DOI QR코드

DOI QR Code

Physical Training and Martial Art, the Foundations for a Flourishing State -Focusing on the Thoughts of Plato and Park Eun-sik-

체육과 무(武), 국가 번영의 기초 -플라톤과 박은식의 사상을 중심으로-

  • 홍영기 (청주대학교 스포츠건강재활 전공) ;
  • 홍진기 (가톨릭관동대학교 VERUM교양대학)
  • Received : 2018.05.30
  • Accepted : 2018.07.02
  • Published : 2018.07.28

Abstract

Plato's ontology is closer to Holism, which is based on IDEA, than to Dualism, which regards the matter and soul as being independently from each other. According to his metaphysics, the sensory things are the copies of IDEA. and IDEA is the original of them. Hence human body and soul are not separate from each other, but are ontologically continuous and functionally complementary. The reason why Plato's view of education, which pursues the perfection of the soul, emphasizes the physical training and makes it the premise of study is this ontology. It seems that Park Eun-sik, an independent activist in the late period of Joseon Dynasty, has a view of education similar to Plato's. He emphasized the importance of education on martial art in order to restore the our people's inner quality, 'Mind(心)'. Both Plato and Park Eun-sik thoughts that the education of physical training and martial art was the premise of study to make the humanity they pursued. And they expected that the talented people raised through the curriculum proposed by them would lead the prosperity of the nation by fulfilling their respective roles in society. In conclusion, from the view of Plato and Park Eun-sik's thoughts, it can be said that, the education of physical training and martial art for students is the premise of the study for personal perfection of human beings, and essential curriculum for making the ideal state that they dreamed.

Keywords

Plato;Park Eun-sik;Physical Training;IDEA;Holism

References

  1. 윤재백, "플라톤 체육사상의 대안적 해석에 관한 연구," 한국체육학회지, 제32권, 제1호, pp.1127-1133, 1993.
  2. 박종현 역주, 플라톤의 네 대화편 에우프티론 소크라테스의 변론 크리톤 파이돈, 서광사, 2003.
  3. 여인성, "플라톤의 법률편에 나타난 체육내용 및 방법론에 관한 연구," 한국체육철학회지, 제11권, 제2호, pp.171-189, 2003.
  4. 박은식 지음, 조준희 옮김, 대통령이 들려주는 우리 역사, 박문사, 2011.
  5. 박종현, 김영균 공동 역주, 플라톤의 티마이오스, 서광사, 2000.
  6. 박종현 역주, 플라톤의 향연 파이드로스 리시스, 서광사, 2016.
  7. 박종현 역주, 플라톤의 국가政體, 서광사, 2005.
  8. 정삼현, "플라톤의 체육과 용기형성 연구," 한국체육철학회지, 제7권, 제2호, pp.255-274, 1999.
  9. 강유원, "플라톤의 체육교육 사상," 한국체육학회지, 제42권, 제6호, pp.45-52, 2003.
  10. J. R. Fairs, "The Influence of Plato and Platonism on the Development of Physical Education in Western Culture," Quest, Vol.11, No.1, pp.14-23, 1968. https://doi.org/10.1080/00336297.1968.10519652
  11. L. J. Cahn, Contributions of Plato to Thought on Physical Education, Health and Recreation, PhD diss, New York University, 1941.
  12. 김미숙, "플라톤의 敎育理論에 나타난 體育思想," 공주대학교 스포츠科學硏究所論文集, 통권, 제6-7호, pp.187-227, 1993.
  13. 강성훈, "플라톤은 심신이원론자였는가?," 철학, 제124호, pp.1-25, 2015.
  14. 박종현 역주, 플라톤의 프로타고라스 라케스 메논, 서광사, 2010.
  15. 박종현 역주, 플라톤의 법률, 서광사, 2009.
  16. 한정선, "플라톤의 신체교육관에 대한 심리학적 고찰," 교양교육연구, 제8권, 제1호, pp.193-216, 2014.
  17. 이승건, 안용규, "체육철학: 플라톤의 관념론에 서 육체(soma)와 체육(gymnastike)의 의미," 한국체육철학회지, 제15권, 제2호, pp.141-162, 2007.
  18. 한정선, "연구논문 : 플라톤의 교육관에 대한 연구-신체교육관의 현대적 의미 해석을 중심으로," 인문사회 21, 제2권, 제2호, pp.55-69, 2011.
  19. 윤상택, "플라톤 체육사상의 광의적 해석에 관한 연구," 제주관광대논문집, 제5권, pp.219-227, 1999
  20. 조상우, "몽배금태조에 표현된 현실인식과 이상세계," 동양고전연구, 제40권, pp.169-194, 2010.
  21. 윤미정, "파이돈, 파이드로스와 국가를 통해 본 플라톤의 신체와 영혼의 가치이원적 관계," 한국체육철학회지, 제19권, 제1호, pp.177-188, 2011.