 한국산학기술학회논문지, 제17권, 제8호, pp.421-427, 2016.
  4. 장금성, 박순주, "액션러닝 기반 간호관리학 강의 및 실습 운영의 효과," 간호행정학회지, 제18권, 제4호, pp.442-451, 2012.
  5. 정미경, "자기조절학습과 창의적, 비판적 사고력간의 관계," 영재와 영재교육, 제6권, 제1호, pp.163-180, 2007.
  6. 송인섭, 자기주도적 학습, 학지사, 2006.
  7. M. Knowles, Self-direction learning : A guide for learners and teacher, Association Press, 1975.
  8. 서남숙, 우상준, 하윤주, "융복합 블렌디드 러닝환경에서 간호대학생의 자기주도학습력, 학습동기가 학습만족도에 미치는 영향," 디지털융복합연구, 제13권, 제9호, pp.11-19, 2015.
  9. 김수미, "액션러닝기반 간호과정 학습프로그램이 문제해결능력 및 자기주도적 학습능력에 미치는 효과," 한국콘텐츠학회논문지, 제16권, 제12호, pp.35-42, 2016.
  10. 김은지, 한국폴리텍대학 공과계열 실습수업에서 블렌디드 러닝 적용효과 분석, 단국대학교, 석사학위논문, 2009.
  11. 이현주, "블렌디드 러닝을 통한 대학생 영어학습에서의 상호작용과 자기주도적 학습의 효과," 교육정보미디어연구, 제18권, 제1호, pp.1-24, 2012.
  12. C. R. Graham, Bledned learning systems: definition, current trends, and future directions, Pfeiffer Publishing, 2005.
  13. 김보나, 대학에서 블렌디드 러닝과 전통적인 면대면 수업의 수업효과 비교 연구, 성신여자대학교, 석사학위논문, 2006.
  14. 오인경, "Blended Learning의 실시현황분석: 국내 현황 및 외국과의 비료," 기업교육연구, 제6권, 제1호, pp.41-62, 2004.
  15. 강명희, "대학 교실수업 병행 웹 기반 가상수업에서 수업효과 요인분석; 사례연구," 고등교육연구, 제13권, 제2호, pp.1-24, 2002.
  16. 조미영, "블렌디드 러닝을 적용한 기본간호학 실습교육에서 성찰일지의 작성이 간호학생의 메타인지와 문제해결능력에 미치는 효과," 기본간호학회지, 제23권, 제4호, pp.430-439, 2016.
  17. 김희진, 이현구, "효과적인 블렌디드 러닝 수업운영 방식 연구," 영어교과교육, 제10권, 제2호, pp.85-114, 2011.
  18. 이석재, 장유경, 이헌남, 박광엽, 생애능력 측정도구 개발연구, 한국교육개발원, 2003.
  19. 권회림, 문은경, 박인우, "국내 블렌디드 러닝의 효과에 관한 메타분석," 교육정보미디어연구, 제21권, 제3호, pp.333-359, 2015
  20. 한지희, 디지털 영어교재 기반의 블렌디드 러닝이 학습자의 읽기 성취도와 자기주도적 학습능력에 미치는 영향, 서울교육대학교, 석사학위논문, 2011.
  21. 김현정, 중학생의 블렌디드 학습 프로그램 참여가 영어 성취도와 자기 주도적 학습 능력에 미치는 효과, 충북대학교, 석사학위논문, 2014.
  22. 임미란, 조진현, "블렌디드 러닝이 대학생의 영어 학업성취도와 자기주도 학습능력에 미치는 영향," 인문사회21, 제6권, 제4호, pp.1067-1078, 2015.