DOI QR코드

DOI QR Code

Performance and Genre Diversity of Pre-produced Drama

사전제작 드라마의 성과와 장르 다양성

  • 노동렬 (성신여자대학교 미디어커뮤니케이션학과)
  • Received : 2018.05.14
  • Accepted : 2018.07.12
  • Published : 2018.07.28

Abstract

Pre-production has become one of the more noticeable new trends in the Korean drama industry. The trend is being led both by the outsourcing producers and the incumbent broadcasting companies. In particular, the broadcasting companies seem to favor the mode of pre-production more and more, and that is happening not only when they are working on their own but also when collaborating with outsourcing producers. It has been generally proven and believed that the recruitment of A-list production factors is one sure way to produce better commercial results in the Korean drama industry. Then, the recent phenomenon of the pre-production is happening with the lack of the of A-list factors' participation. Especially, A-list writers have been showing a high degree of reluctance to take part in the pre-production, mentioning the inability to reflect the audience's responses on their stories. While the pre-prodction is being adopted in various genres, it is observed that the pre-produced dramas with multi-genre features have a higher chance to succeed.

Keywords

Pre-produced Drama;Uncertainty;A-list Writer;Genres Diversity;Korean Wave

Acknowledgement

Supported by : 성신여자대학교

References

  1. M. Piore and C. Sabel, The Second Industrial Divide, NY: Basic Books, 1984.
  2. 시사저널, "콘텐츠제작 뛰어든 KBS, 외주제작사들 반발," 2016.7.20.
  3. R. J. DeFillippi and M. B. Arthut, "Paradox in project-based enterprise: The Case of Film Making," California Management Review, Vol.40, No.2, pp.125-139, 1998. https://doi.org/10.2307/41165936
  4. M. Kremer, "The O-rings theory of economic development," Quarterly Journal of Economics, Vol.108(Autumn), pp.551-575, 1993. https://doi.org/10.2307/2118400
  5. 스포츠서울, "'슈츠'부터 '리치맨'까지, 여전히 뜨거운 리메이크 열풍," 2018.3.22.
  6. 스타투데이, "또 미드? 리메이크 계속되는 이유," 2018.4.14.
  7. 연합뉴스, "해외서 다시 태어나는 한류 드라마들," 2018.04.22.
  8. 노동렬, "TV 드라마 주인공 직업의 변화가 스토리에 미치는 영향," 한국콘텐츠학회논문지, 제17권, 제12호, pp.226-235, 2017. https://doi.org/10.5392/JKCA.2017.17.12.226
  9. 노동렬, "인기 TV 드라마에서 질병을 활용하는 방법," 한국콘텐츠학회논문지, 제17권, 제8호, pp.351-365, 2017. https://doi.org/10.5392/JKCA.2017.17.08.351
  10. 장용호, 조은기, 박소라, 디지털 문화콘텐츠의 생산, 유통, 소비 과정에 관한 모형, 문화적 영향연구: 21세기 한국 메가트렌드 시리즈, 정보통신정책연구원, 2004.
  11. R. E. Caves, Creative Industry: Contracts between art and commerce, Cambridge, Mass: Harvard University Press, 2000.
  12. 장용호, "프로그램 구성의 Portfolio 모형: 불확실성 하의 합리적 선택," 한국방송학보, 제9권, 가을호, pp.5-44, 1997.
  13. 강준만, 선샤인 지식노트, 서울: 인물과 사상사, 2008.
  14. Catherine Blumer, "The Psychology of Sunk Cost," Organizational Behavior and Human Decision Process, Vol.35, pp.124-140, 1985. https://doi.org/10.1016/0749-5978(85)90049-4
  15. Laura Hutzel, "The Role of Probability of Success Estimates in the Sunk Cost ffect," Journal of Behavioural Decision Making, Vol.13, No.3, pp.295-306, 2000. https://doi.org/10.1002/1099-0771(200007/09)13:3<295::AID-BDM353>3.0.CO;2-6
  16. 김은미, "다채널 텔레비전 시청자의 동질성에 관한 연구," 한국방송학보, 제15권, 제2호, pp.43-80, 2001.
  17. 박은희, 이정훈, "외주제작정책 도입 이후 지상파 드라마제작시스템의 변화," 방송문화연구, 제20권, 제2호, pp.31-58, 2008.
  18. 김성연, 스타시스템과 드라마 외주제작시장 변화에 관한 연구: 방송사, 외주제작사, 기획사의 관계 변화를 중심으로, 한양대학교, 석사학위논문, 2006.
  19. 노동렬, "수직적으로 해체된 드라마 시장에서의 전략적 생산요소 결합방식에 관한 연구," 미디어경제와 문화, 제6권, 제3호, pp.7-50, 2008.
  20. 장용호, 노동렬, "드라마산업의 수직적 해체와 생산요소시장의 부상 과정," 방송문화연구, 제20권, 제1호, pp.155-187, 2008.