DOI QR코드

DOI QR Code

The Influence of the Distributed Leadership upon Kindergarten Teachers' Commitment of Teachers

분산적 리더십이 유치원 교사의 교직헌신에 미치는 영향

  • 하정윤 (순천제일대학교 유아교육과) ;
  • 김진화 (순천제일대학교 유아교육과) ;
  • 정민진 (충북대학교 교육학과) ;
  • 나민주 (충북대학교 교육학과)
  • Received : 2016.12.15
  • Accepted : 2017.01.10
  • Published : 2017.03.28

Abstract

The purpose of this study is to examine the influence of the distributed leadership upon kindergarten teachers' commitment of teachers. As a result of the analysis, first, the teachers' recognition on the distributed leadership at a kindergarten was confirmed to have a significant difference depending on the teaching career and the academic background. And the commitment of teachers perceived by the kindergarten teachers was identified to have a statistically significant difference according to the teaching career, academic background, and scale. Second, the kindergarten situation and the teacher leadership among sub-factors of the distributed leadership were indicated to have a positive effect on the commitment of teachers. Especially, the teacher leadership was confirmed to have a positive impact on the whole of professional consciousness, educational love, and passion, which are sub-factors in the commitment of teachers. What the distributed leadership has a positive influence upon the commitment of teachers at a kindergarten can be known to be ultimately the time when a teacher oneself fully recognizes responsibility, influence, and authority with thinking that a teacher oneself is a leader, rather than a director's leadership. Accordingly, a director's many responsibilities and authorities need to be properly entrusted so that the kindergarten teachers can display much more leadership.

Keywords

Distributed Leadership;Kindergarten Teachers;Commitment of Teachers

Acknowledgement

Supported by : 순천제일대학교

References

  1. 성혜자, 유치원 원장의 역할 수행에 대한 초등학교 병설유치원 원(교)장과 교사의 지각 및 기대 비교, 서원대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2003.
  2. 오채선, "유치원 원장에 관한 연구동향과 과제. 국내 연구 동향을 중심으로: 1987-2005," 한국교육논단, 제5권, 제1호, pp.143-167, 2006.
  3. 이경자, 사립유치원원장의 직무 만족과 직무 스트레스 관계, 경원대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2003.
  4. A. Harris, Distributed school leadership: Developing tomorrow's leaders, London: Rouledge Falmer Press, 2008. (이석열, 김규태, 주영효, 손보라 역, 분산적 리더십: 미래를 위한 학교 리더의 방향, 시그마프레스, 2011.)
  5. Grubb & Flessa, "A Job Too Big for One: Multiple Principals and Other Nontraditional Approaches to School Leadership," Educational Administration Quarterly, Vol.42, No.4, pp.518-550, 2006. https://doi.org/10.1177/0013161X06290641
  6. J. Spillane, Distributed leadership. San Francisco: Jossey-Bass, 2006. (라연재, 엄준용, 정우진, 최상민 공역, 리더를 뛰어넘는 리더십 분산적 지도성, 학지사, 2010.)
  7. 주영효, 김규태, "분산적 지도성의 이론적 탐색," 교육행정학연구, 제27권, 제2호, pp.25-54, 2009.
  8. 조성구, 한유경, 민윤정, 김애신, 주철안, "분산적 지도성이 학교조직 효과성에 미치는 영향," 교사교육연구, 제50권, 제3호, pp.13-28, 2011.
  9. 김기중, 분산적 지도성이 학교조직 효과성에 미치는 영향, 한국교원대학교, 석사학위논문, 2012.
  10. 김희규, 주영효, "학교단위 전문가학습공동체 형성 및 활성화를 위한 분산적 지도성 실행: 그 과제와 시사점," 교육문제연구, 제43권, pp.1-26, 2012.
  11. 박희경, 이성은, "초등학교의 분산적 지도성, 교사 임파워먼트, 학교조직 효과성 간의 구조관계," 한국열린교육학회, 제22권, 제2호, pp.145-163, 2014.
  12. 송숙영, 중등학교에서 분산적 리더십이 교사의 교직헌신에 미치는 영향, 인하대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2014.
  13. 임영애, 초등학교의 분산적 지도성, 학교조직문화, 교사헌신 간의 관계, 이화여자대학교, 박사학위논문, 2013.
  14. 홍세영, 분산적 지도성이 교사 임파워먼트와 교사 헌신에 미치는 영향, 안양대학교, 박사학위논문, 2012.
  15. 노종희, "초.중등교사의 교직헌신의 개념화 및 측정도구 개발," 교육행정학연구, 제22권, 제2호, pp.215-232, 2004.
  16. 윤연희, 학교장의 변혁적 지도성과 직무만족도 및 조직효과성의 관계에 관한 메타 분석, 이화여자대학교, 박사학위논문, 2008.
  17. 김정림, 조혜진, "어린이집 교사가 지각한 원장의 감성리더십과 조직문화가 직무만족도에 미치는 영향," 한국보육지원학회지, 제8권, 제1호, pp.65-83, 2012.
  18. 서현, 송선화, "유아교사가 지각한 원장의 감성 리더십과 조직효과성과의 관계," 유아교육연구, 제30권, 제4호, pp.145-169, 2010.
  19. 고현, 신명신, "유아교사가 인식한 원장의 감성 리더십이 교사 직무만족 및 헌신에 미치는 영향," 미래유아교육학회지, 제21권, 제1호, pp.249-268, 2014.
  20. 이명옥, 교사가 인식한 유치원장의 리더십 유형이 교직헌신도에 미치는 영향: 변혁적, 감성적, 거래적 리더십을 중심으로, 이화여자대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2014.
  21. 교육과학기술부, 초.중등학교 교육과정, 교육과학기술부 고시 제2009-41호, 2009.
  22. 김혜경, 원장리더십: 영유아교육기관장의 자기경영, 공동체, 2012.
  23. 김대욱, "유아교육기관장의 직무수행에 관한 연구동향 분석과 과제," 유아교육연구, 제35권, 제4호, pp.173-196, 2015.
  24. 고현, "유치원장의 변혁적 리더십과 교사의 직무스트레스 및 교사헌신간의 관계 연구," 미래유아교육학회지, 제16권, 제4호, pp.447-469, 2009.
  25. 김동춘, 송미선, "유치원 원장의 변혁적 지도성과 조직 효과성과의 관계," 열린유아교육연구, 제10권, 제2호, pp.291-310, 2005.
  26. 김성환, 유아교육기관장의 변혁적 리더십이 유아교사의 직무만족도에 미치는 영향에 관한 연구: 서울 경기지역 유아교사 중심으로, 고려대학교 인문정보대학원, 석사학위논문, 2011.
  27. 이혜경, 교사가 지각하는 유치원 원장의 변혁적 지도성에 따른 교사의 자기장학 수행정도, 이화여자대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2006.
  28. 곽윤숙, "유아교육기관장 리더십 연구에 대한 분석: 유아교육 학회지에 게재된 논문들을 중심으로," 열린유아교육연구, 제19권, 제1호, pp.289-314, 2014.
  29. 국진경, 유치원 원장의 지도성이 교사의 직무만족에 미치는 영향에 관한 연구, 덕성여자대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2006.
  30. 심윤희, 유아교육기관 원장의 변혁적 지도성과 교사의 교직헌신이 교사효능감에 미치는 영향, 한양대학교, 석사학위논문, 2007.
  31. 이경숙, 노진형, "유아교육기관 원장의 변혁적 리더십이 교사효능감과 직무만족에 미치는 영향," 육아지원연구, 제8권, 제1호, pp.269-284, 2013.
  32. 이정숙, 유아교육기관의 학급규모와 원장의 변혁적 리더십이 교사효능감 및 직무스트레스에 미치는 영향, 대구대학교 박사학위논문, 2012.
  33. 전유진, 유아교육기관 원장의 변혁적 리더십과 교사 임파워먼트가 교직헌신에 미치는 영향, 한양대학교, 석사학위논문, 2009.
  34. 이도경, 교사가 지각한 유아교육기관 원장의 변혁적 지도성과 교직헌신과의 관계, 한성대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2012.
  35. 송은경, 원장의 감성리더십, 유아교사의 역할갈등, 교사효능감과 조직물입간의 인과적 관계, 대구대학교, 박사학위논문, 2011.
  36. 권정해, 김판희, "유아교사가 지각하는 원장의 감성리더십, 교사효능감, 직무만족, 조직몰입 간의 구조적 관계," 아동교육, 제24권, 제1호, pp.81-98, 2015.
  37. Gronn, "The future of distributed leadership," The Journal of Educational Administration, Vol.46, No.2, pp.141-158, 2008. https://doi.org/10.1108/09578230810863235
  38. 박찬, "초등학교에서의 분산적 리더십과 교사효능감이 학습조직화에 미치는 영향," 한국열린교육학회 학술대회 논문집, pp.203-207, 2013.
  39. 문성윤, 분산적 리더십 진단 도구 개발 연구, 충남대학교, 박사학위논문, 2013.
  40. 김규태, 주영효, "분산적 지도성 실행의 평가영역 및 준거 개발," 교육행정학연구, 제27권, 제3호, pp.351-374, 2009.
  41. P. Reyes and S. J. Rosenholtz, Teachers and their workplace: Commitment performance and productivity, Newbury Park, CA: Sage. Teachers' workplace: The social organization of schools, New York: Longman, pp.38-47, 1989.
  42. 강경석, 정우영, "학교조직문화와 교사효능감 및 학교조직몰입 간의 인과 관계 분석," 한국교원교육연구, 제23권, 제1호, pp.397-419, 2006.
  43. J. W. Kushman, "The organizational dynamics of teacher workplace c ommitment: A study of urban elementary and middle schools," Educational administration Qualterly, Vol.28, No.1, pp.5-42, 1992. https://doi.org/10.1177/0013161X92028001002
  44. W. A. Firestone and J. R. Pennell, "Teacher commitment working conditions and differential incentives policies," Review of Educational Research, Vol.63, No.4, pp.489-525, 1993. https://doi.org/10.3102/00346543063004489
  45. E. N. Adam, "School based management and its effect of teacher commitment," International Journal of Leadership in Education, Vol.5, No.4, pp.232-341, 2003.
  46. 홍창남, 학교 특성과 교사 헌신의 구조적 관계, 서울대학교, 박사학위논문, 2005.
  47. 박경희, 유치원 교사의 교직헌신 척도 개발 및 관련 변인에 대한 연구, 덕성여자대학교, 박사학위논문, 2005.
  48. 강계향, 공립유치원교사의 임파워먼트와 교직헌신도와의 관계, 경인교육대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2012.
  49. 서은희, 이미숙, "유치원 교사의 직무만족, 조직헌신 및 이직의도에 관한 연구," 열린유아교육연구, 제7권, 제3호, pp.155-170, 2002.
  50. 이선님, 유치원 교사의 직무만족과 교직헌신의 관계연구, 전북대학교, 석사학위논문, 2010.
  51. 이희란, 교사 임파워먼트와 조직헌신도와의 관계, 고려대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2005.
  52. 강재혁, 분산적 지도성이 초등교사의 직무만족과 교직헌신에 미치는 영향, 고려대학교, 석사학위논문, 2014.
  53. 박의준, 특성화고등학교에서의 분산적 리더십이 교사의 직무만족 및 교직헌신에 미치는 영향, 인하대학교, 석사학위논문, 2016.
  54. 한국교육개발원, 교육통계연보, 2013.
  55. 김희규, "교장의 분산적 지도성과 교사의 교직 헌신과의 관계," 교육종합연구, 제10권, 제3호, pp.123-144, 2012.
  56. Fullan, "Leadership and sustainability: Systems thinkers in action," Australian Journal of Adult Learning, Vol.46, No.1, pp.133-137, 2006.