DOI QR코드

DOI QR Code

Effects of Caption-Utilized English Classes on Primary School Students' Character Recognition and Vocabulary Ability

자막을 활용한 영어수업이 초등학생의 문자인지 능력과 어휘력에 미치는 효과

  • 소숙 (전주대학교 영어교육과) ;
  • 이제영 (전주대학교 영어교육과) ;
  • 황치복 (전주대학교 영어교육과)
  • Received : 2018.06.12
  • Accepted : 2018.07.12
  • Published : 2018.07.28

Abstract

The purpose of the present study was to investigate the effect of caption-embedded video on character recognition and vocabulary ability of the primary school students, The subjects of this study were the students in two elementary schools in G city, Jeonbuk province. They were divided into two groups including a control group which used utilization video materials without captions, and a experimental group which used utilization video materials with captions. Each group was tested over the course of two months (10 classes). And then a statistical analysis was conducted to find out the effects of captions on character recognition and vocabulary ability through independent samples t-test and paired samples t-test. There were no significant differences in a comparison between the groups, but significant differences were found within the groups. Pedagogical implications based on the research findings and suggestions for further research were also discussed.

Keywords

Primary English Education;Video;Subtitle;Character Recognition;Vocabulary Ability

References

  1. 김정렬, 초등영어 교수법, 한국문화사, 2010.
  2. 이제영, "영상 매체의 자막 활용이 영어 학습자의 듣기 능력과 어휘력 향상에 미치는 효과: 메타분석," 응용언어학, 제33권, 제2호, pp.137-158, 2017.
  3. 안지혜, 노래를 통한 영어교수법 연구, 원광대학교 교육대학원, 국내석사학위논문, 2002.
  4. 박현원, 효율적인 영어 듣기 능력 향상을 위한 시청각 자료 활용 연구, 청주대학교 교육대학원, 국내석사학위논문, 2011.
  5. 육수희, 영어노래와 챈트를 이용한 Storytelling 영어수업의 효과 검증 및 부모님의 인식조사. 호서대학교 대학원, 국내석사학위논문, 2004.
  6. K. Price, "Closed-captioned TV: An Untapped Resource," MATSOL Newsletter, Vol.12, No.2, pp.1-8, 1983.
  7. G. Spanos and J. Smith, "Closed Captioned Television for Adult LEP Literacy Learners," ERIC Digest, 1990.
  8. R. Vanderplank, "A Very Quiet Revolution: Teletext Subtitles and Language Learning," TESOL Video News, Vol.2, No.2, pp.9-10, 1991.
  9. T. Ellsworth, "Integrating Subtitled Video into Your Teaching," English Teaching Forum, No.5, 1992.
  10. 이수잔소명, 자막영상을 활용한 한국어 어휘 교육 방안 연구, 서울대학교 교육대학원, 국내석사학위논문, 2016.
  11. 김덕자, "영어자막 TV활용에 대한 한국 대학생의 반응," 영어교육, 제53권, 제4호, pp.195-222, 1998.
  12. 김선화, 애니메이션 자막 활용에 따른 영어 듣기와 정의적 영역에 미치는 영향, 한국외국어대학교교육대학원, 국내석사학위논문, 2014.
  13. 이향화, 애니메이션 영화자막을 활용한 영어수업이 초등학습자의 듣기 및 말하기 능력에 미치는 영향, 공주대학교 교육대학원, 국내석사학위논문, 2015.
  14. 서윤주, 미국 드라마 자막이 EFL학습자의 영어듣기 능력과 학습 동기에 미치는 영향, 공주대학교 교육대학원, 국내석사학위논문, 2016.
  15. M. Wesche and T. Paribakht, "Assessing Vocabulary Knowledge: Depth vs. Breadth," Canadian Modern Language Review, Vol.53, No.1, pp.13-40, 1996. https://doi.org/10.3138/cmlr.53.1.13
  16. S. Rott and J. Williams, "Making Form-meaning Connections while Reading: A Qualitative Analysis of Word Processing," Reading in a Foreign Language, Vol.15, No.1, pp.45-75, 2003.