DOI QR코드

DOI QR Code

Narrative Analysis of Season2: Based on the Competition and Training

<프로듀스 101> 시즌2의 서사연구 경쟁과 육성을 중심으로

  • 우루루 (경희대학교 문화관광콘텐츠학과) ;
  • 남윤재 (경희대학교 문화관광콘텐츠학과)
  • Received : 2018.05.23
  • Accepted : 2018.07.13
  • Published : 2018.07.28

Abstract

This study conducted a narrative analysis on the audition program, season2 which was the most popular in Korean in 2016, focusing on the competition and training participators. Results indicated that the narrative structure of the program had three factors; 1) the competition, 2) training, and 3) audience participation. And, season2 was a talent program employing the process of survival and elimination to develop an idol group with audience participations.

Keywords

Audition Program;Competition;Training;Audience;Narrative Analysis

References

  1. S. Holmes, "The viewers havetaken over the airwaves? participation, reality TV and approaching the audience-in-text," Screen, Vol.49, No.1, pp.13-31,2008. https://doi.org/10.1093/screen/hjn002
  2. 윤테일, "신명의 매체 서사학에 대한 탐색적 고찰," 언론과학연구, 제10권, 제4호, pp.307-349, 2010.
  3. E. M. Foster, Aspect of the Novel, 이성호 역, 소설의 이해, 문화예술출판사, pp.26-95, 1987.
  4. C. K. Riessman, Narrative Analysis. Newbury Park: Sage Publications, 김원옥, 강현숙, 조결자, 은영 옮김, 내러티브 분석, 군자출판사, 2005.
  5. 황인성, "트렌디 드라마의 서사 구조적 특징과 텍스트의 즐거움에 관한 이론적 고찰," 한극언론학부, 제43권, 제5호, pp.221-248, 1999.
  6. 심우진, 신동일, "영어교육 열풍에 관한 시사다큐멘터리의 서사분석: '조기 영어교육열풍, 신음하는 아이들' 방송을 중심으로," 한국콘텐츠학회논문지, 제17권, 제7호, pp.79-92, 2017(7). https://doi.org/10.5392/JKCA.2017.17.07.079
  7. 김미라, "학제간연구TV매체에 재현된 새로운 남성성(masculinity)과 그 한계 -주말 예능프로그램을 중심으로," 한국콘텐츠학회논문지, 제14권, 제1호, pp.88-96, 2014(1). https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.01.088
  8. 박신영, "서바이벌 오디션 프로그램에 대한 이식과 제3자 효과: 대학생 시청 집단을 중심으로," 한국방송학보, 제25권, 제6호, pp.290-331, 2011.
  9. 강형준, "<무한도전>과 신자유주의: 신 자유주의 시대 일상과 노동에 대한 리얼 버라이어티쇼," 문화/과학, 제52호, pp.377-387, 2007.
  10. 김남일, "텔레비전 오락 프로그램에서 웃음 유발의 정치성 MBC-TV <무한도전> 의 텍스트 분석을 중심으로," 한국방송학보, 제8권, 제1호, pp.9-41, 2008.
  11. S. Chatman, The rhetoric of narrative in fiction and film, 한용한, 강덕화 역, 영화와 소설의 수사학, 서울: 동국대출판부, 2001.
  12. http://ko.m.wikipedia.org, 2018.03.01.
  13. S. Holmes, "Reality goes pop! Reality TV, popular music, and narratives of stardom in Pop Idol," Television & New Media, Vol.5, No.2, pp.147-172, 2004. https://doi.org/10.1177/1527476403255833
  14. 김미라, "리얼리티 오디션쇼의 인지된 진정성 차원과 수용자 관여, 재미와 의 관계 연구," 한국방송학보, 제25권, 제6호, pp.88-124, 2011.
  15. 김영찬, 김지희, "오디션 프로그램의 서사적 특성에 관한 연구: MBC <위대한 탄생>을 중심으로," 방송과 커뮤니케이션, 제13권, 제3호, pp.45-77, 2012.
  16. 김예란, 박주연, "TV 리얼리티 프로그램의 이론과 실제: 제작자 인터뷰 분석을 중심으로," 한국방송학보, 제20권, 제3호, pp.7-48, 2006.
  17. 윤태진, "정서적 참여와 실재(reality)의 재구성: 한국 리얼리티 텔레비전쇼의 작동 방식에 대한 고찰," 방송문화연구, 제23권, 제2호, pp.7-36, 2011.
  18. 이희승, "지상파 리얼 버라이어티의 한국 지역적 특징과 수용의 쾌락," 언론과학연구, 제11권, 제3호, pp.207-237, 2011.
  19. 최소망, 강승묵, "텔레비전 오디션 리얼리티 쇼의 서사구조 분석: <스타오디션 위대한 탄생>과 <슈퍼스타 K2>를 중심으로," 한국콘텐츠학회논문지, 제12귄, 제6호, 2012.
  20. J. Jagodozinkin, "The Perversity of (reality) TV: A Symptom of Our Times," Journal for the Psychoanalysis of Culture & Society, Vol.8, No.2, pp.320-329, 2003. https://doi.org/10.1353/psy.2003.0035
  21. 강태영, 윤태진, "한국 TV 예능오락 프로그램의 변천과 발전," 한울아카데미, pp.92-138, 2002.
  22. S. Barnet-Weiser and L. Portwood-StacerI, "Just Want to be Again!: Beauty Pageants, Reality Television and Post-feminism," Feminist Theory, Vol.7, No.2, pp.255-272, 2006. https://doi.org/10.1177/1464700106064423
  23. S. Coleman, "How the other half votes: Big brother iewers and the 2005 general election," International Journal of Cultural Studies, Vol.9, No.4, pp.457-479, 2006. https://doi.org/10.1177/1367877906069895
  24. C. Sparks, "Reality TV: The Big Brother phenormenon," International Socialism, Vol.114, On-line, 2007.
  25. 김수정, "한국 리얼리티프로그램의 정서 구조와 문화 정치학," 방송문화연구, 제23권, 제2호, pp.37-72, 2011.
  26. 이경숙, "오디션 프로그램의 리얼리티와 경쟁 그리고 참가자의 순환적 위치: <슈퍼스타K>를 중심으로," 미디어, 젠더& 문화, 제20호, pp.107-136, 2011.