DOI QR코드

DOI QR Code

The Analysis of Difference in Awareness and Needs of Social Communication of Guardians Caring for Adolescent with Development Disorders Adolscents

발달장애 청소년 양육자의 사회적 의사소통 인식과 요구도 차이 분석

  • Received : 2018.06.21
  • Accepted : 2018.08.21
  • Published : 2018.08.28

Abstract

This study the awareness and the demands of the parents on the communication level for social participation of the youth with developmental disability were identified and investigated the relation on client's age, detection time of the condition, disability grades, handicapped types, speech therapy period. For the non-parametric test, Man-Whitney U test, and Kruskal-Wallis test were performed and for post-hoc test, Scheffe test was performed. The results of this study was that the significant difference was found in the awareness and the demand of the communication level of the youth with developmental disability according to the age of children, time of discovery, disability grade, type of disability and speech therapy period. In conclusion, the speech therapy for the youth with developmental disability should be made in the dimension of communication for the purpose of social participation. The follow-up research to emphasize the social support and the institutional backup will be required.

Keywords

Adolescent with Developmental Disability;Communication;Social Communication

References

  1. 이병주, 미술치료가 자폐장애 청소년의 자기표현에 미치는 영향, 건국대학교, 석사학위논문, 2013.
  2. 박선원, "발달장애 아동 어머니의 양육부담이 부부갈등에 미치는 영향-사회적 지지체계와 사회갈등의 조절 효과를 중심으로-," 한국콘텐츠학회논문지, 제17권, 제1호, pp.594-610, 2017. https://doi.org/10.5392/JKCA.2017.17.01.594
  3. 이수진, 발달장애 청소년의 어휘력 및 행동 변화를 위한 동화 활용 미술치료 단일사례, 동국대학교, 석사학위논문, 2017.
  4. 임준구, 개별 사회적응훈련에 관한 실증적 연구, 경기대학교, 석사학위 논문, 2001.
  5. 장진아, 발달장애 청소년을 위한 강점관점 사례관리 모델의 효과성에 관한 연구, 가톨릭대학교, 석사학위논문, 2008.
  6. 이채수, 김연표, "지적장애 학생을 위한 기능성 언어게임의 개발 및 적용 가능성 탐색," 한국콘텐츠학회논문지, 제17권, 제1호, pp.287-298, 2017. https://doi.org/10.5392/JKCA.2017.17.01.287
  7. 조경연, 성인정신지체인의 직업관련 기초기능 학습.지역사회기술.언어능력 연구, 단국대학교, 석사학위논문, 2007.
  8. 남영진, 장애인의 방송접근권 정책의 재형성에 관한 연구, 고려대학교, 석사학위논문, 2006.
  9. 김지현, 자녀 연령에 따른 부모의 언어치료 요구 및 실태 조사 연구, 남부대학교, 석사학위논문, 2012.
  10. 유은희, 사회성 훈련 프로그램이 발달장애아동의 언어성.사회성 및 적응행동에 미치는 효과, 동신대학교, 석사학위논문, 2006.
  11. 이상훈, NCS 의사소통능력 과목 수강이 자기효능감, 스피치능력, 공감능력에 미치는 영향, 국민대학교, 박사학위논문, 2018.
  12. 양소호, Likert형 척도의 반응 형식에 따른 선호도 비교: 범주의 수와 중립반응 범주를 중심으로, 이화여자대학교, 석사학위논문, 2011.
  13. US Department of Education, IDEA 2004 resources, Available at : http://www.ed.gov/policy/speced/guid/idea/idea2004.html. Accessed 2005.07.22.
  14. 최성규, 김희경, "청각장애아의 동적가족화와 의사소통 욕구의 상관관계," 미술치료연구, 제6권, 제1호, pp.25-146, 1999.
  15. 김지현, 황상심, "자녀 연령에 따른 장애아 부모의 언어치료 실태 및 요구 조사," 언어치료연구, 제22권, 제1호, pp.273-297, 2013.
  16. 김수진, "치료지원 바우처사업 대상아동의 장애유형과 연령에 따른 재활치료 실태 및 부모 요구 조사," 언어청각장애 연구, 제13권, 제4호, pp.691-706, 2008.
  17. 연진숙, 장애유아 부모의 장애 발견 및 자녀교육의 과정에 관한 연구, 공주대학교, 석사학위논문, 2011.
  18. 강연우, 발달장애 청소년들의 자기표현 향상을 위한 교육연극 프로그램 개발 및 효과 연구, 세종대학교, 석사학위논문, 2017.
  19. 최효진, 장애아동 부모의 미술치료 서비스 요구에 관한 연구, 대구대학교, 석사학위논문, 2013.
  20. 송주미, 초등학교 발달장애 아동의 체육 듣기 및 적성 교육활동에 대한 학부모 만족도에 관한 연구, 이화여자대학교, 석사학위논문, 2007.
  21. 홍경기, 송호광, 오매화, 오윤혜, 박수빈, 김예나, 최성구, "발달장애 문제행동 치료 가이드라인 제작을 위한 다학제적 접근," 신경정신의학, 제57권, 제2호, pp.190-208, 2018.
  22. 우영종, "발달장애 개념과 소아과 의사 역할," Korean Journal of Pediatrics, 제49권, 제10호, pp.1031-1036, 2006. https://doi.org/10.3345/kjp.2006.49.10.1031
  23. 이하늬, 정신지체 특수학교 진로․ 직업교육 실태에 관한 학부모 인식 및 요구 조사, 고려대학교, 석사학위논문, 2015.