DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Free Indirect Discourse Emerged in the

영화 <여자, 정혜>에 연출된 자유간접화법의 의미 분석

  • 김종완 (동국대학교 영화영상학과)
  • Received : 2017.05.24
  • Accepted : 2017.06.15
  • Published : 2017.09.28

Abstract

Through this thesis, I wanted to understand the form of free indirect discourse of modern films. To this end, I first explored the notion of the polyphonie as a mixture of the speaker and the character' voice in order to establish a concept related to free indirect discourse. However, I could not overlook the differences in the form of novels and movies to apply the following theory to films. Based on the concept of narrative distance, I sought to explore the possibility of free indirect discourse from the dual position of the camera. Next, I introduced the concept of free indirect discourse in the film by introducing the concept of Time in G. Deleuze' CinemaII. In other words, the time from Deleuze is the past and the present cycle, and he sees the Time circulating like the Non-Euclidean space. I wanted to understand the form of free indirect discourse in films by analyzing the concept of Time as an analysis of the movie .

Keywords

Free Indirect Discourse;Narrative Distance;Polyphonie;Image-crystal;Multiple Narrative

References

  1. 고봉준, "'주체'에서 멀어지는 목소리들," 계간 시작, 제13집, 제1호, pp.39-41, 2014.
  2. 질 들뢰즈, 이정하 역, 시네마II 시간-이미지, 시각과 언어, p.358, 2005.
  3. 질 들뢰즈, 이정하 역, 시네마II 시간-이미지, 시각과 언어, pp.359-364, 2005.
  4. 이병창, "이미지와 언어 -영화 "페르조나"에서 자유간접화법의 의미에 관한 연구," 시대와 철학, 제14권, 제1호, pp.283-306, 2003.
  5. 김종완, "영화 <우리들의 일그러진 영웅>에 나타난 원작소설과의 미적 거리 연구," 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제6호, p.152, 2012.
  6. 이윤기, <여자, 정혜> DVD, LJ필름 제작, 쇼박스/미디어플렉스 배급, 2005.
  7. 김종완, "영화 <우리들의 일그러진 영웅>에 나타난 원작소설과의 미적 거리 연구," 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제6호, pp.153-155, 2012.
  8. 이병창, "영화의 자유간접화법의 철학," 시대와 철학, 제15권, 제1호, pp.53-75, 2004.
  9. 질 들뢰즈, 이정하 역, 시네마II 시간-이미지, 시각과 언어, pp.349-355, 2005.
  10. 지명혁, "로베르 브레송 영화에서의 사운드 연구," 영화연구, 제15호, p.480, 1999.
  11. 질 들뢰즈, 이정하 역, 시네마II 시간-이미지, 시각과 언어, p.478, 2005.
  12. 미셀 시옹, 지명혁 역, 영화와 소리, 민음사, pp.57-59, 2000.
  13. 김종완, "영화 <여자, 정혜>에서 드러난 소설과 영화의 서사행위 조응 양상 연구," 영상기술연구, 제25호, p.37, 2016.
  14. 질 들뢰즈, 이정하 역, 시네마II 시간-이미지, 시각과 언어, p.161, 2005.
  15. 김종완, "영화 <여자, 정혜>에서 드러난 소설과 영화의 서사행위 조응 양상 연구," 영상기술연구, 제25호, pp.32-40, 2016.
  16. 김종로, "'마담 보바리'에 나타난 자유간접화법의 의미 분석," 인문과학연구, 제15호, pp.123-127, 2006.
  17. 고봉준, "'주체'에서 멀어지는 목소리들," 계간 시작, 제13집, 제1호, pp.39-56, 2014.