DOI QR코드

DOI QR Code

An Analysis of Cohesion and Word Information among English CSAT Question Types

수능 영어 문항 유형간 응집력과 어휘정보 분석

  • 최민주 (한국교원대학교 영어교육과) ;
  • 김정렬 (한국교원대학교 초등교육과)
  • Received : 2017.08.16
  • Accepted : 2017.09.14
  • Published : 2017.12.28

Abstract

The aim of this study was to analyze cohesion and word information among different types of questions in the English reading section of the College Scholastic Ability Tests (CSAT). The types of questions were divided into three categories: macro reading, micro reading, and indirect writing. Reading texts from 1994 to 2017 CSAT were analyzed by Coh-Metrix, an automated evaluation program of text and discourse. The findings of this study indicated that there were statistical differences among the three categories of questions for noun overlap, stem overlap, adversative and contrastive connective, additive connective, pronoun incidence, age of acquisition, concreteness for content word, imagability, and meaningfulness. The information of the findings bore pedagogic implications for developing textbooks, questions for CSAT, and reading strategies by students.

Keywords

CSAT;Coh-Metrix;Cohesion

References

  1. 교육과학기술부, "2009개정 교육과정에 따른 영어과 교육과정," 교육과학기술부 고시 제 2011-361호, 2011.
  2. 한국교육과정평가원, 2015학년도 통합형 수능 영어 영역 학습 안내 및 Q&A자료집, 2014.
  3. J. W. Lee, "An exploratory study on reading comprehension test-taking process and strategies in the EFL context," English Teaching, Vol.57, No.4, pp.177-195, 2002.
  4. 한국교육과정평가원, 2018학년도 수능 영어 절대 평가 학습안내, 2016.
  5. 장경숙, "대학수학능력시험 외국어(영어)영역 읽기 난이도 예측 모형 개발," foreign language education, 제11권, 제1호, pp.111-130, 2004.
  6. 김낙복, "대학수학능력시험 외국어(영어)영역의 코퍼스 언어학적 어휘 비교 분석," 영어어문교육, 제14권, 제4호, pp.201-221, 2008.
  7. 송선화, 정양수, "대학수학능력시험 외국어영역에 나타난 Make, Get, Take의 코퍼스 기반 연어 분석," 인문학연구, 제85권, pp.223-251, 2011.
  8. 강지은, 이동주, "고등학교 영어 듣기 지분의 Lexcial Bundles 분석," 학습자중심교과교육연구, 제16권, 제12호, pp.271-294, 2016.
  9. 김제우, 이동주, "코퍼스기반 고등학교 어휘 사용 연구," 언어과학연구, 제80권, pp.51-74, 2017.
  10. A. Graesser, D. McNamara, and J. Kulikowich, "Coh-Metrix: Providing multilevel analyses of text characteristics," Educational Researcher, Vol.40, No.5, pp.223-234, 2011. https://doi.org/10.3102/0013189X11413260
  11. 전문기, "고등학교 개정 영어교과서 읽기 자료의 연계성 분석," Journal of the Korean Data Analysis Society, 제16권, 제2호, pp.925-938, 2014.
  12. 전문기, 임인재, "고등학교 영어 교과서 읽기 자료의 코퍼스 언어학적 비교 분석," Foreign language education, 제17권, 제1호, pp.209-233, 2010.
  13. 김재은, 최은철, "고등학교 영어 교과서, EBS 수능 연계 교재, 대학수학능력시험의 코퍼스기반 난이도 비교 분석," 멀티미디어 언어교육, 제18권, 제1호, pp.59-92, 2015.
  14. 문지현, 김해동, "대학수학능력시험 영어 읽기 지문의 언어적 요소 분석," 현대영어교육, 제18권, 제1호, pp.193-211, 2015.
  15. 권정화, 이정원, "영어 읽기 시험의 문항 유형별 읽기 시험 수행 전략 사용 연구," 인문학연구, 제101권, pp.79-100, 2015.
  16. 김정렬, "말하기/쓰기 표현기능 강화 영어교육 방안," 올바른 서울영어교육을 위한 실용영어 정책 활성화 마련 정책토론회, 2016.
  17. D. McNamara, A. Graesser, P. McCarthy, and Z. Cai, Automated Evaluation of Text and Discourse with Coh-Metrix, Cambridge, 2014.