A Case Study on Practical Teaching Methods for Engineering Design Education - A Practical Teaching Case of Artificial Intelligence Courses for Juniors in Computer Engineering Major -

공학설계 교육을 위한 현실적 교수학습 방법론의 적용 연구 - 컴퓨터공학과 3학년 인공지능 교과진행 사례 -

  • Kim, Jinil (Department of Computer Engineering, Dongeui University)
  • 김진일 (동의대학교 컴퓨터공학과)
  • Received : 2018.10.10
  • Accepted : 2018.11.30
  • Published : 2018.11.30

Abstract

This paper proposes practical teaching methods for efficient progress of project-based learning in engineering design education. Engineering design courses consist of three categories; introductory, individual and capstone design courses. This study concentrates on the case of individual design courses. Individual design courses act as bridges between introductory and capstone design courses and deal with applicable projects based on theoretical frameworks. In this study, practical teaching methods are applied to Artificial Intelligence curriculum as an individual design course for Juniors in Computer Engineering Major. The results on application of practical teaching methods show relatively positive in all aspects.

Keywords

Practical Teaching Methods;Project-based Learning;Engineering Design Education;Individual Design Course;Artificial Intelligence Curriculum

References

  1. 김나영, 이소영(2017). 공과대학 캡스톤 디자인의 학습성과에 대한 자기조절 학습전략의 매개효과 검정, 공학교육연구, 20(5), 34-42.
  2. 김민웅, 조한진, 위선복, 김태훈(2016). 창의적 공학 설계 활동에서 팀 규모에 따른 상호작용 분석, 공학교육연구, 19(4), 14-23.
  3. 김상진(2015). 컴퓨터공학 분야 설계교육 방법론, 공학교육연구, 18(4), 66-75.
  4. 김진일(2017), 설계교과목의 효율적 프로젝트 진행을 위한 사례 연구, 2017 공학교육학술대회 프로시딩, 65-66.
  5. 김진일(2018), 요소설계교과에서 프로젝트 수행의 이해를 위한 전략, 2018 공학교육학술대회 프로시딩, 59.
  6. 김태훈(2015). 전문가 인식 조사에 의한 공학 설계 능력의 정의 및 하위 영역과 요소 도출, 공학교육연구, 14(5), 3-9.
  7. 변문경(2018). 캡스톤 디자인 수업에서 학생들의 주제 경정 패턴 탐색, 공학교육연구, 21(1), 14-26.
  8. 변문경, 조문흠(2016). 공대 학생들의 프로젝트 주제 선정을 위한 초기 교수학습 지원 방안 탐구, 공학교육연구, 19(1), 37-46.
  9. 이건영(2017). 팀워크 능력 배양을 위한 팀 구성법, 공학교육연구, 20(1), 45-52.
  10. English, M. C. & Kitsants, A. (2013). Supporting Student Self-Regulated Learning in Problem and Project-Based Learning. Interdisciplinary Journal of Problem-based Learning, 7 (2), 128-150
  11. Michaelsen, L. K, Knight, A. B, & Fink, L. D. (2004). Team-based learning: A transformative use of small groups in college teaching. (VA) Stylus Publishing.
  12. Stefanou, C, Stolk, J. D., Prince, M., Chen, J. C., & Lord, S. M., (2013). Self-regulation and autonomy in problem and project-based learning environments. Active Learning in Higher Education, 14 (2), 109-122. https://doi.org/10.1177/1469787413481132
  13. Walsh, E., Anders, K., Hancock, S., & Elvidge, L. (2013). Reclaiming creativity in the era of impact: Exploring ideas about creative research in science and engineering. Studies in Higher Education, 38(9), 1259-1273. https://doi.org/10.1080/03075079.2011.620091