DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Epic Functions of Baroque Music in the Movie - Based on the movie -

영화 속 바로크 음악의 서사적 기능 연구 -영화 <친절한 금자씨>를 중심으로-

  • 안준희 (경희대학교 포스트 모던음악학과 일반대학원) ;
  • 전윤한 (경희대학교 포스트 모던음악학과 일반대학원)
  • Received : 2018.04.11
  • Accepted : 2018.06.02
  • Published : 2018.06.28

Abstract

Baroque music was the birth and growth era of modern music, but it was not composed for movies. Baroque music, however, is a feature that is inserted into the movies in many different forms, leading to the overall mood and narrative, and the ability to express the characters' feeling and inner word. Therefore, in this study, five Baroque music works, including the main theme song 'Vivaldi Cantata RV.684' in the movie , are produced, and analyzed through tonal, tempo, dynamics, musical notes, tones, rhythms, musical instrument, and genre. Through analysis, we will study what epic functions and roles Baroque music plays in movies.

Keywords

;Baroque Muxic;Film Music;Epic Function

References

  1. D. Moueellic Gilles, 박지회 역, 영화음악, 이화여자대학교 출판부, 2007.
  2. 이수은, 2007 개정 교육과정에 의한 7학년 음악교과서에서의 바로크 음악 분석 연구, 한양대학교교육대학원, 석사학위논문, 2011.
  3. 이동활, 청소년을 위한 서양음악사, 두리미디어, 2004.
  4. 정지영, 영화 속에 나타난 바흐 음악과 장면과의 상관관계, 이화여자 대학교 실용음악 대학원, 석사학위논문, 2007.
  5. 박지혜, 이주은, "영화 음악의 내러티브 역할 분석," 문화콘텐츠학회, 제1권, 제7번, pp.153-183, 2016.
  6. 한국문학평론가협회, 문학비평용어사전(하), 새미, 2006.
  7. 삼호 뮤직 편집부, 파퓰러음악용어사전 & 클래식음악용어사전, 삼호뮤직, 2002.
  8. 김강희, 공누이, 형희전, 음악용어사전, 뮤직 트리, 2009.
  9. 김미애, "바로크시대의 감정이론(Affektenlehre)에 관한 고찰," 이화음악논문집, Vol.13, pp.1-40, 1999.
  10. 나주리, "바로크 음악의 정서론(Affektenlehre)에 대한 소고," 연세음악연구학회, Vol.19, pp.33-48, 2012.
  11. 정나리, 편곡된 음악이 영화 속에서 얻을 수 있는 기능과 이를 통한 관객의 정서환기 효과 : 고전음악의 사례를 중심으로, 상명대학교 디지털미디어 대학원, 석사학위논문, 2008.
  12. 김달성, 박관우, 악기론, 세광음악출판사, 1992.
  13. S. Adler, 윤성현 역, 관현악 기법 연구, 수문당, 1995.
  14. 민은기, 심은섭, 오지희, 이경희, 이보경, 이서현, 이재용, 21세기 음악가를 위한 바로크 음악의 역사적 해석, 음악세계, 2006.
  15. 음악 지우사 편, 음악세계 역, 작곡가별 명곡해설 라이브러리 비발디, 음악세계, 2001.
  16. 정서경, 박찬욱, 친절한 금자씨 각본, 그책, 2016.
  17. 클라이브 웅거 해밀턴, 김형수 역, 클래식, 바로크 시대와의 만남, 포노, 2012
  18. 이재신, 이재신의 영화 음악론, 해드림 출판사, 2014.
  19. R. Prendergast, Film Music: A Neglected Art, New York: Norton, 1992.
  20. 김효정, 요한 마테존의 감정이론 연구, 경희대학교 대학원, 석사학위논문, 2000.
  21. 최유미, 이승연, "범죄영화 <이중배상> 속 테마음악의 기능적 역할," 한국콘텐츠학회논문지, 제15권, 제3호, pp.48-56, 2015. https://doi.org/10.5392/JKCA.2015.15.03.048
  22. https://www.museum.go.kr/site/main/archive/post/archive_3814, 2017.06.29.