DOI QR코드

DOI QR Code

Comparative study on the Differences of Broadcast Journalists' Perception on Work Autonomy by Ownership and Revenue Structure

방송사의 소유와 재원 구조 차이에 따른 기자의 자율성 인식 비교 : 자원의존이론을 중심으로

  • 배정근 (숙명여자대학교 미디어학부)
  • Received : 2018.01.05
  • Accepted : 2018.03.09
  • Published : 2018.03.28

Abstract

This study empirically examined the influence of ownership structure(public/private) and revenue structure (high dependency on advertisement/low dependency on advertisement) of broadcasting companies upon journalists' perceptions regarding the degree of freedom in news reporting, the factors that limit freedom of press, satisfaction with the work autunomy and satisfaction with company's policies of news reporting and editing in light of resource dependency theory. The result showed that both the ownership structure and revenue structure of broadcasting companies influenced the journalists' perception regarding the degree of freedom in news gathering and reporting. It was also confirmed that only the revenue structure affected the level of satisfaction with work autonomy while the degree of satisfaction with the company's policies on editing and programing was influenced by the ownership structure. The perception of the factors that limit the freedom of press was found to be influenced only by the ownership structure, as did the satisfaction with policies on editing and programing. These results are very significant as they show that the level of dependence on advertising revenue affects journalists' news reporting, and that journalists of public broadcasting companies are influenced by the dependence on government or other political powers as well as on advertising revenue.

Keywords

Resource Dependency Theory;Ownership Structures;Revenue Structure;Broadcast Journalists

References

  1. P. J. Shoemaker and S. D. Reese, Mediating the message: Theories of influence on mass media content, Longman.1996/2014.
  2. 김연식, "방송 저널리스트의 방송 통제요인 인식 변화 연구: 2008년과 2013년의 비교를 중심으로," 한국언론학보, 제58권, 제1호, pp.285-305, 2014.
  3. 박인규, "탐사저널리즘의 주체 변동 : 공영모델의 조락과 비영리모델의 부상," 한국콘텐츠학회논문지, 제17권, 제8호, pp.27-38, 2017. https://doi.org/10.5392/JKCA.2017.17.08.027
  4. 임영호, 전환기의 신문 산업과 민주주의, 한나래, 2002.
  5. 배정근, "국내 종합일간지와 대기업 광고주의의 존관계 형성과 변화과정: 자원의존이론의 관점에서," 한국언론학보, 제56권, 제4호, pp.265-292. 2012.
  6. 정보통신정책연구원, 2016년 방송산업실태보고서, 미래창조과학부, 2016.
  7. 김진웅, "공영방송의 상업화에 대한 연구," 커뮤니케이션연구, 제16권, 제3호, pp.31-61, 2008.
  8. J. Pfeffer and G. Salancik, The external control of organizations, Harper&Row, 1978.
  9. G. Dess and D. Beard, "Dimensions of organizational task environments," Administrative Science Quarterly, Vol.29, pp.52-73, 1984. https://doi.org/10.2307/2393080
  10. J. Turow, Media systems in society, Longman, 1992.
  11. 유세경, 고양, "중국 방송사들의 프로그램 자원 의존 전략에 관한 연구 : CCTV1, 후난 위성방송, 강소 위성방송의 편성행위 분석을 중심으로," 한국콘텐츠학회논문지, 제15권, 제10호, pp.116-126, 2015. https://doi.org/10.5392/JKCA.2015.15.10.116
  12. 김재영, 이승선, 지상파방송 재허가 과정의 쟁점과 실천적 대안, 한국방송학회 세미나 및 보고서, pp.37-54, 2010.
  13. D. Underwood, "It's not just in L. A.," Columbia Journalism Review, Vol.36, No.5, pp.24-26, 1998.
  14. 배정근, "광고가 신문보도에 미치는 영향에 관한 연구: 그 유형과 요인을 중심으로," 한국언론학보, 제54권, 제6호, pp.103-128, 2010.
  15. 강명구, 한국 언론전문직의 사회학, 나남, 1993.
  16. 남재일, "직업이데올로기로서의 한국 언론윤리의 형성과정," 한국언론정보학보, 제50권, pp.73-93, 2010.
  17. 박홍원, "편집권 독립과 언론의 자유," 언론과학연구, 제11권, 제1호, pp.123-156. 2011.
  18. B. Kovach and T. Rosenstiel, The elements of journalism: What news people should know and the public should expect, Three Rivers Press. 2014.
  19. 김상균, 한희정, "천안함 침몰 사건과 미디어 통제 : 탐사보도 프로그램 생산자 연구," 한국언론정보학보, 제66권, pp.242-272, 2014.
  20. C. Wilhoit, R. D. Weaver, R. Beam, B. Brownlee, and P. Voakes, The American Journalist in the 21st Century, Lawrence Erlbaum Associates, 2007.