DOI QR코드

DOI QR Code

MBTI Personality Types of the University Students in an Area

일 지역 대학생의 성격유형

  • Received : 2018.01.24
  • Accepted : 2018.03.12
  • Published : 2018.03.28

Abstract

This study is a descriptive research study conducted to provide useful preliminary data that is helpful for self-initiated learning through a preference trend-based learning method by analyzing the personality types of university students in an area. In this study, the self-administered MBTI form $M^{(R)}$ test was performed on 695 students of 10 departments at K University, from September 18 to 22, 2017, using an automatic scoring system. Collected data was analyzed with descriptive statistics and Chi-square test, using the SPSS Win 22.0 Program, to sort the target students into one of 16 different personality types and examine psychological function and temperament by their personality. Differences in personality type preference by gender were as follows: for judging function, the male students had a strong preference for the T type (thinking type) while the female students showed a high preference for the F type (feeling type), and in the case of the pattern of behavior and lifestyle, the male students and the female students had a strong preference for the P type (perceiving type) and the J type (judging type), respectively. In addition, there were significant differences for each major and each department in personality type, psychological function and temperament. In conclusion, personality type was found to vary by gender, major and department. It would be necessary to develop a manual for learning methods reflecting individual preference.

Keywords

University Students in an Area;MBTI;Personality Types;Learning Preference

Acknowledgement

Supported by : 경운대학교

References

  1. 임이랑, 오인수, "대학생의 학업성취에 영향을 미치는 심리적, 학습역량, 환경/지지요인 탐색," 아시아교육연구, 제17권, 제4호, pp.285-309, 2016.
  2. 서미옥, "대학생의 학업지연 원인 탐색:혼합연구," 교육학연구, 제52권, 제1호, pp.273-301, 2014.
  3. 임언, 곽윤영, "여자 대학생의 학업중단 유형 분류 및 관련 요인 분석," 한국직업교육학회, 제30권, 제2호, pp.231-248, 2011.
  4. 이정미, 이길재, "대학생의 자기주도적 학습역량에 대한 영향요인 분석," 교육행정학연구, 제35권, 제3호, pp.133-153, 2017.
  5. 조범진, "대학생의 학업성취도에 미치는 관련요인들의 관계분석," 청소년행동연구, 제17권, pp.1-18, 2012.
  6. 손유미, 송창용, 임언, 대학생 핵심역량진단 (K-CESA) 지원과 활용, 기본연구, 2016-5, 한국직업능력개발원, 2016.
  7. 김형관, 신현석, 서민원, 황기우, "대학생의 학업성취요인 분석 연구: 대학정책의 변화를 위한 기초 탐색," 교육행정학연구, 제20권, 제1호, pp.169-186, 2002.
  8. 유현숙, 고장완, 임후남, "대학생의 의사소통능력 및 종합력, 사고력에 영향을 주는 학습과정 요인 분석," 교육행정학연구, 제29권, 제4호, pp.319-337, 2011.
  9. 전예원, 대학생의 개인 및 학교생활 변인이 핵심 역량 변화에 미치는 영향, 서울대학교, 석사학위 논문, 2014.
  10. 박성익, 김연경, "온라인 학습에서 학습몰입요인, 몰입수준, 학업성취간의 관련성 탐구," 열린교육 연구, 제14권, 제1호, pp.93-115, 2006.
  11. M. Ehrman and R. Oxford, "Adult Language Learning Style and Strategies in an Intensive Training Setting," The Modern Language Journal, Vol.74, No.3, pp.311-327, 1990. http://dx.doi.org/10.1111/j.1540-4781.1990.tb01069.x https://doi.org/10.1111/j.1540-4781.1990.tb01069.x
  12. 윤혜경, MBTI선호경향과 학습유형 및 학습전략의 관계, 국민대학교, 박사학위논문, 2012.
  13. 서갑주, "MBTI성격유형과 U&I 학습성격유형에 따른 학업성취도 차이의 탐색적 분석," 한국심리유형학회지, 제17권, 제2호, pp.1-24, 2016.
  14. 김만권, 한종철, 학습문제 전문가 자료집, 연우심리연구소, 2001.
  15. 이윤주, 지연정, "초등학생의 학습성격유형에 따른 학습몰입의 특성," 아시아교육연구, 제14권, 제1호, pp.243-273, 2013.
  16. 김선, 김주현, 허예라, "의과대학생 성격과 학업 성취도 비교를 통한 교육방법," 한국의학교육, 제17권, 제2호, pp.107-119, 2005. https://doi.org/10.3946/kjme.2005.17.2.107
  17. 강은주, 임규혁, 한주희, "성격과 학습동기 및 학습유형이 전공만족도에 미치는 영향: 음악 전공생을 대상으로," 예술교육연구, 제8권, 제2호, pp.21-33, 2010.
  18. 최민영, 미용학과 학생의 MBTI 성격유형과 학업 수행능력 분석, 건국대학교, 석사학위논문, 2011.
  19. 김영숙, "대학생 영어교육 전공자들의 성격유형에 따른 영어학습의 장단점 인식연구," 학습자중심교과교육연구, 제15권, 제10호, pp.309-331, 2015.
  20. I. B. Myers, M. H. McCaully, N. L. Quenk, and A. L. Hammer, 김정택, 심혜숙 번역, The Myers-Briggs Type Indicator form M: MBTI Guidelines for Utilization and Research, 어세스타, 2013.
  21. 박영미, "경찰행정대학생의 MBTI성격유형과 핵심역량," 한국거버넌스학회보, 제19권, 제3호, pp.221-239, 2012.
  22. 성화영, 최혜란, "항공사 객실승무원의 NLP선호 감각유형, MBTI성격특성과 회복탄력성에 따른 직무만족도의 차이," 한국심리유형학회지, 제16 권, pp.42-63, 2015.
  23. 이영란, 김선희, 주민선, "간호대학생의 MBTI 성격유형에 따른 스트레스 정도, 스트레스 대처방식 및 학교적응," 한국간호교육학회지, 제19권, 제2호, pp.172-192, 2013. http://dx.doi.org/10.5977/ jkasne.2013.19.2.172 https://doi.org/10.5977/jkasne.2013.19.2.172
  24. 한영미, 김선희, "간호대학생의 MBTI성격유형, 감성지능, 스트레스 대처방식이 대학생활적응에 미치는 영향," 한국산학기술학회논문지, 제18권, 제8호, pp.124-134, 2017. http://doi.org/10.5762 /LAIS.2017.18.8.124 https://doi.org/10.5762/KAIS.2017.18.8.124
  25. 이영희, 이영미, 김동기, "치과대학생의 성격유형과 학업성취도의 관계," 인간발달연구, 제16권, 제 1호, pp.179-196, 2006.
  26. 이순주, "공과대학생의 MBTI성격유형과 학업성적과의 관계," 아시아교육연구, 제14권, 제2호, pp.189-212, 2013.
  27. 설지용, 박병운, "MBTI의 인식기능(S/N), 판단 기능(T/F)에 대한 PR-VEP 특성연구," 한국산학기술학회논문지, 제16권, 제8호, pp.5485-5491, 2015. http://doi.org/10.5762/KAIS.2015.16.8.5485 https://doi.org/10.5762/KAIS.2015.16.8.5485
  28. 모슬기, 김영숙, "한국 중,고등학교 영어 학습자들의 성격유형에 따른 영어 독해 전략 연구," 영어어문교육, 제15권, 제4호, pp.291-311, 2009.
  29. 김연주, 성격요인이 한국 고등학생의 영어 학습 책략 사용과 영어 성적에 미치는 영향, 서울대학교, 석사학위논문, 2002.
  30. 김혜진, 김옥분, "대학생의 성별에 따른 학업성 취도, 지각된 학습성과, 자기주도적 학습활동 및 사회적 상호작용의 차이," 예술인문사회융합멀티 미디어논문지, 제6권, 제10호, pp.63-72, 2016. http://dx.doi.org/10.14257/AJMAHS.2016.10.22. https://doi.org/10.14257/AJMAHS.2016.10.22
  31. 최영임, 성인 학습자의 성격유형이 영어말하기 활동수행에 미치는 영향에 대한 연구, 경희대학교, 박사학위논문, 2017.
  32. 한정아, "MBTI에 의한 대학생의 성격유형과 선호컬러 및 톤의 관련성," 한국디자인문화학회지, 제17권, 제1호, pp.641-652, 2011.
  33. 김덕순, "MBTI유형에 따른 전공만족도-오산대 학 학생상담실 내담자 중심," 학생생활연구, 제3권, pp.1-20, 1998.
  34. 양수진, MBTI를 활용한 디자인교육방법에 관한 연구-학습동기중심으로, 국민대학교, 석사학위논문, 2012.
  35. 안충혁, 기독교 교육방법론에서 있어서 성인의 성격유형과 학습 스타일 관계연구-MBTI성격유형을 중심으로, 총신대학교, 석사학위논문, 2003.
  36. 이명미, MBTI성격유형별 글쓰기 전략: 글쓰기 능력과 효능감 향상을 중심으로, 한남대학교, 박사학위논문, 2014.
  37. 신영애, 심혜숙, "성격유형과 자기주도 학습능력의 관계," 한국심리유형학회지, 제13권, pp.25-44, 2006.
  38. 이태종, "학습자 특성중심의 학업지도 방안," 창의력 개발연구, 제5권, pp.149-169, 2001.
  39. 송미섭, 지은림, "대학생의 성격과 전공 및 학업 성취도간의 관계에 관한 조사연구," 교육학연구, 제34권, 제1호, pp.113-129, 1996.
  40. 반재호, 계열별 대학생의(공학, 인문사회, 예체능)성격유형과 e-learning학습양식 관계 연구, 충남대학교, 석사학위논문, 2006.