DOI QR코드

DOI QR Code

Effect Analysis of Learners' Competence and Class Satisfaction by Capstone Design

캡스톤디자인 수업이 학생역량 및 수업만족도에 미치는 효과에 대한 사례 연구

  • 전영미 (수원대학교 교육대학원)
  • Received : 2018.02.08
  • Accepted : 2018.03.02
  • Published : 2018.03.28

Abstract

This case study analyzed the effect of capstone design on students' competence and class satisfaction. Three subjects developed in S university were analyzed, and 92 students participated. Results show that the lesson structure of the capstone design was developed to provide students with problem solving competence and practical business skills through hands-on experience. In addition, the students' competence was enhanced, and their satisfaction in class was very high. Statistical results show that, compared to the existing classes, class satisfaction in capstone design improved significantly. Considering the foregoing results, this study suggested that for the capstone design, the lesson structure and method need to be diversified to provide more opportunities for students to participate and become active. The assessment procedure and method also have to be more objective to lessen subjectivity and to increase class satisfaction in capstone design.

Keywords

Capstone Design;Capstone Design Lesson Structure;Student's Competence;Class Satisfaction

Acknowledgement

Supported by : 수원대학교

References

  1. 김은휘, 고영지, 김상남, "캡스톤 간호연구 수업이 문제해결능력, 학업성취도 및 학습만족도에 미치는 효과," 학습자중심교과교육연구, 제16권, 제10 호, pp.473-492, 2016.
  2. 김선주, "캡스톤 디자인을 활용한 구강보건교육 수업이 치위생 전공대학생들의 학습만족도에 미치는 효과," Asia-pacific Journal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology, Vol.7, No.8, pp.655-667, 2017.
  3. 김동학, 김민선, 문호준, 김동환, "체육대학의 스포츠 캡스톤디자인 수업모형 개발," 한국체육학회지, 제56권, 제4호, pp.235-249, 2017.
  4. 김인영, "캡스톤 디자인 교육과정을 적용한 영작문 수업모델의 개발," 학습자중심교과교육연구, 제17권, 제15호, pp.443-466, 2017.
  5. 노영희, "문헌정보학 캡스톤디자인 교육과정 운영과 학습만족도 측정연구," 한국도서관.정보학회지, 제46권, 제3호, pp.89-118, 2015.
  6. 고현선, "캡스톤 디자인 운영사례 및 발전방향 모색," Asia-pacific Journal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology, Vol.6, No.5, pp.197-210, 2016.
  7. 오성록, "융합적인 영어번영 캡스톤 디자인에서 미팅의 중요성," 한국융합학회논문지, 제8권, 제8호, pp.247-253, 2017. https://doi.org/10.15207/JKCS.2017.8.8.247
  8. 권순각, 박유현, 한수환, "컴퓨터 소프트웨어 전공 능력 배양을 위한 융합 캡스톤 디자인 사례 연구," 한국산업정보학회논문지, 제21권, 제2호, pp.21-29, 2016. https://doi.org/10.9723/JKSIIS.2016.21.2.021
  9. 이태식, 전영준, 이동욱, 장병철, "공학대학 캡스톤 디자인(창의적 공학 설계) 교육과정 운영실태 및 학습 만족도 조사," 공학교육연구, 제12호, 제2권, pp.36-50, 2009.
  10. 서연화, 심현애, "시각디자인 전공 학생들을 위한 글로벌 캡스톤디자인 프로그램 개발 및 효과 분석," 기초조형학연구, 제17권, 제2호, pp.185-196, 2016.
  11. 오석희, 위키팩처링 환경에서 PBL 기반의 창의 융합형 인재 양성 모델에 관한 연구, 가천대학교 일반대학원, 박사학위청구논문, 2016.
  12. 김현주, "대학 교과 과정에서의 산학협력 캡스톤 디자인 프로그램 사례 제안과 수업 평가 체계 디자인-디지털 날염을 활용한 가족형 라이프스타일 패션제품 개발 사례를 중심으로-," 기초조형학연구, 제18권, 제2호, pp.125-1422, 2017.
  13. 김미란, 서영인, 심우정, 김재효, 양오석, 윤나경, 산.학연계 강화를 위한 대학의 교육과정 개선방안 연구, 한국교육개발원, 2014.
  14. Y. S. Kim, "Basic Designers Qualities Education in Creative Engineering Design Course," Proceedings of the KSME 2006 Conference, pp.3209-3213, 2006.
  15. S. W. Lee, "Interdisciplinary capstone Degine Education," Proceedings of the KSME 2010 Conference, pp.4524-2527, 2010.
  16. 문경자, "간호학에 적용한 캡스톤디자인의 적용 사례 및 결과," 한국콘텐츠학회논문지, 제17권, 6호, pp194-202, 2017. https://doi.org/10.5392/JKCA.2017.17.06.194
  17. 윤명한, "디자인분야의 캡스톤디자인 적용사례 및 성과 고찰," 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 12 호, pp.111-118, 2012. https://doi.org/10.5392/JKCA.2012.12.12.111