Development of the Character Index Instrument for Engineering College Students

공과대학 학생 인성지수 도구 개발을 위한 기초 연구

  • Han, Jiyoung (Innovation Center for Engineering Education, Daejin University) ;
  • Park, Suyeon (Korean Council for University Education) ;
  • Bang, Jae-hyun (Korean Council for University Education)
  • 한지영 (대진대학교 공학교육혁신센터) ;
  • 박수연 (한국대학교육협의회) ;
  • 방재현 (한국대학교육협의회)
  • Received : 2018.04.30
  • Accepted : 2018.05.23
  • Published : 2018.05.31

Abstract

The purpose of this study was to develop the character index instrument for engineering college students. For this, literature review and survey were used. The survey was conducted with 275 engineering college students in D university. Finally, draft of character index instrument for engineering college students was developed with 10 factors and 47 questions. Based on the results, the investigation of engineering college students' needs is necessary to conduct for developing character education programs. And it is necessary to research validity of the draft of character index instrument for engineering college students. It is necessary to develop various convergence subjects by experiencing the character substantially for engineering college students.

References

  1. 강선보, 박의수, 김귀성, 송순재, 정윤경, 김영래, 고미숙 (2008). 21세기 인성교육의 방향설정을 위한 이론적 기초 연구. 교육문제연구, 30, 1-38.
  2. 곽정환 (2003). 청소년 인성교육의 중요성. 통일세계, 4, 68-81.
  3. 교육과학기술부 (2010). 창의와 배려의 조화를 통한 인재 육성. 창의.인성교육 기본방안.
  4. 교육과학기술부 (2012). 인성교육비전보고서(안).
  5. 국립특수교육원 (2009). 특수교육학 용어사전. 서울 : 하우출판사.
  6. 김경숙 (2007). 문학을 통한 청소년 인성교육. 한국의 청소년문화, 139-166.
  7. 김선주 (2016). 대학생 인성수준 및 요구도에 따른 인성교육 방안에 관한 연구. 인간발달연구, 23(2), 1-19.
  8. 박성미, 허승희 (2012). 청소년용 통합적 인성척도 개발. 아동교육, 21(3), 35-47.
  9. 이윤선, 강혜영, 김소정 (2013). 대학생 인성 검사도구 타당화연구. 윤리교육연구, 31, 261-282.
  10. 임영규 (2016). 대학생을 위한 인성지수 측정도구 개발 및 타당화 연구. 사회사상과 문화, 19(2), 267-294.
  11. 조남민, 김소륜, 손달임 (2015). 과학문화콘텐츠 구성을 기반으로 한 융합형 교육 프로그램의 개발 방안. 한국콘텐츠학회논문지, 15(1), 506-518. https://doi.org/10.5392/JKCA.2015.15.01.506
  12. 조난심, 문용림, 이명준, 김현수, 김현지, 이우용 (2004). 인성평가 척도 개발을 위한 기초 연구. 한국교육과정평가원 연구보고 CRC 2004-4-14.
  13. 조연순 (2007). 초등학교 인성교육의 현상과 과제 : 제1발표 ; 초등학교 아동의 특성변화와 인성교육의 요구. 한국초등교육학회 학술대회, 2007(5), 15-38.
  14. 지은림, 도승이, 이윤선 (2013). 인성지수 개발 연구. 교육부.
  15. 지은림, 양명희 (2011). 서울교육종단연구 정책연구과제 보고서 : 학생의 창의‧인성 개발을 위한 교사의 수업‧평가 활동 및 조직문화 특성. 서울특별시 교육연구 정보원.
  16. 지은림, 양명희, 정윤선 (2011). 교사의 수업 및 평가활동이 학생들의 자기조절학습과 학업성취도에 미치는 영향. 초등교육연구, 24(4), 165-184.
  17. 지은림, 이윤선, 도승이 (2014). 인성측정도구 개발 및 타당화. 윤리교육연구, 35, 151-174.
  18. 채영희 (2012). 인문학과 공학 융합 교육의 방법 모색. 공학교육연구, 19(1), 18-22.
  19. 이데일리 (2016). 2016년 기업이 원하는 인재상 1위는? [http://www.edaily.co.kr/news/news_detail.asp?newsId=01571126612719112&mediaCodeNo=257]