DOI QR코드

DOI QR Code

Knowledge and Skill Competence of Supervisor

슈퍼바이저의 지식 및 기술 역량 연구 -IPA분석을 통한 사회복지관, 장애인복지관, 노인복지관 비교-

  • 최원희 (서울여자대학교 사회복지학과) ;
  • 안정선 (한국성서대학교 사회복지학과)
  • Received : 2017.05.23
  • Accepted : 2017.06.25
  • Published : 2017.07.28

Abstract

The purpose of this research is to compare the importance and performance of the supervisor competence according to the social welfare center, rehabilitation center for the disabled types. Accordingly, it is suggested to propose implementation strategy to improve supervisor's competency. There were statistically significant differences in the importance and performance of the 14 knowledge competencies(t=30.545, p<.001) and 15 skill competencies(t=27.335, p<.001) required for the supervisor. As the result of IPA analysis, there was a difference by each type of welfare center in the distribution of four areas(Concentrate here, Keep up the good work, Low Priority, Possible Overkill) and accordingly, the implementation strategy was presented and discussed.

Keywords

Social Work Supervision;Supervisor;Knowledge Competence;Skill Competence

References

  1. 배숙경, 슈퍼비전 기능이 노인복지실천가의 소진에 미치는 영향과 직무만족의 매개효과 연구, 목원대학교 대학원, 박사학위논문, 2012.
  2. M. J. Austin, Supervisory Management for Human Services, Englewood Cliffs, NJ : Prentice Hall, Inc, 1981.
  3. A. Kadushin, "Supervisor - Supervisee Survey," Social Work, Vol.19, pp.288-298, 1974. https://doi.org/10.1093/sw/19.3.288
  4. 김경희, 사회복지관 사회복지사의 책무성에 영향을 미치는 변인, 서울: 신앙과 지성사, pp.11-193, 2002.
  5. 문지은, 사회복지관의 수퍼비젼이 사회복지사의 전문직업성에 미치는 영향에 관한 연구, 연세대학교 대학원, 석사학위논문, 2004.
  6. 박현주, 사회복지조직의 수퍼비전 기능이 사회복지사의 책무성에 미치는 영향 : 슈퍼비전 관계를 중심으로, 백석대학교, 박사학위논문, 2014.
  7. 성희자, "슈퍼비전이 사회복지사의 자기효능감에 미치는 영향," 한국지역사회복지학, 제22호, pp.73-91, 2007.
  8. 최소연, "슈퍼비전과 학습조직화가 사회복지사의 전문직효능감에 미치는 영향: 학습조직화의 매개효과를 중심으로," 한국사회복지조사연구, 제30호, pp.101-125, 2012.
  9. 황미경, 사회복지전담공무원의 슈퍼비전과 직무관련 변인의 구조적 관계-슈퍼비전의 매개효과를 중심으로, 중앙대학교 대학원, 박사학위논문, 2007.
  10. J. W. Jeffreys, The Impact of Supervision on Social Worker Perception of Self-Efficacy, Ph. D. Dissertation State University of NY at Albany, 2001.
  11. 안정선, "사회복지기관 사회복지사의 역량분석 및 교육방향성," 임상사회사업연구, 제6권, 제2호, pp.67-84, 2009.
  12. 김융일, 양옥경, 사회복지수퍼비전론, 서울: 양서원, 2002.
  13. V. Robinson, The Dynamics of Supervision under Functional Controls, Philadelphia University of Pennsylvania Press, 1949.
  14. 조휘일, "사회복지 수퍼비젼 실천의 방향," 한국사회복지행정학회 춘계학술대회 및 워크숍 자료집, pp.3-22, 2004.
  15. S. M. Kilminster and B. C. Folly, "Effective Supervision in Clinical Practice Setting," Medical Education, Vol.34, pp.827-840, 2000. https://doi.org/10.1046/j.1365-2923.2000.00758.x
  16. NASW, Ethical Standards for Social Workers, NASW, 1999.
  17. 안정선, 윤철수, "지역사회교육전문가의 수행역량분석과 교육과정 개발 방향성에 관한 연구," 한국지역사회복지학, 제22호, pp.151-174, 2007.
  18. 원영희, 안정선, 배진형, "사회복지사의 역량모델링에 근거한 학부 교과과정 발전 방향 모색," 한국사회복지교육, 제13호, pp.149-180, 2010.
  19. 김화선, "노인복지시설 사회복지사의 역량에 영향을 미치는 요인에 관한 연구," 한국사회복지교육, 제18호, pp.23-44, 2012.
  20. 최지선, "사회복지전담공무원의 미래역할과 역량, 필수교과목-델파이 연구," 한국사회복지교육, 제28호, pp.19-44, 2014.
  21. 장수미, 김미옥, 전종설, "지역사회복지관 사회복지사의 핵심역량은 무엇인가?," 한국지역사회복지학, 제54호, pp.1-35, 2015.
  22. 안정선, 윤정혜, "사회복지관 수퍼바이저의 역량 분석에 관한 연구," 한국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제2호, pp.353-366, 2011.
  23. 이홍민, 김종인, 핵심역량 핵심인재 : 인적 자원 핵심역량 모델의 개발과 역량 평가, 서울: 한국능률협회, 2003.
  24. D. C. McClelland, "Testing for Competence rather than for Intelligence," American Psychologist, Vol.28, No.1, pp.1-14, 1973. https://doi.org/10.1037/h0034092
  25. 최원희, 사회복지 슈퍼비전의 중요성공요인(CSFs)에 대한 델파이 및 AHP분석, 서울여자대학교 대학원, 박사학위논문, 2009.
  26. P. R. Sparrow, "Too Good to Be True," People Management, Vol.2, No.24, pp.22-27, 1996.
  27. 박천오, 김상묵, "정부산하단체 임원의 공통 직무수행역량 설정에 관한 연구," 한국사회와 행정연구, 제15권, 제1호, pp.1-25, 2004.
  28. T. Herdin and D. Stanley, Job Roles in Human Services(Vol.2) Social Worker, Task Anslysis in Human Services Special Project, 1982.
  29. J. Damron-Rodtiguez, F. P. Lawrence, D. Barnett, and W. Simmons, Developing Geriatric Social Work Competencies for Field Education," Journal of Gerontological Social Work, Vol.48, pp.139-160, 2006. https://doi.org/10.1300/J083v48n01_10
  30. Dalton, Bruce, Wright, and Lois, "Using Community Input for the Curriculum Review Process," Journal of Social Work Education, Vol.35, No.2, pp.275-288, 1999. https://doi.org/10.1080/10437797.1999.10778966
  31. Council on Social Work Education, CSWE, Educational Policy and Accreditation Standards approved by the CSWE Commission on Accreditation, 2015.
  32. 양영자, "독일의 사회복지학 교과목 지침 연구," 한국사회복지교육협의회 세미나 자료집, 2014.
  33. 한상미, 전진호, 김기덕, "실천현장에서 요구하는 신입사회복지사의 자질에 관한 연구: 충남지역을 중심으로," 한국지역사회복지학, 제25호, pp.1-30, 2008.
  34. 김경실, 효과적인 수퍼비젼, 인간이해, 제20호, pp.1-15, 1999.
  35. 강철희, 최소연, "사회복지수퍼비젼의 방향 및 변인고찰 : 연구와 실천방향을 위한 논의," 한국사회복지행정학, 제13호, pp.29-66, 2005.
  36. 안정선, 사회복지 슈퍼비전 표준 체계 개발, 서울: 한국학술정보, 2007.
  37. 최원희, "슈퍼바이저의 지식.기술역량에 대한 중요도-실행도 분석에 의한 슈퍼바이저 교육내용연구," 한국사회복지교육, 제23호, pp.39-67, 2013.
  38. W. C. Borman, M. A. Hanson, S. H. Oppler, E. D. Pulakos, and L. A. White, "Role of Early Supervisory Experience in Supervisor Performance," Journal of applied psychology, Vol.78, No.3, pp.443-449, 1993. https://doi.org/10.1037/0021-9010.78.3.443
  39. H. Allan Dye and L. D. Borders, "Counseling Supervisors: Standards for Preparation and Practice," Journal of Counselling & Development, Vol.69, pp.27-29, 1990. https://doi.org/10.1002/j.1556-6676.1990.tb01449.x
  40. R. A. Skidmore, Social Work Administration : Dynamic Management and Human Relationships, Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall, Inc, 1983.
  41. A. W. Travers, Supervision: Techniques and New Dimensions, Prentice-Hall, Inc, 1988.
  42. Haynes, R. G. Corey and P. Moulton, Clinical Supervision in the Helping Professions: A Practical Guide, Brooks/Cole-Thomson Learning, 2003.
  43. J. L. Lowry, "Successful Supervision : Supervisor and supervisee characteristics," In J. Barnett(Chair), The Secrets of Successful Supervision, Symposium conducted at the meeting of the American Psychological Association, San Francisco, CA, 2001.
  44. M. Smith, "Supervision of Fear in Social Work-A Re-evaluation of Reassurace," Journal of Social Work Practice, Vol.14, No.1, pp.17-26, 2000. https://doi.org/10.1080/713683886
  45. 김성천, 유서구, "사회복지기관, 시설관리자의 보수교육 욕구에 관한 연구," 한국지역사회복지학, 제25호, pp.31-49, 2009.
  46. 권자영, 문영주, "정신보건사회복지사의 자기효능감과 슈퍼바이저 스타일 인식이 슈퍼비전 성과에 미치는 영향," 정신보건과 사회사업, 제42권, 제3호, pp.178-207, 2014.
  47. 장세미, 장성숙, "상담수퍼바이저 교육과 훈련요소 연구," 한국콘텐츠학회논문지, 제16권, 제4호, pp.483-502, 2016.
  48. 정은주, "가족중심실천에 관한 중요성인식과 현재실천의 차이 연구: IPA기법 활용-아동보호전문기관 상담원을 중심으로-," 한국가족복지학, 제16권, 제2호, pp.67-93, 2011.
  49. 원태연, SPSS 고객만족조사분석, 서울: 홍릉과학, 2010.
  50. 조수민, 조형기, "IPA기법을 활용한 우체국 구성원들의 역량인식 연구," 인적자원관리연구, 제20권, 제2호, pp.55-76, 2013.
  51. L. Shulman, Interactional Supervision(2nd ed.), The NASW Press, 1993.
  52. M. Tsui and W. S. Ho, "In Search of Comprehensive Model of Social Work Supervision," The Clinical Supervisor, Vol.16, No.2, pp.181-205, 1997. https://doi.org/10.1300/J001v16n01_10
  53. 엄경남, 교육복지 현장 사회복지 슈퍼비전 모형 개발, 서울여자대학교 대학원, 박사학위논문, 2015.
  54. J. Wonnacott, Mastering Social Work Supervision, Jessica Kingsley Publishers, London and Philadelphia, 2012.