DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the IPA(Importance-Performance Analysis) of the Selection Attributes of Road Shop Cosmetics

로드샵 화장품 선택속성의 IPA 연구

Kim, Bo-Ram
김보람

  • Received : 2018.11.21
  • Accepted : 2018.12.06
  • Published : 2019.02.28

Abstract

This study conducted an importance-satisfaction analysis on choice attributes of cosmetics targeting consumers of road shop cosmetics and suggested improvements needed to increase consumer satisfaction. A summary of the study's results is as follows. First, as to the importance of choice attribute items of road shop cosmetics, skin compatibility appeared to be the highest. For satisfaction as well, skin compatibility appeared to be the highest. Second, when the differences between importance and satisfaction of choice attributes of road shop cosmetics were analyzed, among a total of 15 choice factors, differences appeared in 6 factors. Among them, 5 attributes such as the product function and skin compatibility, excluding the salesperson's service, appeared to have higher importance than satisfaction. Third, based on the IPA results, the study analyzed which factors should be maintained or improved and accordingly suggested efficient resource allocation strategies and marketing strategies that can be practically applied.

Keywords

Road Shop Cosmetics;Choice Attributes;Importance-Performance Analysis

References

  1. https://www.euromonitor.com/ 2018. 10.30
  2. 남궁지은, 김보람, 조원일, "AHP를 활용한 로드샵 화장품 구매 선택속성에 관한 연구: 한.중 소비자 비교 중심으로," 한국경영교육학회지, 제32권, 제6호, pp.65-84, 2017.
  3. 김시월, 노영래, "저가화장품 사용실태와 구매만족도: 여대생을 중심으로," 대한가정학회지, 제46권, 제4호, pp.107-117, 2008.
  4. J. A. Martiller and John C. James, "Importance-Performance Analysis," Journal of Marketing, Vol.41, No.1, pp.77-79, 1977. https://doi.org/10.1177/002224297704100112
  5. W. E. Hammitt, R. D. Bixler, and F. P. Noe, "Going beyond Importance-Performance Analysis to Analyze the Observance-Influence of Park Impacts," Journal of Park and Recreation Administration, Vol.14, No.1, pp.45-62, 1996.
  6. 이승인, 박윤서, 두려교, "IPA를 활용한 한국과 중국 대학생의 화장품 선택속성 비교 연구," 글로벌경영학회지, 제12권, 제4호, pp.43-76, 2015.
  7. 임성근, 소순창, 이창섭, "IPA분석을 활용한 정부 3.0서비스 정부에 대한 공급자와 수요자 간 인식차이 분석," 행정논총, 제55권, 제2호, pp.137-167, 2017.
  8. K. Matzler, E. Sauerwein, and K. Heischmidt, "Importance-Performance Analysis Revisited: The Role of the Factor Structure of Customer Satisfaction," The Service Industries Journal, Vol.23, No.2, pp.112-129, 2003. https://doi.org/10.1080/02642060412331300912
  9. 김재홍, 고선희, "멀티플랙스 영화관 선택속성의 중요도-성취도 분석," 한국콘텐츠학회논문지, 제18권, 제1호, pp.587-595, 2018.
  10. 박진영, 정성엽, 윤세환, "항공사 선택속성의 IPA분석을 통한 전략 도출에 관한 연구," 대한관광경영학회지, 제27권, 제5호, pp.237-252, 2012.
  11. 서은혜, 김주덕, "중국 20대 여성들의 한국 화장품에 대한 인지도 및 선호도 연구," 한국미용학회지, 제15권, 제2호, pp.578-586, 2009.
  12. 김동현, 정윤진, 조원일, "AHP를 활용한 온라인 화장품 몰에서 제품구매 시 선택속성에 관한 연구," 한국경영교육학회지, 제33권, 제3호, pp.387-406, 2018.
  13. 현인규, 박소진, "중국 20-30대 여성소비자들의 화장품 선택 요인연구," 유통경영학회지, 제15권, 제3호, pp.79-87, 2012.
  14. 손대현, 안세길, "마케팅믹스 7P's의 IPA를 통한 호텔마케팅 전략방안," 관광연구논총, 제19권, 제2호, pp.153-175, 2007.