DOI QR코드

DOI QR Code

The Effect of Self-regulated Learning Strategy and Presence on Academic Achievement in Web-based e-learning

웹기반 이러닝에서 자기조절학습전략과 실재감이 학업성취도에 미치는 영향

  • 박지혜 (국민대학교 일반대학원 교육학과) ;
  • 이영선 (국민대학교 일반대학원 교육학과)
  • Received : 2017.12.13
  • Accepted : 2018.02.27
  • Published : 2018.03.28

Abstract

Research on ways to improve e-learning effectiveness has been actively conducted due to the increased numbers of web-based e-learning learners. Of many variables related to e-learning effectiveness, self-regulated learning strategy and presence have been reported as major factors that influences academic achievement in e-learning settings. The purpose of this study was to investigate the effect of self-regulated learning strategy and presence on academic achievement in web-based e-learning. In addition, this study tried to provide useful basic data for successful support and design of e-learning by verifying the mediating effect of these variables. As a result, it was verified that teaching presence and social presence have mediating effects in the relationship between self-regulated learning strategy and perceived achievement in web-based e-learning. Moreover, subjective perception of student's academic achievement played a mediating role between learners' perceived presence and academic achievement. Through this study, it is verified that it is necessary to search for ways to improve the level of learners' teaching presence and social presence in web-based e-learning design in order to eventually improve academic achievement.

Keywords

E-learning;Self-regulated Learning Strategy;Presence;Academic Achievement

References

  1. 산업통상자원부, 2016년 이러닝산업 실태조사, 정보통신산업진흥원, 2017.
  2. B. J. Zimmerman and M. Martinez-Pons, "Studeht differences in self-regulated learning; relating grade, sex, and giftedness to self-efficacy and strategy use," Journal of Educational Psychology, Vol.82, pp.51-59, 1990. https://doi.org/10.1037/0022-0663.82.1.51
  3. 주영주, 정애경, 임유진, "사이버대학 강의에서 학생의 사회적 실재감과 학업성취간에 미치는 학업적 자기효능감과 학습몰입의 조절효과," 정보교육학회논문지, 제16권, 제2호, pp.151-164, 2012.
  4. 류지헌, 임지현, "초등학생의 자기결정성 동기요인이 인지전략과 학업성취도에 미치는 인과관계의 검증," 교과교육학연구, 제12권, 제1호, pp.219-238, 2008.
  5. 박영순, 김판희, "중학생의 사회정서적 유능성과 자기조절학습, 학업성취도의 관계," 열린교육연구, 제23권, 제4호, pp.129-149, 2015.
  6. 김규동, 고유정, 최고은, 박인우, "이러닝에서 교수 실재감, 학습참여도, 학습자-교수자 간의 상호 작용 및 학업성취도 간의 상호작용 및 학업성취도 간의 구조적 관계분석," 제18권, 제1호, pp.169-188, 2012.
  7. 최경애, "이러닝의 대인 상호작용 유형과 성인학습자의 교육효과에 대한 인식간의 관계 연구," 교육공학연구, 제24권, 제4호, pp.167-191, 2008.
  8. A. Bandura and D. Schunk, "Cultivating competence, self-efficacy and intrinsic interest through proximal self-motivation," Journal of Personality and Social Psychology, Vol.41, pp.586-598, 1981. https://doi.org/10.1037/0022-3514.41.3.586
  9. 조은순, 남상조, "대학 이러닝에서 학습자의 자발성과 수업기능 활용, 학습 성공에 대한 이해도가 학습 성취도에 미치는 영향," 한국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제12호, pp.969-975, 2011. https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.12.969
  10. 정미선, 자기조절학습이 과학탐구능력, 학업성취도, 과학적 태도 및 탐구동기에 미치는 영향, 부산대학교 대학원 박사학위논문, 2007.
  11. 강민석, 임걸, "대학 이러닝 콘텐츠 기반 학습환경에서 자기조절학습과 학습동기가 학습자-교수자 상호작용 및 학업성취에 미치는 영향의 구조적 관계분석," 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제11호, pp.1014-1023, 2013. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.11.1014
  12. P. R. Pintrinch, D. A. F. Smith, T. Gracia, and W. J. Mckerachie, "Reliability and predictive validity of the motivated strategies for learning questionnaire(MSLQ)," Educational and Psychological Measurement, Vol.53, No.3, pp.801-813, 1993. https://doi.org/10.1177/0013164493053003024
  13. 유평준, "원격대학원 온라인 수업의 학습참여도, 학업성취도 및 학습만족도에 미치는 학습자 관련 변인," 교육정보미디어연구, 제9권, 제4호, pp.229-267, 2003.
  14. 이인숙, "e-learning 환경에서의 자기조절학습전략, 자기효능감과 e-Learning 학습전략 수준 및 학업성취도 관련성 규명," 교육공학연구, 제19권, 제3호, pp.41-68, 2003.
  15. 이영, 박인우, "사이버대학 이러닝에서 학습자 특성, 학습전략, 교수 실재감, 학습효과의 관계 규명," 교육공학연구, 제28권, 제1호, pp.137-168, 2012.
  16. Y. Wang, H. Wang, and D. Shee, "Measuring e-learning systems success in an organizational context: Scale development and validation," Computers in Human Behavior, Vol.23, No.4, pp.1792-1808, 2007. https://doi.org/10.1016/j.chb.2005.10.006
  17. D. R. Garrison, T. Anderson, and W. Archer, "Critical thinking in text-based environment: Computer conferencing in higher education," The Internet and Higher Education, Vol.2, No.2, pp.87-105, 2000. https://doi.org/10.1016/S1096-7516(00)00016-6
  18. 김영채, "학업수행과 결합되어 있는 동기 및 학습전략 변인," 계명대학교 계명행동과학연구소, 계명행동과학, 제3권, 제1호, pp.15-38, 1990.
  19. 이영, 원격대학 이러닝에서 학습자 특성, 학습전략, 교수 실재감, 학습효과의 관계 규명, 고려대학교 대학원, 박사학위논문, 2011.
  20. 권성연, 강명희, "자기조절학습의 단계와 구성 요인의 규명," 교육학연구, 제41권, 제3호, pp.239-273, 2003.
  21. 강명희, 김민정, "e-Learning 환경에서 인식되는 사회적 실재감과 성취도, 만족도, 학습지속도 관계 규명," 교육공학연구, 제22권, 제4호, pp.1-27, 2006.
  22. E. Stacey, "Quality online participation: establishing social presence," In T. Evans (Ed.), Research in Distance Education, Vol.5, pp.138-153, 2000.
  23. 양명희, 이경아, "자기조절전략과 학업성취도 간종단적 인과관계," 제4회 한국교육종단연구학술 대회 논문집, pp.239-266, 2012.
  24. 정애경, 자기조절학습을 지원하는 모바일 연동 학습관리시스템 개발연구, 이화여자대학교 대학원, 박사학위논문, 2008.
  25. 송지준, 논문작성에 필요한 SPSS/AMOS 통계 분석방법, 21세기사, 2015.
  26. D. Schunk, "Teaching elementary students to self-regulate practice of mathematical skills with modeling," In D. H. Schunk & B. J. Zimmerman (Eds.) Self-regulated Learning: from Teaching to Self-reflectice, pp.578-585, New York: The Guilford Press, 1998.
  27. A. G. Picciano, "Beyond student preception: Issues of interaction, presence, and performance in an online course," Journal of Asynchronous Learning Networks, Vol.6, No.1, pp.21-39, 2002.
  28. B. K. Hofer and P. R. Pintrich, "The development of epistemological theories: Beliefs about knowledge and knowing and their relation to learning," Review of Educational Research, Vol.67, pp.88-114, 1997. https://doi.org/10.3102/00346543067001088