DOI QR코드

DOI QR Code

Correlations among Learning Self-efficacy, Confidence in Performance, Perception of Importance and Transfer Intention for Core Basic Nursing Skill in Nursing Students at a Nursing University

간호학생의 학습 자기효능감과 핵심기본간호술 수행자신감, 중요성 인식 및 전이동기의 관계

  • Received : 2017.07.18
  • Accepted : 2017.09.19
  • Published : 2017.09.28

Abstract

The purpose of this study is to identify the correlations among learning self-efficacy, confidence in performance, perception of importance and transfer intention for core basic nursing skill in nursing students. The subjects of this study were 2nd grade students at a nursing university. The collected data were analyzed using SPSS 21.0 program. As a result, the transfer intention had a correlation with the learning self-efficacy (r=.49, p<.001), confidence in performance (r=.30, p=.006), perception of the importance (r=.31, p=.005). The results of this study suggest that further research is necessary to verify the causal relationship between the transfer intention and the related variables in order to develop an effective education program for promoting the transfer intention.

Keywords

Nursing Student;Learning Self-efficacy;Core Basic Nursing Skill;Confidence;Perception of Importance;Transfer Intention

References

  1. http://kabone.or.kr/kabon02/index.php
  2. 서인순, 오수민, 최동원, 박희옥, 마예원, "기초임상실습프로그램이 간호대학생의 학습동기, 비판적사고 및 임상수행능력 자신감에 미치는 효과," 한국산학기술학회논문지, 제15권, 제4호, pp.2276-2283, 2014.
  3. 한애경, 조동숙, 원종순, "졸업학년 간호학생의 핵심기본간호술 학습경험과 수행자신감 조사연구," 기본간호학회지, 제21권, 제2호, pp.162-173, 2014.
  4. 김연자, 진미환, "간호대학생의 핵심간호실기 참여경험," 질적 연구, 제13권, 제2호, pp.105-116, 2012.
  5. 송경애, 박현정, 염혜아, 이종은, 주가을, 김희주, "간호학 임상 실습 입문 교육과정(Introduction to Clinical Nursing) 개발과 교육 효과," 기본간호학회지, 제19권, 제3호, pp.322-333, 2012.
  6. 이숙정, 박영미, 노상미, "하이브리드모델 활용 시뮬레이션 교육이 간호학생의 간호수행능력과 자신감에 미치는 효과," 성인간호학회지, 제25권, 제2호, pp.170-182, 2013.
  7. 오혜경, 한영인, "시뮬레이션 교육이 간호대학생의 스트레스와 자기효능감에 미치는 효과," 한국학교보건학회지, 제24권, 제1호, pp.33-40, 2011.
  8. 강승주, 김은주, 신해진, "문제중심학습(PBL)과 간호대학생의 자기주도적 학습능력, 문제해결능력, 학업적 자기효능감 및 학습동기에 대한 융합 연구," 한국융합학회논문지, 제7권, 제2호, pp.33-41, 2016.
  9. H. W. Ayres, Factors related to motivation to learn and motivation to transfer learning in a nursing population, North Carolina State University, Unpublished doctoral dissertation, 2005.
  10. 이유진, 김진모, "대기업 직무교육훈련 참여자의 교육훈련전이와 전이동기 및 업무환경의 관계," 농업교육과 인적자원개발, 제42권, 제4호, pp.249-274, 2010.
  11. R. Bates, S. Kauffeld, and E. F. III. Holton, "Examining the factor structure and predictive ability of the German-version of the Learning Transfer Systems Inventory," J. of European Industrial Training, Vol.31, No.3, pp.195-211, 2007. https://doi.org/10.1108/03090590710739278
  12. J. S. Park and J. M. Kim, "Predictors of the Transfer Intention of the Participants in a Corporate Leadership Training Program," The Korean Journal of Human Resource Development Quarterly, Vol.18, No.4, pp.49-79, 2016. https://doi.org/10.18211/kjhrdq.2016.18.4.003
  13. 정애경, 홍유나, 강정진, "기업 모바일러닝에서 자기효능감, 지각된 유용성, 상사 및 동료지원, 만족도, 전이동기 간의 구조적 관계 분석," 한국인터넷방송통신학회논문지, 제16권, 제4호, pp.189-196, 2016.
  14. D. L. Seyler, E. F. Holton, R. A. Bates, M. F. Burnet, and M. A. Carvalho, "Factors affecting motivation to transfer training," International Journal of Training and Development, Vol.2, No.1, pp.2-16, 1998.
  15. E. F. III. Holton, "Holton's evaluation model: new evidence and construct elaborations," Advances in Developing Human Resource, Vol.7, No.1, pp.37-54, 2005. https://doi.org/10.1177/1523422304272080
  16. 김순옥, 강복희, "간호대학생의 핵심기본간호술에 대한 학습경험, 중요성인식과 학습 자기효능감이 수행자신감에 미치는 영향," 한국산학기술학회논문지, 제17권, 제8호, pp.172-182, 2016.
  17. 류세인, 김애경, "Bloom의 완전학습모델 적용 교육이 간호대학생의 학업적 자기효능감, 학습만족도 및 간호술기 수행능력에 미치는 효과," 한국콘텐츠학회논문지, 제17권, 제2호, pp.499-508, 2017.
  18. 김순옥, 김현숙, "모의환자를 활용한 정신간호 시뮬레이션 교육이 자기주도적 학습, 학습 자기효능감, 교육만족도에 미치는 효과," 한국콘텐츠학회논문지, 제14권, 제2호, pp.396-408, 2014.
  19. 박신영, 권영란, "표준화 환자를 적용한 간호대학생의 정신간호학 실습교육 효과," 정신간호학회지, 제21권, 제1호, pp.79-88, 2012.
  20. 이인숙, 박창승, "간호대학생의 핵심기본간호술 수행자신감 영향 요인," 기본간호학회지, 제22권, 제3호, pp.297-307, 2015.
  21. A. Bandura, "Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change," Psychological Review, Vol.84, No.2, pp.191-215, 1977. https://doi.org/10.1037/0033-295X.84.2.191
  22. 김묘경, 이형숙, "휴대폰 동영상 촬영을 활용한 교육이 간호학생의 핵심기본간호술 수행 자신감, 성취도, 실습 만족도에 미치는 효과," 기본간호학회지, 제24권, 제2호, pp.128-137, 2017.
  23. 유명란, 강명숙, 김혜원, 한혜리, 최주영, "동료 교수학습이 핵심기본간호술 수행자신감, 숙련도와 학습만족도에 미치는 효과," 한국간호교육학회지, 제23권, 제1호, pp.27-36, 2017.
  24. 배수현, 박정숙, "간호대학생의 간호학 학습성과 성취도와 중요도 인식," 한국간호교육학회지, 제19권, 제2호, pp.203-214, 2013.
  25. 장은희, 모문희, 최은희, "일반병동과 특수병동의 핵심기본간호술에 대한 중요성인식과 수행 빈도 비교," 한국산학기술학회논문지, 제16권, 제2호, pp.1264-1272, 2015.
  26. 이어진, 최수미, "대학생의 자기수용이 대인관계에 미치는 영향: 자아존중감과 의사소통능력의 매개효과," 상담학 연구, 제16권, 제4호, pp.209-224, 2015.
  27. 오연재, 간호대학생의 의사소통 능력 증진 프로그램 개발 및 효과: 학습전이 이론을 중심으로, 고려대학교, 박사학위논문, 2008.
  28. 김은희, "e-러닝에서 다차원적 자기효능감이 학습만족, 학습전이에 미치는 영향: 고객센터 종사자 중심으로," 인문사회 21, 제8권, 제2호, pp.51-67, 2017.