DOI QR코드

DOI QR Code

Comparison of Baseball Merchandising Licensing Activation Status of the Baseball Team in South Korea and Japan -South Korea's Lotte Giants and Japan's Toyo Carp-

한일 야구 구단 판매 상품 활성화 실태 비교 -한국 롯데자이언츠와 일본 도요카프를 중심으로-

  • 이현지 (충남대학교 디자인창의학과) ;
  • 오치규 (충남대학교 디자인창의학과)
  • Received : 2018.04.27
  • Accepted : 2018.05.29
  • Published : 2018.06.28

Abstract

The significance of leisure activities is highlighted, and professional baseball games, which featured the 2008 Beijing Olympics gold medal, are very popular. In recent years, along with the revenue from broadcasting, the club has been trying to gain revenue by developing various licensing products and merchandising products. However, sports related products are more advanced than Japanese professional baseball teams in Korea, and there is a lot of revenue from product sales. We want to compare the difference between the two countries sales of their products.

Keywords

Professional Baseball;Merchandising;Character Design

References

  1. 유동현, 임신자, "한국프로야구 발전을 위한 구단의 마케팅전략과 관람자의 인식분석," 한국체육학회지, 제17권, 제2호, p.456, 2008.
  2. http://terms.naver.com/entry.nhn?docId=934465&cid=43667&categoryId=43667
  3. http://terms.naver.com/entry.nhn?docId=1230373&cid=40942&categoryId=32050
  4. 한국콘텐츠진흥원, 2010 캐릭터 산업 백서, p.472, 2010.
  5. 한국콘텐츠 진흥원, 2010 캐릭터 산업 백서, p.473, 2010.
  6. 백종윤, 국내 프로야구단의 스포츠 마케팅 성공사례를 통한 프로야구단 경영 발전방향 연구 -두산 베어스와 SK와이번스를 중심으로, 서울벤처대학원, 경영학석사학위논문, p.9, 2016.
  7. http://terms.naver.com/entry.nhn?docId=1184512&cid=40942&categoryId=32009
  8. 금융 감독원 전자공시 시스템, 롯데자이언츠 2016년 감사보고서, 2017.
  9. http://www.chugoku-np.co.jp/carp/article/article.php?comment_id=329911&comment_sub_id=0&category_id=124
  10. 전경란, 프로야구 관람자의 라이프스타일과 구매행동 및 구매만족의 관계, 경기대학교 스포츠과학대학원, 석사학위논문, p.23, 2011.
  11. 한국프로스포츠협회, 2016 프로스포츠 고객(관람객) 성향조사 보고서, p.147, 2017.
  12. 한국프로스포츠협회, 2016 프로스포츠 고객(관람객) 성향조사 보고서, p.185, 2017.
  13. 백종윤, 국내 프로야구단의 스포츠 마케팅 성공사례를 통한 프로야구단 경영 발전방향 연구 - 두산 베어스와 SK와이번스를 중심으로, 서울벤처대학원, 경영학석사학위논문, p.48, 2016.