The Effects of SW Development Project with Social Collaboration tool on Inter-relationship Change of Women's University Students

소셜협업도구를 활용한 소프트웨어 개발 프로젝트가 여대생의 대인관계변화에 미치는 영향

  • Kim, Hee Yeong (Department of Computer Information, Hanyang Women's University) ;
  • Kim, Su Sun (Department of Computer Information, Hanyang Women's University)
  • 김희영 (한양여자대학교 컴퓨터정보과) ;
  • 김수선 (한양여자대학교 컴퓨터정보과)
  • Received : 2017.07.02
  • Accepted : 2017.09.13
  • Published : 2017.09.30

Abstract

This paper deals with inter-relationship change of women's university students on the process of SW development project using social collaboration tool. Inter-relationship is one of the basic vocational competency in NCS(National Competency Standards) of Korea. We redesigned the curriculum of "Software Engineering" subject for this study and composed the project teams of students to develop software. The details of inter-relationship are satisfaction, communication, faith, friendliness, sensitivity, openness and consideration. From the result of this study, faith, openness and consideration have positive effect but satisfaction, communication, friendliness and sensitivity have no meaningful effect. The surveys were conducted in the beginning of semester and the same surveys were conducted again in the end of semester. The results were verified by paired t-test with SPSS 18.0. It is significant that the using of social collaboration tool for team project has positive effect on inter-relationship change, especially faith of women's university students. This study has some limitations for generalization but has meaning as new trial to enlarge the basic vocational competency of students in major subject, "Software Engineering". We expect new study for inter-relationship change of students to evaluate generality based on the proposed method in this paper.

Keywords

Social collaboration tool;Inter-relationship;SW project;NCS(National Competency Standards)

References

  1. 고은경, 손애리, 황순택 (2010). 중학생 자기애 성향의 하위유형에 따른 기질과 공감능력의 차이. 한국학교심리학회지, 7(3), 391-404.
  2. 김동직, 한성열 (1997). 한국대학생의 애착 유형 분포와 대인관계 특성. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 11(2), 91-109
  3. 김세웅 (2010). 사회체육활동으로서의 대학생들의 스포츠동아리 참여가 대인관계만족과 대학생활만족에 미치는 영향. 한국사회체육학회지, 39(2), 887-897.
  4. 김영희, 강문실 (2015). 실천학습 (Action Learning) 이 대학생의 의사소통 능력과 대인관계 능력에 미치는 효과. 교양교육연구, 9(4), 211-243.
  5. 김희영, 나세리 (2016). 소셜 네트워킹 도구를 활용한 팀기반 협력학습이 대학생의 문제해결능력에 미치는 영향. 교육정보미디어연구, 22(4), 681-703.
  6. 뉴스한국, "대학생 3명 중 1명, 나는 아웃사이더...개인중의 팽배?", http://www.newshankuk.com/news/news_preview.html?news_idx=2010030409415142289,(2016.7.31.검색결과)
  7. 문선모 (1980). 인간관계훈련 집단상담의 효과에 관한 일연구. 경상대학교논문집, 19(2), 195-204.
  8. 박종혁 (2013). 팀 프로젝트 무임승차 방지 방안에 관한 연구. 한국컴퓨터정보학회논문지, 18(2), 141-147.
  9. 손동현, 홍경남, 백송이 (2013). 한국대학생의 가치관 변화에 관한 조사 연구. 한국대학교육협의회 부설 한국교양기초교육원, 경성문화사.
  10. 양영근, 정원희 (2015). NCS직업기초능력과 산업체 교양교육 수요를 반영한 교양교육과정 개편연구-D대학의 사례를 중심으로. 교양교육연구, 9(2), 35-65.
  11. 인크루트, "대학생 1/3, 나는 아웃사이더", http://people.incruit.com/community/bbsview.asp?bdno=100&cmmno=20775, (2017.5.31,검색결과)
  12. 임은주 (2014). 수술실간호사와 병동간호사의 의사소통 능력 및 대인관계 능력 비교. 가천대학교 간호관리학 석사학위논문, 경기.
  13. 전석균 (1994). 정신분열병환자의 재활을 위한 사회기술 훈련 프로그램 효과성에 관한 연구. 숭실대학교 사회사업박사학위논문, 서울.
  14. 진미석, 이수영, 유한구, 채창균, 박천수 (2007). 대학생 직업 기초능력 선정 및 문항 개발연구, 한국직업능력개발원.
  15. 최미경 (2016). 청소년의 부정적 정서 및 사회적 지지와 진로 성숙도 간의 관계. 한국아동학회지, 37(3), 53-68
  16. 황병배, & 안병덕 (2016). 신학생의 자기효능감과 대인관계변 화감이 리더십 성향에 미치는 영향. 선교신학, 41, 491-545.
  17. Abernethy, M. A. and Lett, W. L. (2005). You Are Fired! A Method to Control and Sanction Free Riding in Group Assignments. Marketing Education Review, 15(1), 47-54. https://doi.org/10.1080/10528008.2005.11488891
  18. Cozby, P. C. (1973). Self-disclosure: a literature review. Psychological bulletin, 79(2), 73-91. https://doi.org/10.1037/h0033950
  19. Heider, F.(1964). The Psychology of Interpersonal Relations. New York : John Wiley.
  20. Lim, M.-H., & Park, Y.-S. (2006). A study of happiness among Korean adolescents: With specific focusing on elementary and middle school students. Journal of Education & Culture, 12,: 159-179.
  21. Markham, T., Larmer J., Ravitz, J., (2008), Project Based Learning Handbook. Buck Institute for Education 18.
  22. Project management zone, http://project-management.zone/system/icescrum,taiga,trello, (2017.5.31,검색결과)
  23. Schiein, S. P., & Guerney, B. G. (1971). The interpersonal relationship scale. Unpublished doctoral dissertation, Pennsylvania State University.