DOI QR코드

DOI QR Code

An Analysis of Research Trend for Development of Creative Convergent Formative Education Program of Natural Structure Concept

자연구조개념 주제의 창의융합조형교육프로그램 개발을 위한 연구동향분석

  • Received : 2016.11.07
  • Accepted : 2017.01.16
  • Published : 2017.01.28

Abstract

This study aimed to identify the trends of related research as a basic study for the development of creative convergent formative education program of natural structure concept. This study sought to identify research trends present in previous studies. The nature structure of the preliminary research was limited to the three concepts: (i) fractal ; (ii) kinetic and (iii) biomimicry. In this study, the trends of domestic research in the last 10 years related to the concept of natural structure were analyzed using academic research information service. It was found that, to date, little research has been conducted on the three concepts across education fields. In relation to the fractal concept, previous research has focused on mathematics. This preliminary study sought to review the abovementioned three concepts or the development of a modeling education program. It should be significant, if an education program adopted unlimited modeling principles to understand the innate features of the nature structure. However, very few education programs have adopted the three concepts of the nature structure. Future studies would seek to review international research trends based on the three concepts of the nature structure and combine the results on international research trends with the results on domestic research trends found in this study.

Keywords

Creative Convergent Modeling;Education Program;Fractal;Kinetic;Biomimicry

References

  1. http://news.donga.com/3/all/20160630/78952025/1
  2. 안성혜, 송수미, "창의력 계발을 위한 학습게임의 프로토타입 제시," 한국콘텐츠학회논문지, 제8권, 제7호, pp.112-119, 2008.
  3. 안종혁, "창의교육에 있어 예술 활동을 통한 창의실습도서에 대한 고찰," 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제10호, pp.106-115, 2012.
  4. 이진민, 남오철, "타장르에 보여지는 프랙탈 패턴과 화예디자인의 형태와 색채에 관한연구," 한국화예디자인학회 논문집, 제8권, pp.57-82, 2003.
  5. 이태영, 프렉탈 기하학 원리를 응용한 환경디자인 방법연구, 이화여자대학교 디자인대학원, p.7, 1999.
  6. http://computationallegalstudies.com/tag/evolution-of-law/
  7. George Rickey, translated by 윤난지, Kinetic Art, 열화당, 1965(1988)
  8. 송민정, "키네틱아트의 재조명을 통한 뉴미디어 아트의 물질성에 대한 고찰," 디지털 융복합 연구, 제13권, 제3호, pp.263-270, 2015.
  9. 지경준, 홍은주, "키네틱아트를 도입한 STEAM 교육프로그램 개발 및 적용," 초등과학교육, 제84권, 제3호, pp.276-287, 2015.
  10. 남미경, "생체모방디자인의 전개와 표현특성에 관한연구," 한국디자인문화학회, 제19권, 제4호, pp.256-268, 2013.
  11. 홍성엽, 이철호, "생체모방에 기반한 지속가능한 디자인에 대한 연구," 한국과학예술포럼, 제14권, pp.539-548, 2013.
  12. 최재필, 이정원, 안의순, 손동화, 박근송, "바이오 미미크리 건축연구를 위한 생체정보 뷴류체계 구축," 대한건축학회지, 제31권, 제6호, pp.65-73, 2015.
  13. http://blog.naver.com/jangsseon/20124847135
  14. 이병민, "대학에서의 창의성 발현을 위한 문화콘텐츠 교육 개선방안 탐색," 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제4호, pp.482-496, 2013.
  15. 송민정, "키네틱아트의 재조명을 통한 뉴미디어 아트의 물질성에 대한 고찰," 디지털 융복합 연구, 제13권, 제3호, pp.263-270, 2015에서 재인용.

Acknowledgement

Supported by : 숭실대학교