DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Relationship Factors of TV Home Shopping and Smart Media's Repurchase Intention : Focuing on Mediating Effect of Relationship Bonding

TV홈쇼핑과 스마트 미디어 재구매 의도의 관계 요인 분석 연구 - 관계결속의 매개효과를 중심으로

  • Received : 2018.07.06
  • Accepted : 2018.08.01
  • Published : 2018.08.28

Abstract

The purpose of this study is to investigate the influence of service quality factors and related ties on the repurchase intention of home shopping products and application home shopping through smart media using relation bonding according to the platform. In this study, it was confirmed that the relationship between home shopping and home shopping follows the process of establishing brand equity by mediating or partially mediating the influence relationship between specific service quality factor and repurchase intention. At this time, the mediating effect of the relationship tying is different according to the home shopping platform, but the relation of the TV + application group to the use of TV home shopping has no mediating effect. Also, according to users' usual media usage habits, service quality factors for home shopping have different influence relations on repurchase intention through relationship binding.

Keywords

TV Homeshopping;Application;Service Quality;Relationship Tying;Repurchase Intention

References

  1. 심미선, 김은미, 오하영, "스마트미디어 이용자 및 비이용자의 성향동기와 미디어 이용간의 관계에 대한 연구," 한국방송학보, 제27권, 제6호, pp.75-114, 2013.
  2. 성은모, "스마트 미디어 활용능력 요인이 교과태도 및 학업성취도에 미치는 영향, 중학생의 성별을 중심으로," 교육공학연구, 제30권, 제4호, pp.621-650, 2014.
  3. A. Parasuraman, V. A. Zeithaml, and L. L. Berry, "SERVQUAL: A Multiple Item Scale for Measuring Customer Perceptions of Service Quality," Journal of Retailing, Vol.64, pp.12-40, 1988.
  4. E. V. Rogers, Diffusion of Innovations The Free Press of Glencoe Division of The Macmillan Co., NY., 1962.
  5. F. D. Davis, "Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology," MIS Quarterly, Vol.13, No.3, pp.319-340, 1989. https://doi.org/10.2307/249008
  6. E. M. Rogers, Diffusion of innovations (5th ed.), New York: Free Press, 2003.
  7. 김문조, 김종길, "정보격차의 이론적․정책적 재고," 한국사회학, 제36집, 제4호, pp.123-155, 2002.
  8. 이정기, 최믿음, 박성복, "대학생들의 신문 이용동기와 기술수용모델 변인이 유료 모바일 뉴스 콘텐츠 수용의도에 미치는 영향," 미디어경제와 문화, 제10권, 제3호, pp.129-172, 2012.
  9. 박이슬, 우형진, "개인용 클라우드 서비스 이용 의도에 관한 연구," 사이버커뮤니케이션학보, 제30권, 제2호, pp.111-150, 2013.
  10. 양재장, 한상호, 이용기, "소비자의 가치관과 혁신성이 친환경 제품 구매 의도에 미치는 영향," 대한경영학회지, 제27권, 제11호, pp.1807-1826, 2014.
  11. 안대천, "수정된 기술수용모델을 토대로 한 소비자의 IPTV광고 수용 예측변인에 대한 탐색적 연구," 소비자정책교육연구, 제7권, 제3호, pp.27-52, 년도삽입.
  12. M. S. Featherman and P. A. Pavlou, "Predicting e-services adoption : A perceived risk facets perspective," Human-Computer Studies, Vol.59, pp.451-474, 2003. https://doi.org/10.1016/S1071-5819(03)00111-3
  13. 이은경, 국내 저가항공사와 기존항공사의 서비스 품질이 만족 및 애호도에 미치는 영향, 동아대학교, 석사학위논문, 2003.
  14. 주정민, , 한국광고학회 세미나 발제문, 2016.
  15. H. D. Kim, "The influences of consumer shopping value on advertising effectiveness of CATV home-Shopping channels: Focus on interaction with product involvement and company credibility," The Korean Journal Of advertising, Vol.6, No.4, pp.87-118, 2004.
  16. D. Gefen, E. Karahanna, and D. W. Straub, "Trust and TAM in online shopping: An integrated model," MIS quarterly, Vol.27, No.1, pp.51-90, 2003. https://doi.org/10.2307/30036519
  17. M. Hassenzahl and N. Tractinsky, "User experience : A research agenda," Behaviour & Information Technology, Vol.25, No.2, pp.91-97, 2006. https://doi.org/10.1080/01449290500330331
  18. 강재은, 김두경, "스마트폰의 지속적 사용 결정요인에 관한 연구," e-비즈니스 연구, 제12권, 제3호, pp.27-48, 2011.
  19. 정준구, 장기진, "실사용자를 중심으로 한 스마트폰 수용 요인에 관한 연구," e-비지니스연구, 제11권, 제4호, pp.361-379, 년도삽입.
  20. 이종윤, 윤주현, "스마트TV 채택의도에 미치는 요인에 관한 연구," 디지인학연구, 제26권, 제1호, pp.287-311, 2013.
  21. 이종윤, 최영, "스마트TV 채택결정 요인에 관한 연구," 한국방송학보, 제26권, 제4호, pp.386-430, 2012.
  22. 서삼숙, 서비스품질이 고객만족과 재방문의도에 미치는 영향에 관한 연구 : 두피관리실을 중심으로, 용인대학교 경영대학원, 석사, 2009.
  23. 권기대, 이상환, 허원현, "자동차 평가 속성에 대한 중요도-성과 분석과 전반적인 만족도, 재구매 의도 및 추천의도간의 구조연구," 대한경영학회지, Vol.45, pp.1795-1821, 2004.
  24. 이유재, 라선아, "서비스 품질 연구에 관한 종합적 고찰 : 최근 10년(2004-2013)의 연구를 중심으로," 마케팅관리연구, 제19권, 제2호, pp.1-43, 2014.
  25. A. M. Aladwani and P. C. Palvia, Developing and Validating an Instrument for Measuring User-Pesraved Web Quality," Information and Mamgement, Vol.39, No.6, pp.467-476, 2002. https://doi.org/10.1016/S0378-7206(01)00113-6
  26. 이상봉, "TV홈쇼핑 채널의 이용과 충족연구," 한국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제12호, pp.241-249, 2011. https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.12.241
  27. V. Zeithalml, A. Papasuraman, and A. Malhorta, S-service Quality: Definition, Dimensions and Conceptual Model, Working Paper, Marketing Science Institute, Cambridge, MA, 2000.
  28. 김복준, 송종길, 김영환, "TV홈쇼핑 판매채널이 스마트 미디어의 서비스품질요인이 고객 만족 및 재구매 의도에 미치는 영향," 한국엔터테인먼트산업학회 논문지, 제11권, 제2호, pp.69-78, 2017.
  29. C. Moorman, R. Deshpande, and G. Zaltman, "Factors Affecting Trust in Market Research Relationships," Journal of Marketing Research, Vol.57, No.1, pp.81-101, 1993.
  30. F. R. Dwyer, P. H. Schurr, and S. Oh, "Developing buyer : Seller relationships," Journal of Marketing, Vol.51, No.2, pp.11-27, 1987. https://doi.org/10.2307/1251126
  31. R. M. Morgan and D. Shelby, "The Commitment-Trust Theory of Relationship Marketing," Journal of Marketing, Vol.58, No.3, pp.20-39, 1994. https://doi.org/10.2307/1252308
  32. 여일구, On Line‧Off Line 채널에 대한 신뢰가 관계결속 및 고객충성도에 미치는 영향에 관한 연구, 창원대학교 대학원, 박사학위논문, 2004.
  33. 김영숙, 심미영, "20대 미혼직장인 패밀리레스토랑 선택속성이 소비자만족 및 재방문의도에 미치는 영향," 한국생활과학회지, 제19권, 제1호, pp.102-117, 2010.
  34. M. Fishbein and L. Ajen, Belief, Attitude, Intention and behavior : An Introduction to theory and research, MA : Addision-Wesley, Reading, 1975.
  35. 김성진, 인터넷 쇼핑몰의 소비자불만 경험이 재구매 의도에 미치는 영향력에 관한 연구, 호서대학교 벤처전문대학원, 석사학위논문, 2009.
  36. E. W. Anderson and M. W. Sulivan, "The Antecedents and Consequences of Customer Satisfaction for firms," Marketing Science, Vol.12(spring), pp.125-143, 1993. https://doi.org/10.1287/mksc.12.2.125
  37. M. B. Reuben and D. A. Kenny, "The Moderator-Mediator Variable Distinction in Social Psychological Research: Conceptual, Strategic, and Statistical Considerations," Journal of Penality and Social Psycholog, Vol.51, No.6, pp.1173-1182, 1996.
  38. 김영국, 박현규, 남장현, "커피전문점 브랜드의 연예인 광고모델 적합도, 기업 고객관계품질, 브랜드 충성도 간의 구조적 관계 고찰," 품질경영학회지, 제43권, 제3호, pp.383-396 2015. https://doi.org/10.7469/JKSQM.2015.43.3.383
  39. K. L. Keller, "Building customer-based brand equity: A blueprint for creating strong brands," Marketing Science Institute, Vol.107, pp.3-38, 2001.
  40. H. Chahal and A. Rani, "How trust moderates social media engagement and brand equity," Journal of Research in Interactive Marketing, Vol.11, No.3, pp.312-335, 2017. https://doi.org/10.1108/JRIM-10-2016-0104
  41. 홍금희, "TV홈쇼핑 서비스품질의 관계몰입과 고객충성도에 대한 영향-패션제품을 중심으로," 한국의류학회지, 제39권, 제6호, pp.899-909, 2015. https://doi.org/10.5850/JKSCT.2015.39.6.899
  42. S. B. MacKenzie and R. J. Lutz, "An Empirical Examination of the Structural Antecedents of Attitude toward the Ad in an Advertising Pretesting Context," Journal of Marketing, Vol.53, No.2, pp.48-65, 1989. https://doi.org/10.2307/1251413
  43. 전태유, 박노현, 이미용, "상품을 대상으로 한TV홈쇼핑 채널특성이 소비자 신뢰와 관계결속 및 충성도에 미치는 영향," 물류학회지, 제22권, 제2호, pp.247-269, 2012.
  44. 박정우, 이영주, "디지털유료방송가입자의 TV홈쇼핑 채널의 시청행위와 구매동기가 반복 구매에 미치는 영향에 관한 연구," 한국언론학보, 제58권, 제3호, pp.36-58, 2014.
  45. 루홍위, 이효성, "모바일 뉴스 콘텐츠의 정보품질 요소가 사용자 만족도와 지속사용 의도에 미치는 영향," 사회과학연구, 제31권, 제3호, pp.113-132, 2015.